به گزارش پارس به نقل از فارس، محمدباقر قالیباف امروز (چهارشنبه) به دعوت هیئت های مذهبی استان ایلام برای شرکت در همایش بزرگ بررسی ابعاد حماسه سیاسی و اقتصادی سال ۹۲ وارد شهر ایلام شد.

وی پس از ورود به این شهر با حضور بر مزار شهدای گمنام دفاع مقدس این شهر، ضمن ادای احترام به شهدا، به قرائت فاتحه پرداخت.

جمعی از خانواده های شهدای این استان هم با شعار « صلی الله محمد، یاور رهبر آمد» در بهشت رضای این شهر به استقبال قالیباف آمدند.

قالیباف همچنین به دیدار آیت الله محمدتقی لطفی امام جمعه ایلام رفت.

امام جمعه ایلام با تبریک فرا رسیدن ایام ماه رجب و مناسبت­ های پیش رو، به قالیباف و همراهانش خوش آمد گفت و بیان کرد که انشاء الله آنچه خداوند متعال برای شما مقدر کرده پیش آید.

وی در ادامه گفت: آنچه باید به آن توجه داشته باشیم این است که به دلیل سوء مدیریت و عدم تدبیر، کشور دچار چالش­ های جدی در عرصه های مختلف شده است. به همین دلیل اگر می­ خواهیم از این معضلات و چالش­ ها نجات یابیم نیازمند مدیریت جهادی هستیم.

امام جمعه ایلام تاکید کرد: جایگاه ریاست جمهوری در نظام اسلامی جایگاه ویژه­ ای است و این موضوع طلب می­ کند که در رأس این قوه شخصیتی حضور داشته باشد که از شاخص­ های مختلفی برخوردار باشد.

« این شاخص ها را در مدیریت کلان کشور و بیانات مقام معظم رهبری بارها شنیده ایم؛ تعهد، تخصص، مدیریت قوی و مخصوصا مدیریت جهادی خصوصیاتی است که برای مدیریت کلان کشور به آن نیاز داریم، به خصوص در این سال که سال حماسه سیاسی و اقتصادی نامگذاری شده، تحقق آن به این شاخص ها نیاز دارد. آنچه که باعث تحقق حماسه سیاسی و اقتصادی می شود مدیریت جهادی است. »

وی افزود: شما با سوابق درخشانی که داشته اید چه در دوران دفاع مقدس که از فرماندهان لایق و شایسته بوده اید و در همه حماسه های بزرگی که توسط رزمندگان دفاع مقدس خلق شد به عنوان یک فرمانده لایق حضور داشته اید و چه در عرصه های پس از جنگ هم در هر جا که حضور داشته اید لیاقت خود را نشان دادید.

امام جمعه ایلام خطاب به قالیباف گفت: آنچه که امروز در عرصه های مختلف مدیریتی از جمله اقتصاد به آن نیاز داریم حضور امثال شماست که سکاندار قوه مجریه شوند. آنچه برای مردم دغدغه شده این است که کسی انتخاب شود که ولایت مدار، دارای مدیریت جهادی، مردم محور، انعطاف پذیر در برابر خواسته های مردم و انعطاف ناپذیر در برابر دشمنان باشد.

قالیباف هم در این دیدار با تبریک ایام ماه رجب، با اشاره به شجاعت و خصوصیات مهربانی و استقبال مردم شهید پرور ایلام گفت: در زندگی من پرخاطره ترین دوران به زمانی مربوط می شود که هنگام دفاع مقدس در خوزستان و ایلام بوده ام. مردم ایلام در زمان جنگ به میدان رفتند و دیدیم چگونه جنگیدند و شجاعت نشان دادند. در همان زمان مردم این استان با تمام سختی ها و مشکلاتی که بود هیچ باری بر انقلاب تحمیل نکردند.

وی به بیان خاطره ای از مردم این استان پرداخت و افزود: خاطرم هست زمانی که در این منطقه بودم حتی وقتی که می خواستیم آب شربی که برای رزمندگان بود به مردم چغار که در چادرها و کنار جاده به سختی زندگی می کردند برسانیم مانع آن می شدند و می گفتند که نمی خواهیم زحمتی برای رزمندگان اسلام به وجود بیاوریم.

قالیباف اضافه کرد: متاسفانه بعد از دوران دفاع مقدس آن طوری که باید به مناطق جنگی خدمات رسانی می شد، انجام نشد، البته اینگونه نیست که هیچ کاری نشده باشد، اما آن طور که باید مردم این استان مورد توجه قرار می گرفتند به آنها رسیدگی نشده است. انشاء الله اگر تقدیر بود و در خدمت مردم بودیم از ما مطالبه کنید به این مردم به گونه ای توجه شود که هیچ گاه احساس دوری از مرکز نداشته باشند و حس نکنند در توزیع امکانات و خدمات در صف آخر هستند. ان شاءالله به گونه ای عمل کنیم که هم رضای خدا و هم رضای خلق خدا را به دنبال داشته باشیم.

