پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امیر مسروری- علی عبدالله صالح تا همین چند روز قبل اسناد مهمی از دخالت عربستان در جنگ اسرائیل علیه مصر منتشر کرد و محمد بن سلمان را به دخالت در امور داخلی یمن متهم ساخت. اما به یک باره ورق برگشت و علی عبدالله صالح دست به تظاهرات و اقدامات تروریستی در صنعا پایتخت یمن نمود. موضوعی که موجب بالا رفتن اختلافات درون صنعا شد و دو گروه بر روی هم آتش گشودند. رهبر حرکت انصارالله در پیام رسانه ای این اقدام را محکوم نمود و گفت: «سخنرانی علی عبدالله صالح متعفن و همسو با مواضع دشمن بود. عبدالله صالح به طور کامل هماهنگ با طرف های دشمن است». کنش صالح در ماه هایی که عربستان مجبور شد بخشی از شکست را بپذیرد حکایت از سناریو جدید سعودی ها برای تسلط بیشتر بر یمن دارد. عربستانی ها چند سناریو را برای ماه های آینده ی یمن ترسیم کردند که حرکت عبدالله صالح نقش موثری بر اجرای این اهداف دارد.

هدف یک) تخریب قدرت انصار الله و تسلط بر صنعا: اگر حزب موتمر و گروه های طرفدار علی عبدالله صالح بتوانند بر صنعا تسلط پیدا کند به واقع شکست مفتضحانه سعودی را در یمن به یک پیروزی مبدل می سازند. انصار الله در حال حاضر تسلط بخش های مهمی از یمن را برعهده گرفته که صنعا پایتخت یمن یکی از مراکز مهم تحت تسلط جریان انصار الله است. جنگ، گروه های مخالف یمنی را بر پشت انصار الله علیه متجاوز متحد ساخته و عربستان خوب می داند اگر صنعا را هم از دست بدهد قطعا در مذاکرات آتی صلح نمی تواند ارادش را بر انصار الله تحمیل کند و به واقع دو سال جنگ تا به امروز هیچ دستاوردی جز یک تجاوز اشکار برای ریاض به ارمغان نیاورده است.

هدف دو) تخریب وجهه انصار الله میان گروه های مردمی: انصار الله در جنگ اخیر اقتدار خود را به سایر گروه های یمنی نشان داد. بسیاری از عشایر و گروه های یمنی هم با انصار الله به دلیل ایستادگی در برابر عربستان بیعت کرده اند. اگر عربستان بتواند میان انصار الله و گروه های یمنی در صنعا اختلاف ایجاد کند، قادر خواهد بود در بلند مدت انصار الله یک نیروی غیر مطمئن در سپهر سیاسی یمن معرفی نماید. کاری که از آغاز درگیری های مسلحانه در یمن دستور کار رسانه های سعودی است.

هدف سه) تقویت جایگاه علی عبدالله صالح و نیروهای به ظاهر معامله گر: علی عبدالله صالح نشان داد معامله گر است و زبان دلار را خوب می فهمد. عربستان هم به این ضعف او پی برده است. بی فایده شدن منصور عبدربه هادی سبب شد تا سعودی ها به سراغ سایر گزینه ها بروند و اولین گزینه آنها علی عبدالله صالح است. اگر آنها بتوانند جایگاه صالح را تقویت کنند ، قدرت خود را در چانه زنی سیاسی افزایش می دهند و می توانند باز دولت یمن را به خود وابسته کنند و تقصیر جنگ را بر گردن انصار الله بی اندازند.

 بازی عربستان با علی عبدالله صالح در صنعا یک سناریو از پیش طراحی شده برای فشار به گروه های مقاومت و مشغول سازی آنها در صنعا و دور سازی نیروهای انصار الله از مرزهای عربستان سعودی است. اگر انصار الله با نیروهای علی عبدالله صالح درگیر شود، تمرکز بر جبهه ها کم خواهد شد و می تواند سرزمین های بیشتری توسط عربستان اشغال گردد. این بدان معناست که عربستان در مذاکرات آتی دست برتری دارد. البته نباید فراموش کرد انصار الله دیگر یک گروه معمولی نیست و در این دو سال علاوه بر رشد نیروی انسانی، پایگاه اجتماعی در حوزه نظامی و دفاعی پیشرفت های بسیار بزرگی داشته و با چنین فتنه ای مهار شدنی نیست.