پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- بدنبال انتشار اخباری پیرامون برخی تنش‌ها میان نیروهای حزب کنگره یمن و انصارالله در شهر صنعا، حال منابع خبری گفته‌اند که نیروهای امنیتی یمن موفق به برقرای امنیت در مناطق گسترده‌ای از شهر صنعا پایتخت این کشور شدند.

بر اساس گزارش خبرنگار «پارس»، منطقه «حی السیاسی» که در جنوب شرق صنعا واقع شده و محل مراکز سیاسی مثل دولت و پارلمان و فرماندهی نظامی است مجددا به تصرف جریان انصارالله قرار گرفته است. علاوه بر اینکه دفتر «علی عبدالله صالح» نیز در این منطقه قرار داشت.

منطقه «حی السیاسی» در روزهای جمعه و شنبه به تصرف حدود ۵۰۰۰ نیروی «عبدالله صالح» در امده بود لیکن عصر شنبه و تا ظهر یکشنبه کاملا توسط انصار پس گرفته شده است.

گفته می شود نیروهای حزب الله لبنان سیستم مخابراتی خود را در این اتفاق در اختیار جریان انصارالله قرار داده اند و تسلط مجدد نیروهای انصارالله با مشورت های فرماندهان ارشد حزب الله صورت گرفته است.

لازم به ذکر است نیروهای مردمی جریان انصارالله بر پادگان‌های  مهم و حساس«السواد»، «ریمه حمید»، « مسجد جامع المصلی» و مقر سفارت عربستان و چند ساختمان در ممنطقه «السیاسی» تسلط پیدا کرده اند.

جاده های غربی ورودی به صنعا که برای جلوگیری از رسیدن نیروهای انصار از حجه و عَمران توسط نیروهای صالح بسته شده بود و نیز جاده جنوبی زمار به صنعا توسط نیروهای انصارالله باز گشایی شده و نیروهای زیادی از سمت غرب و جنوب وارد صنعا شده اند.

محل اصلی صالح در صنعا به محاصره انصار درامده ولی گفته می شود خود او به مارب واقع در شرق صنعا که در تصرف حزب اخوانی وهابی اصلاح می باشد ، گریخته است.

همچنین نیروهای انصارالله در پی درگیری شدید با کودتاچیان، شبکه تلویزیونی وابسته به علی عبدالله صالح و شبکه «الیمن الیوم» را به کنترل خود درآورده اند.

 

منزل علی عبدالله صالح در روستای «الدجاج» در شمال شرق صنعا نیز به تجمع برخی سران نظامی نیروهای وی تبدیل شده بود که با اخطار نیروهای مردمی جریان انصارالله این ساختمان مورد هدف قرار گرفته و منهدم شد.

علی عبدالله صالح، رهبر حزب کنگره ملی یمن از فروردین 1394 و با آغاز تهاجم نظامی ائتلاف عربستان علیه یمن به ائتلاف با نیروهای انصارالله در مقابل تجاوزات عربستان روی آورد، اما به تازگی برخی منابع از تلاش وی برای نزدیکی به عربستان و شکستن ائتلاف با نیروهای انصارالله خبر می‌دادند.

در این ماجرا نیروهای مردمی جریان انصارالله، اطلاعاتی مبنی بر ارتباط میان علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن و عربستان به دست آورده اند و این اطلاعات حاکی از آن است که این دو برای شکل‌گیری کودتایی در یمن تلاش کرده بودند و تلاش می‌کنند این طرح را اجرایی کنند.

از سوی دیگر، «عبد ربه منصور هادی»، رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن نیز که اکنون در ریاض به سر می برد و در هفته های گذشته بارها مردم یمن را به مبارزه با «علی عبدالله صالح»، رئیس جمهوری پیشین دعوت می کرد، با چرخشی ۱۸۰ درجه ای، خواستار کمک عربستان به وی شد. است.در این رابطه، رئیس جمهوری فراری یمن با بهره برداری سیاسی از وقایع اخیر در حوادث صنعا گفت: ما از تمامی طرف‌ها در رویارویی با حوثی ها (انصارالله) حمایت کرده و می خواهیم صفحه جدیدی در بحران یمن گشوده شود.ائتلاف سعودی نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن حمایت از طرفداران علی عبدالله صالح، از این شرایط به شدت استقبال و اتفاقات صنعاء را یک «انقلاب مبارک» توصیف کرد.