براساس این گزارش، محمدباقر قالیباف برای حضور در همایش بررسی ابعاد حماسه سیاسی و اقتصادی سال ۹۲ که توسط جمعی از هیئت های مذهبی استان ایلام برگزار می شود وارد مسجد جامع شهر ایلام شد.

مراسم با قرائت قرآن یکی از فرزندان شهدای ایلام آغاز شد. در دست مردم حاضر در مسجد پرچم های جمهوری اسلامی ایران دیده می شود.

قالیباف بعد از حضور در همایش بررسی ابعاد حماسه سیاسی و اقتصادی سال ۹۲، به دیدار نخبگان و دانشگاهیان استان ایلام رفت و در جمع آنها مطالبی را عنوان کرد.

وی خطاب به جمع حاضر گفت: اگر از من سوال کنند که مهم ترین چالش کشور چیست بر این اعتقادم که مهمترین چالش مدیریتی است. مدیریت جهادی یک فرهنگ عظیم به دنبال دارد. مدیریت جهادی فاصله بین بیا و برو است. رمز موفقیت در دوران دفاع مقدس که مبنای تحول بود بیا و برو بود. سازمان هایی که مدیرانشان جایی ایستاده اند که به رزمندگان می گفتند، « بیا» موفق بودند. و کسانی که به رزمندگان می گفتند بروید ناموفق بودند. یعنی فرمانده خودش باید در صحنه باشد. کسی دور نایستد بگوید در خط، مقاومت کن.

قالیباف همچنین بیان کرد: یک اشکالی در ساختار کشور هم وجود دارد که امورات تصدی­ گری و تولی­ گری برایش تعیین تکلیف نشده است.

وی ادامه داد: با حرف و گفتار درمانی نمی شود کشور را اداره کرد. یکی از آسیب های کنونی این است که نخبگان برای تصمم گیری و تصمیم سازی در متن وجود ندارند. تهران در مسیر پیشرفت و عدالت قرار گرفته. چه موافقین و چه مخالفین نمی توانند منکر این قضیه شوند. چون در این شهر رویکرد عقلگرایی مدیریت جهادی و خرد جمعی حاکم بوده است.

وی همچنین گفت: ما فهمیده ایم حرف مرد یکی نیست؛ دو تاست. اگر فهمید، اشتباه کرده باید اصلاح کند و به قانون احترام بگذارد. حق ندارد بگوید قانون اشتباه است و هرچه هست باید اجرا شود. باید برود با منطقش آن اشتباه را اصلاح کند. مردم دیگر دوست ندارند تعریف عدالت را بشنوند، می خواهند آنرا بچشند. برنامه بنده برنامه ای صوری نیست. بلکه دقیق، علمی، مبتنی به کار دقیقِ۶ ساله است. نباید آزمون و خطا کنیم. این رسالت به دست نخبگان است که ببینند اگر کسی می آید کارنامه و برنامه داشته باشد.

شهردار تهران با اشاره به پرسش یکی از حضار درباره مواضع وی پیرامون فتنه سال ۸۸، تاکید کرد: اگر شما اهل مطالعه هستید که حتما هستید مواضع من را مشاهده کرده اید. من حداقل بارها و بارها موضوع مربوط به فتنه را توضیح دادم و می توانید در رسانه ها مشاهده کنید. بنده اهل لفاظی و بی ادبی هم نیستیم و مواضع من نسبت به این موضوعات کاملا روشن و مشخص است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر اینکه عملکرد احمدی نژاد در شهرداری تهران بهتر از قالیباف بوده است، گفت: همه آزاد هستند نظرات خود را بگویند، مگر اشکالی دارد؟ آقای چمران هم آزاد هستند که نظرات خود را بیان کنند. نظر میلیونی مردم تهران و نخبگان جامعه روشن است. مردم طبیعتا می بینند و می شنوند و حتما یکی از قضاوت هایی که نسبت به افراد انجام می دهند بر مبنای اظهار نظرهای آنها است. البته خود آقای چمران روز دوشنبه به من گفتند که بنده چنین حرفی را نزدم و در یک مصاحبه دیگری نیز این را بیان کرده اند.

قالیباف تاکید کرد: موضوع مدیریتی که در مفاهیم درباره آن بحث می کنیم و در تعاریف علمی داریم، مدیریت در سایر دنیا متفاوت است و به همین جهت مدیریت در کشور ما باید الگوی خاص خود را داشته باشد. دائما عنوان می کنیم بین یک مدیر در نظام اسلامی و دینی بایک مدیر در فضای غیراسلامی و غیر دینی تفاوت وجود دارد یکی از کلیدی ترین تفاوت ها موضوعی است که از آن تحت عنوان مدیریت جهانی یاد می کنیم و فرهنگ عظیمی به همراه خود دارد.

