پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- زمانی که بنیانگذار کبیر انقلاب حدودا 10 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی طی یک پیامی به بسیج 20 میلیونی اشاره کردند، دقیقا نقطه را هدف قرار داده بودند که دشمنان انقلاب سالها پس از پیروزی انقلاب در صدد مقابله با آن برآمدند. در طول سالهای پس از انقلاب دشمنان خارجی و همراهان آنها در داخل کشور سعی کرده تا بسیج را مختص به گروهی خاص به مردم معرفی کرده تا یک نوع کلونی تقلیل یافته مذهبی از بسیج در ذهن مردم نقش بسته شود، اتفاقی که در دهه هفتاد و در میان سخنان برخی از مسئولین وقت آن زمان به خوبی می توان مشاهده نمود. تحدید بسیج به فعالیت های نظامی در واقع اجحاف به این ظرف پرظرفیت موجود بوده که به منظور عدم نفوذ این شجره طیبه در میان همه آحاد مردم توسط رسانه ها و اشخاصی معلوم الحال در حال تئوریزه شدن است.

در همین راستا محمدباقر قالیباف(عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام) در سالن همایش های مسجد بقیه الله تهران به اهمیت تفکر بسیجی در برهه کنونی پرداخته و پیرامون لزوم عدم انحصارگرایی در تفکر بسیجی می گوید:"بسیج باید مورد اعتماد همه سلایق در همه صحنه‌های اجتماعی باشد. این انقلابی‌گری است و دشمنان قسم خورده ما انقدر حرفه‌ای عمل می‌کنند که می‌خواهند این هراس را در جامعه در فرهنگ بسیج سواستفاده کنند و این هراس را به جامعه تزریق کنند. برای مقابله با این حربه دشمنان، باید کاری کنیم که اگر کسی مشکلی پیدا کرد در آن عرصه‌ای که مستاصل شده اولین چیزی که در ناخودآگاه ذهنش می‌آید بسیج باشد. این احتیاج به تلاش مستمر دارد. اینم در عرصه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... باید باشد؛ و این حرکت هم بایداز پایین به بالا باشد تا پیشرفت اتفاق بیافتد. این حرکت‌ها، حرکت‌هایی نیست که از بالا به پایین قابل دیکته شدن باشد. باید فضا طوری باشد که هر کسی با خلاقیت‌های ذهنی خود در این مسیر گام بردارد؛ و اگر این مسیر را اینگونه دنبال کنیم طبیعتا به نظر من ما می‌توانیم به اهدافی که از انقلاب اسلامی داریم، آرمان‌هایی که داریم، برسیم."

همانطور که آقای قالیباف هم بدان اشاره داشته به منظور ایجاد همبستگی میان جامعه ایرانی و بسیج، باید نگاه های از بالا به پایین از بین رفته تا هریک از اقشار جامعه خود را بسیجی دانسته و در هر زمینه ای که فعالیت می کنند، با تفکر بسیجی قدم بردارند. متاسفانه در طول سالهای گذشته بروکراتیک اداری ایجاد شده در میان مسئولین دولتی به بدنه تشکیلات بسیج نیز رخنه کرده و همین امر هم موجب رنجش برخی از افراد شده و هم جذب حداکثری در میان پایگاه های بسیج را با مشکل روبرو کرده است. به همین منظور نیز بوده که مقام معظم رهبری در سخنان خویش به مساله آتش به اختیار بودن جوانان اشاره نموده وقتی چنین سخنی از زبان رهبر معظم انقلاب به زبان آورده می شود، یعنی سازوکار و ساختار فعلی توانمندی لازم را برای راهبردسازی نداشته و حالا خود جوانان باید همچون دوران دفاع مقدس وارد میدان شده و تمهیدات لازم را ایجاد نمایند. به عنوان نمونه در همین چند هفته گذشته شاهد زلزله های متعددی در کرمانشاه و آسیب دیدگی مردم عزیزمان هستیم، آیا برای کمک به هموطنان خود باید منتظر دستورالعمل های اداری باشیم؟ طبیعتا خیر، هریک از جوانان بسیجی باید خود را موظف به حضور در شهرهای کرمانشاه به منظور کمک رسانی دانسته و در این راستا دیگران را نیز ترغیب و تشویق نماید. الحمدالله در ماجرای کرمانشاه همه اقشار جامعه با هرتفکری حضور پیدا کردند و بسیجیان نیز باید در این دریای خروشان خدمت رسانی حضور داشته تا تفکر بسیجی را همان تفکر خدمت رسان و یاری کننده معرفی نمایند.  چنانچه گفته شده، حضور در همه عرصه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی لازمه تفکر بسیجی بوده و نباید منتظر دستورات به منظور خدمت رسانی بمانیم؛ ولی به راستی آسیب های این نگاه های محصورگرایانه و محدودکننده در بسیج چه عواقبی را در پی خواهد داشت؟ به عنوان اولین آسیب، ایجاد جدایی میان عامه مردم و بسیجیان رخ داده چرا که دیگر تفکر بسیجی را همان تفکر مردم انقلابی نمی دانند بلکه این تفکر را حاصل یک سیستم نظامی و آمرانه تلقی می نمایند. دومین آسیب، ازبین رفتن خلاقیت در میان نیروهای بسیجی بوده چرا که این افراد برای هر اقدام و عملیاتی منتظر دستورات باقی مانده و خود هیچ گونه برنامه ای را برای بهبود وضعیت اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی در پیش ندارند؛ اتفاقی که طبیعتا مورد نقد رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته و به همین منظور به مساله آتش به اختیار بودن اشاره نمودند.

محمدباقر قالیباف در دانشگاه بقیه الله تهران همچنین به ماهیت فرهنگی بسیج در برهه کنونی اشاره کرده و در این باره می گوید:«آغاز فعالیت‌های جدی بسیج در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، کشاورزی بود. چون آن روز در مقطع آغاز انقلاب، برای پیشرفت انقلاب این‌ها موضوع اصلی بود. منتهی تهدید نظامی که اتفاق افتاد و به وقوع پیوست و جنگ شروع شد و متاسفانه در ان مقطع تمشیت امور دوران آغاز جنگ در همان ۵ و ۶ ماهه اول در اختیار فرهنگی بود که آن فرهنگ اعتقادی و باوری به فرهنگ انقلاب اسلامی نداشت که خود بحث مفصلی دارد، در حقیقت بسیج به این عرصه امد. کدام بسیج؟ بسیجی که تبلور عینی مردم در جامعه بود. بعضی وقت‌ها ما بعضی موضوعات را مقداری بد تعریف، بازتولید می‌کنیم.»

در حال حاضر که الحمدالله تهدیدات نظامی برای کشورمان به پایین ترین سطح خود رسیده، لزوم فرهنگ سازی با توجه به فرهنگ اسلامی و بومی کشور؛ یکی از اقدامات ضروری بسیجیان بوده که باید در راستای تقویت آن از ابزارهای مختلفی ازجمله رسانه ها استفاده نمایند. حضور در کنار مردم و همراستا با آنها یکی از ضروری ترین مسائلی بوده که به تاثیرگذاری فرهنگ سازی اسلامی در جامعه کمک می نماید. بهتر است تا پس از آزمون و خطاهای مختلفی که تا به امروز در حوزه تحول بسیجیان شکل گرفته؛ قدم جدیدی برداشته و با حذف نگاه های دستوری اجازه و اختیار فعالیت های گسترده را به جوانان بسیجی در همه عرصه ها به خصوص عرصه فرهنگ و هنر بدهیم تا بدین صورت شاهد تبلور عینی تفکر بسیجی در جامعه باشیم.