حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی نماینده سابق مردم تبریز و عضو کابینه دولت دهم طی یادداشتی از رویه و نگاه دولت به هدفمندی یارانه ها انتقاد کرد.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

«بسمه تعالی»

یارانه هدفمندی برای همه مردم است

هدفمندسازی یارانه ­ها فراز و نشیب طولانی دارد که متأسفانه عده­ای بدون توجه به اهداف اولیه هدفمندی و  وعده­هایی که مجلس و دولت به مردم داده­اند اقدام و دقیقاً برخلاف قانون اولیه هدفمندی عمل می­کنند.
قصه هدفمندی به همه دولت­ های گذشته برمی­گردد معضلی که در خصوص یارانه­ های پنهان در حامل­ های انرژی وجود داشت و به اذعان و اعتراف بسیاری از دولتمردان و مجلسیان و کارشناسان سوبسید یارانه سنگین و فراوان در حامل­های انرژی یعنی بنزین، گازوئیل، سایر فرآورده­های نفتی، گاز، آب و برق وجود داشت
که به صورت غیرهدفمند و غیرعادلانه توزیع می­شد و هر کس امکانات بیشتری داشت بهره بیشتری می­برد.
به اظهار کارشناسان 70 درصد یارانه­ ها به 3 دهک بالای جامعه می­رسید و مجموع سوبسید (یارانه) غیرمستقیم و پنهان) در حامل­ های انرژی در بعضی موارد با توجه به نوسانات قیمت نفت بیشتر از بودجه عمومی دولت بود. همه به اهمیت این مسأله پی برده بودند و معضل و مشکل را به خوبی می­ دانستند و قاچاق سنگین فرآورده های نفتی که به خاطر نازل بودن قیمت ­ها، مشکل دیگری بود که لاینحل مانده بود، و اضافه کنید یارانه غیرمستقیم آرد و نان که موجب اتلاف و هدر رفتن یک سوم گندم کشور می­ گردید.

هیچ کدام از دولت ­ها نتوانستند این مشکل را حل کنند زیرا فقط در فکر افزایش و اصلاح قیمت ­ها بودند و برای جبران فشار اقتصادی به مردم فکری نمی ­کردند و این روند بیش از 20 سال طول کشید. تا اینکه در دولت نهم و مجلس هفتم و هشتم این مسأله را با قانون هدفمندسازی یارانه­ ها حل کردند و مقرر گردید 50 الی 60 درصد منابع حاصل از افزایش قیمت­ ها به مردم پرداخت گردد. بخشی هم به صنعت و تولید اختصاص یابد.

قانون هدفمندی یارانه­ ها فی­الواقع یک تعاهد فی مابین مردم و حاکمیت است. هر روز یک تصمیم جدیدی درباره یارانه ­ها گرفتن اعتماد جامعه را خدشه­ دار می­کند. متأسفانه نگاه و سیاست دولت اعتدال به هدفمندسازی یارانه­ ها از اول نادرست بوده و بدون توجه به اهداف اولیه هدفمندسازی است یارانه­ های هدفمندسازی غیر از یارانه و کمک به نیازمندان است این در واقع همان یارانه غیرمستقیم است که آشکار شده است هم چنانکه یارانه غیرمستقیم برای عموم مردم بود. البته دهک­ های بالا بیشترین استفاده را داشتند یارانه نقدی هم برای عمومی مردم است که خود هزینه­ های انرژی را مدیریت کنند.

نگاه صدقه­ محور دولت به یارانه­ ها یک نگاه تحقیرآمیز برای ملت است این یارانه ­ها به ازای افزایش قیمت­ ها است نه یارانه مستمندان، یکبار هم دولت این رویکرد را تجریه کرد و با تبلیغات گسترده اعلام کرد که فقط افراد نیازمند ثبت نام کنند که در عمل خلاف آن اتفاق افتاد و اکثریت مردم ثبت نام کردند. یعنی مردم یارانه ­ها
را با توجه به افزایش قیمت­ های حامل­ های انرژی حق خودشان می­دانند.

اکنون درآمد حاصل از هدفمندسازی یارانه­ها طبق اظهار بعضی از نمایندگان مجلس بیش از 80 هزار میلیارد تومان می­باشد نیمی از آن را به مردم می­دهند و نیم دیگر در خزانه دولت است، در اینجا سؤال جدی این است اگر هدفمندی اجرا نمی­شد الآن در چه شرائطی بودیم؟ اگر هدفمندسازی اتفاق نمی­ افتاد نه تنها از چنین منابع خبری نبود بلکه با نرخ رشد سریع مصرف انرژی، باید بیش از یارانه نقدی مردم برای واردات بنزین و گازوئیل هزینه می­ کردیم و روند رو به تصاعد قاچاق هم بحران دیگری در جامعه شده بود.چرا مجلسیان و دولتمردان این سابقه و این اهداف روشن را فراموش کرده­اند با این اقدامات مردم به کدام تصمیمات مجلس و دولت اعتماد کنند! در لایحه بودجه سازمان هدفمندی یارانه­ ها، به صندوق رفاه اجتماعی تغییر یافته است مگر قانون ثابت هدفمندی را با لایحه یکساله بودجه می­توان تغییر داد؟!

جناب آقای نوبخت این قدر شأن ملت عزیز ایران را مخدوش نکنید که اعلام کرده­اید. هرکسی می­خواهد یارانه بگیرد باید گواهی و تأیید نیازمندی بیاورد شما به جای حذف یارانه مردم که حق آنها است جلوی افزایش بی­ رویه هزینه­ های دولت و شرکت­ های دولتی را بگیرید که در دولت شما بودجه جاری، سه برابر شده است.

به جای حذف اندک یارانه نقدی مردم که بسیاری از خانواده­ ها بخشی از خلاء زندگی خود را با آن پر می­کنند حقوق­ های نجومی را اصلاح کنید و وضعیت نابهنجار شرکت­ های دولتی را که دوسوم بودجه کشور در اختیار آنها است، را اصلاح کنید. شما به وظیفه قانونی خود و به مصوبه مجلس عمل کنید و دهک­های بالای جامعه را شناسائی و حذف کنید و کاری به اکثریت جامعه که یارانه جبرانی می­گیرند نداشته باشید و تجربه سال­های اول دولت یازدهم را مجدداً تکرار نکنید.

اینجانب، با عنایت به اینکه از اول تصویب قانون هدفمندسازی یارانه ­ها در مجلس به عنوان نماینده و در اجرای آن در دولت به عنوان معاون پارلمانی حضور داشتم آشنائی کافی به مسائل آن دارم و بر این اساس به نمایندگان محترم مجلس عرض می­ کنم اهداف اولیه هدفمندسازی یارانه ­ها را مد نظر داشته باشند و نگذارند حق مردم در تغییر سیاست­ های دولت ­ها ضایع و از بین برود. بلی دهک ­های پردرآمد که از یارانه حامل­ های انرژی بهره کافی برده و همچنان استفاده می­کنند از این موضوع مستثنی است ولی اکثریت جامعه از همه صنوف مشمول قانون هدفمندسازی یارانه ­ها می­باشد. همچنان که سهم تولید و صنعت هم نباید به فراموشی سپرده شود و با اعطاء تسهیلات یارانه ­ای از واحدهای تولیدی باید حمایت جدی شود.

سیدمحمدرضا میرتاج­الدینی

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی