پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مهدی دزفولی- نیمه های دیشب فایل تصویری در کانال یک خبرنگار گمنام خارج از کشور به نام آقای شاهد علوی منتشر شد که در کمتر از 12 ساعت به مرز 1 میلیون بازدید رسیده است. فایل تصویری مربوط به جلسه خبرگان رهبری 14 خرداد 1368 و سخنان آیت الله خامنه ای است.

فیلم 6 دقیقه ای منتشر شده سخنان آیت الله خامنه ای، رهبری انقلاب در آن جلسه تاریخی است که اشاره می کنند انتخاب ایشان به عنوان رهبری خلاف قانون اساسی وقت است، زیرا ایشان نه مرجع تقلید هستند و نه فقیه و این انتخاب ایراد فنی دارد.

قطعا مهم ترین سند نظام در طول سال های حیات نظام اسلامی همین جلسه بوده است، چون باعث شد سرنوشت جمهوری اسلامی ایران تغییر کند و پس از عزل آیت الله منتظری در فروردین ماه 1368 و فایل جلسه ایشان با مسئولین قضایی کشور در تابستان سال 67 که فایل صوتی آن هم پارسال منتشر شد و کنار رفتن آیت الله منتظری، سرنوشت جمهوری اسلامی ایران تغییر بنیادین کرد. حالا این فیلم، مهم ترین از اتفاقات سال 68 را نشان می دهد که آیت الله خامنه ای جانشنین امام شدند و شاهد یک تحول مهم در خرداد 1368 بودیم.

در طی این سال ها همواره مخالفین و معاندین رهبری تلاش داشتند در جایگاه رهبری خدشه وارد کنند، از سخنرانی مهم و کلیدی آبان سال 1376 آیت الله منتظری در قم گرفته که رسما در جایگاه رهبری خدشه وارد کردند تا کتاب آقای محسن کدیور که در سال 1389 منتشر شد و ... همواره تلاش داشت این شبهه را جا بیندازد که اتفاقات سال 1368 طرح ریزی سیاسی بوده است و آنگونه انتخاب رهبری، خلاف قانون اساسی وقت بوده است. چون شرط اصلی مرجعیت و فقاهت است و آیت الله خامنه ای اینها را دارا نبودند.

حالا با انتشار این فیلم آن هم توسط یک خبرنگار خارج از ایران که این فایل به دستش رسیده است، ابعاد موضوع مهم تر و تامل برانگیز تر شده است. چطور این فایل خاص به دست یک خبرنگار خارج از ایران افتاده است و از چه طریقی؟ و انتشار آن، در این ابعاد هم بیشتر مهم است. همواره در طی این سالها تنها چند دقیقه ساده از آن جلسه محرمانه منتشر شده میشد، اما حالا دقایقی خاص و کلیدی از آن جلسه منتشر شده است که می تواند عواقب مهمی داشته است.

در یک سال اخیر دو فایل مهم و کلیدی در پیشگاه تاریخ و مردم عرضه و منتشر شده است، هر چند که انتشار آنها بعد از این سال ها و به این شکل به شدت قابل تامل است. یک فایل صوتی مربوط به تابستان سال 1367 و انتقاد آیت الله منتظری از اعدام ها، و یک فایل تصویری مربوط به جلسه خبرگان خرداد 1368 که اشاره به این دارد که خود آیت الله خامنه ای متوجه ایرادات بودند و نکته بعد اینکه هاشمی رفسنجانی می گوید این انتخاب خبرگان موقت است اما عملا در مرداد 1368 که جلسه دیگر خبرگان بعد از تصویب قانون اساسی جدید تشکیل شد باز همان نتایج جلسه قبل حاصل شد و چیزی تغییر نکرد. تاریخ به نظر می رسد در حال تکمیل پازل هایی توسط برخی از جریانات است که در آینده نزدیک یک طرح مهم را رقم خواهد زد.

حجم ویدیو: ۴.۴۳M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۶:۱۱