روسیه روز پنجشنبه آمریکا را متهم کرده است که قصد تحریک کیم جونگ اون رهبر کره شمالی را دارد تا با توسعه بیشتر برنامه موشکی، بهانه لازم برای نابودی این کشور را به دست آورد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی، درخواست آمریکا برای قطع کامل روابط با پیونگ یانگ به خاطر برنامه های هسته ای و موشکی را رد کرد و گفت: سیاست آمریکا در قبال کره شمالی عمیقا ناقص است.

تنش ها در شبه جزیره کره پس از شلیک موشک بالستیک جدید کره شمالی در روز چهارشنبه به شدت بالا گرفته است. کره شمالی اعلام کرده است که این یک پیشرفت بزرگ در توسعه موشکی این کشور بوده و اکنون کل خاک آمریکا در تیررس تسلیحات هسته ای قرار دارد.

روسیه نیز مانند سایر کشورها آزمایش موشکی کره شمالی را محکوم کرده و آن را اقدامی تحریک آمیز دانسته است ولی لاوروف در عین حال تصریح کرده است که روش آمریکا برای مدیریت اوضاع نیز به طور خطرناکی تحریک آمیز است.

وزیر خارجه روسیه در جمع خبرنگاران در بلاروس گفت: اقدامات اخیر آمریکا ظاهرا به طور عمدی بوده است تا کره شمالی را برای انجام اقدامات افراطی و شدید جدید، تحریک کند. منظور من مانورهای نظامی آمریکا و کره جنوبی است که قرار است در ماه دسامبر برگزار شود.

لاوروف گفت: مقام های آمریکایی پیش از این به روسیه اطلاع داده بودند که این مانورها تا بهار آینده برگزار نخواهد شد تا فرصت برای کاهش تنش ها فراهم شود ولی به طور ناگهانی بعدا آنها اعلام کردند که مانورهای تمام عیار نظامی در ماه دسامبر برگزار می شود. به نظر ما این اقدامات آمریکا به طور خاص با هدف تحریک کردن رهبر کره شمالی است تا اقدام بی پروایانه دیگری را انجام دهد.

نیروهای هوایی آمریکا و کره جنوبی قصد دارند اوایل دسامبر مانور مشترکی را با شرکت 6 فروند جنگنده اف 22 رادار گریز آمریکایی انجام دهند.

لاوروف افزود: آمریکایی ها باید برای همه ما توضیح دهند که آیا به دنبال بهانه ای برای نابودی کره شمالی هستند.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه از سایر کشورها خواست تا همه روابط خود با کره شمالی از جمله همکاری های تجاری را قطع کرده و کارگران کره شمالی را اخراج کنند.

مسکو فرآورده های نفتی به کره شمالی می فروشد و هزاران کارگر کره شمالی در روسیه کار می کنند.

کرملین: ایده آمریکا برای قطع کلیه روابط با کره شمالی، ساده انگارانه است

کاخ کرملین بر این باور است که مساله اصلی در شرایط کنونی، یافتن یک راهکار برای بحران کره شمالی است نه اینکه از کشورهای جهان خواسته شود تا روابط خود را با این کشور قطع کنند.

دیمتری پسکوف سحنگوی کرملین در کنفرانس خبری تاکید کرد: قطع همه روابط بسیار ساده انگارانه است.

ترامپ: دیپلماسی چین در قبال کره شمالی، تاثیری بر مرد موشکی نداشته است

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تلاش های دیپلماتیک چین برای مهار کره شمالی را رد کرد و این تلاش ها را ناموفق ارزیابی نموده است. این در شرایطی است که رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نیز گفته است که پکن اقدامات زیادی انجام داده ولی می توانسته است اقدامات بیشتری را برای محدودکردن عرضه نفت به کره شمالی انجام دهد.

ترامپ با انتشار توییت توهین آمیز دیگری، رهبر کره شمالی را "مرد موشکی کوچک" خطاب کرده است. توییت های ترامپ می تواند موجب شعله ورتر شدن اوضاع منطقه شود.

ترامپ در پیامی در توییتر نوشت: فرستاده چین که به تازگی از کره شمالی بازگشته است، ظاهرا هیچ تاثیری بر این مرد موشکی کوچک نداشته است.

ترامپ به تازگی در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور چین از وی خواسته بود تا برای مهار کره شمالی بر این کشور فشار بیشتری وارد کند.

تیلرسون: چین می توانست برای توقف صادرات نفت به کره شمالی اقدامات بیشتری انجام دهد

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه از تلاش های چین برای کاهش تنش ها در شبه جزیره کره استقبال کرد ولی گفت: پکن می توانست اقدامات بیشتری را برای متوقف کردن صادرات نفت به کره شمالی با هدف افزایش فشار بر این کشور انجام دهد.

وی افزود: چین اقدامات زیادی را انجام داده است. ما تصور می کنیم که آنها می توانستند اقدامات بیشتری را در زمینه نفت انجام دهند. ما از آنها می خواهیم تا اقدامات بیشتری را در زمینه محدود کردن صادرات نفت انجام دهند، نه اینکه به طور کامل صادرات نفت را متوقف کنند.

رایزنی روسای جمهور آمریکا و کره جنوبی درباره اقدامات بعدی در قبال کره شمالی

کاخ سفید اعلام کرده است که دونالد ترامپ و مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی روز پنجشنبه برای دومین بار از زمان شلیک موشک جدید بالستیک کره شمالی، با یکدیگر گفتگو کردند.

کاخ سفید افزود: رهبران آمریکا و کره جنوبی درباره اقدامات بعدی که باید در برابر کره شمالی انجام شود، رایزنی کردند. روسای جمهور آمریکا و کره جنوبی بار دیگر بر تعهد قاطع خود برای تقویت قدرت بازدارندگی و قابلیت های دفاعی تاکید کردند. رهبران دو کشور بر تعهد خود با هدف مجبور کردن کره شمالی برای بازگشت به مسیر خلع سلاح به هر قیمتی تاکید کرده اند.