با اینکه درگیری خیلی محدود در بخش هایی از صنعا جریان دارد اما «علی عبدالله صالح» و حزب وی «مؤتمر»( حزب کنگره ملی یمن) رسما درخواست مصالحه ایران و حزب الله کردن برای توقف اقدامات انصارالله را کرده اند.

حمله موشکی به امارات

همزمان با تنش های داخلی میان انصارالله یمن با عناصر کودتا وابسته به عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق این کشور، درگیری ها میان نیروهای انصارالله با متجاوزان ائتلاف سعودی نیز همزمان ادامه داشت.

در این راستا، یگان موشکی ارتش یمن اعلام کرد :یک موشک کروز را به‌سوی نیروگاه‌های هسته‌ای «براکه» ابوظبی شلیک کرده است.در همین رابطه، «عزیر راشد»، معاون سخنگوی نیروهای مسلح یمن در گفتگو با شبکه المیادین اعلام کرد که شلیک موشک به‌سوی نیروگاه‌های ابوظبی حاوی پیامی سیاسی و نظامی است، وی همچنین تصریح کرد که «موشک به هدف خود»‌ اصابت کرده است.وی افزود، موشک (کروز) تولید یمن است و ما توانایی تولید چنین موشک‌هایی را داریم»، وی همچنین اعلام کرد که برد این موشک ۱۶۰۰ کیلومتر است.این در حالی است که، امارات خبر حمله موشکی نیروهای یمنی به این کشور را تکذیب و اعلام کرد:سامانه های دفاع موشکی امارات هر حمله‌ای را خنثی می‌کنند.

در شرایط کنونی که اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم یمن بسیار ناگوار و در مرحله بروز بحران انسانی قرار دارد دولت های متخاصم عضو ائتلاف ضد یمن سعی دارند با دادن وعده و وعیدهای کاذب و شایعه افکنی و شگردهای مختلف دیگر اختلافات سیاسی میان یمنی ها که امری طبیعی و معمول در عرصه سیاسی هر کشوری می باشد را دستاویز قرار داده تا اتحاد موجود را به هر طریق ممکن برهم بزنند.

بر همین اساس رسانه ها اعلام کرده‌اند طی هفته های گذشته عربستان سعودی و امارات تلاش‌های زیادی برای ارتباط‌گیری با علی عبدالله صالح انجام داده اند. لذا مشاهده شد که پس از رویدادهای اخیر ائتلاف تجاوز به یمن با فراموش کردن اقدامات سه ساله در بمباران و محاصره مردم این کشور طی بیانیه ای، در حمایت از شورش صورت گرفته از آن با عنوان انقلاب مردمی یاد کرد. قدر مسلم آن است که این تلاش‌ها به هیچ وجه در راستای منافع ملت یمن صورت نمی‌گیرد و دولت‌های متجاوز هرگز خواهان پایان دادن به بحران انسانی در یمن نیستند بلکه در پی آن هستند تا مقاومت یمنی ها را بشکنند و بر این کشور سلطه یابند.

 

۱۶۰۰ کیلومتر یعنی چه؟

وقتی از برد ۱۶۰۰ کیلومتری موشکهای یمنی خبر داده می شود یعنی:

1- تاسیسات نظامی تبوک شامل فرودگاه ملک فیصل ، آشیانه های اف ۵ ، میراژهای فرانسوی و جنگنده های رافائل عربستان در تیررس هستند.

2- یعنی به راحتی تاسیسات مدرن شهر نظامی الخرج از بین می رود.

3- یعنی دیگر پایگاه ظهران مکان مناسبی برای استراحت نظامیان آمریکایی و عربی نیست.

4- یعنی درصورت زده شدن بندر نفتی ینبع  فروش ۱۰ میلیون بشکه نفت به غربی ها مختل می شود.

5- یعنی با انهدام راس التنوره و پالایشگاه بقیق ، اقتصاد ریاض فلج خواهد شد.

6- یعنی با زدن ِ آب شیرین کن ها،  حجازی ها نه آب خواهند داشت و نه برق.

7- یعنی با انهدام سدهایی مانند "وادی نجران" بسیاری از مناطق عربستان زیر آب خواهد رفت.

8- یعنی لوله نفتی بین المللی "تاب لاین" در تیررس است.

9- یعنی تمام مراکز تفریحی و تجاری جده ، ریاض ، ابوظبی،  دوبی و ... آسوده خاطر نخواهند بود.

10- یعنی کابوس انهدام " آرامکو" ، خواب را از چشم آل سعود خواهد ربود.