وی افزود: چند سال پیش در مدیریت دانشگاه تهران بحث بزرگی داشتیم و در آنجا گفتم مدیریت جهادی فاصله بین بیا و برو است. آن روزهایی که این مردم و همه اقشار ملت در میدان جهاد حضور پیدا کردند مهمترین رمز موفقیت و افتخار جبهه مدیریت بیا و برو بود که بنای تحول در عرصه دفاع مقدس شد. آن سازمان هایی که مدیران و فرماندهانشان جایی ایستادند که به رزمندگان می گفتند، بیا، همیشه موفق بودند و مدیرانی که به رزمندگان می گفتند برو، موفق نمی شدند. فرمانده گروهان، گردان و لشکر وقتی خودش پشت خاکریز قرار می گرفت لازم نبود به بقیه بگوید بیا. بلکه با وجود او در خاکریز همه آمده بودند.

وی با یادآوری خاطره ای از عملیات والفجر ۳ در منطقه مرزی ایلام اظهار کرد: در این عملیات پاسگاه دراجی عراق سقوط کرده بود و تا پای ارتفاعات کله قندی که بخشی از خاک عراق بود، پیشروی کرده بودیم. صبح که هوا روشن شد، بچه های ما از دو طرف تیر می خوردند. در پاسگاه دراجی خط زده بودیم و مانده بودیم، اما در محاصره عراقی ها گرفتار شدیم و مجبور شدیم در این منطقه سنگر دو جداره بزنیم. این روند ۳ روز طول کشید تا ارتفاعات کله قندی سقوط کرد. هیچ گاه یادم نمی رود در آن منطقه عراقی ها با هلکوپتر حمله کردند وبرای اولین بار هلکوپتر با آر پی جی زده شد.

قالیباف ادامه داد: در آن زمان یک عراقی از خاکریز عبور کرد و داخل خاکریز ما آمد. به نحوی که خط شکسته شد. یک گردان بچه های کم سن و سال حضور داشتند که ما نگذاشته بودیم در شب عملیات به خط بیایند اما مجبوری شدیم در پدافند از آنها استفاده کنیم. در این زمان دیدم یک بچه ۱۶ ساله کلاه بر سرش گذاشته و با کلاش خود داخل خاکریز خودی تیراندازی می کند. در این لحظه ما با شهید شریفی و شهید حیدری از فرماندهان گردان با هم نشسته بودیم. من وقتی این بچه ۱۶ ساله را دیدم، ناراحت شدم و محکم با دستم پشت سر او زدم که چرا تیر می زنی؟ یادم هست کلاه بر سر این بچه بزرگ بود. کلاهش را بالا آورد و گفت چرا می زنی؟ گفتم مگر نمی بینی، عراقی ها پشتمان نیستند، چرا هنوز تیراندازی می کنی، اما متوجه شدم او یک قوطی کنسرو گذاشته بود و در حال قلق گیری بود تا بتواند در ۱۰۰ متر جلوتر عراقی ها را بزند.

وی تاکید کرد: روحیه، شجاعت و آرامش این بچه را نگاه کنید! این رزمنده دید من به عنوان فرمانده لشکر به همراه فرمانده گردان و مسئول لجستیک، در کنارش نشسته ایم و خدا هم بالای سر اوست. این رزمنده دیگر چه نگرانی دارد؟ خط ماند و عراقی هایی که در محاصره آنها بودیم، سقوط کردند. به این می گوییم مدیریت جهادی و مدیریت بیا. مدیریت جهادی یعنی، مدیریت توام با عقلانیت، معنویت و برنامه مشخص.

قالیباف با اشاره به طرح مسائل و موضوعات مربوط به حوزه بانوان از سوی یکی از حضار گفت: امروز با افتخار عرض می کنم که ممکن است که رسیدگی به وضعیت بانوان وظیفه ذاتی شهردای نباشد اما تمامی ۱۲ نکته ای که در این جلسه نسبت به بانوان طرح شد، در شهرداری تهران انجام شده است.

شهردار تهران دومین چالش کشور را چالش در ساختار اداری و اجرایی کشور دانست و گفت: اگر مدیریت جهادی و کاملا پرتحرک باشد، اما ساختار را اجرا نکند، این مدیریت باز هم به موفقیت نمی رسد. سیستم کشور ما قبل از انقلاب متمرکز بوده و بعد از این انقلاب این موضوع تشدید شده است. در همین ایلام اگر بخواهید برای تعمیر یک ساختمان اقدام کنید، اجازه ندارید چرا که باید اجازه از تهران صادر شود. چه کسی بهتر از مدیر استان می توان تصمیم بگیرد که این ساختمان باید تعمیر شود یا نه؛ مدیری که در تهران نشسته و حتی آدرس این ساختمان را ندارد، تصمیم می گیرد و حتما تصمیم او غلط است. حتی اگر تصمیم او درست هم باشد، شانس آورده است.