پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یک موسسه اعتباردهی انگلیسی از شرایط بعد از برجام برای جاسوسی استفاده می کند.

مؤسسه اعتباردهی انگلیسی U برای ارائه گواهینامه اعتباردهی خود به مؤسساتی که خواستار دریافت گواهینامه از آن هستند‌، اقدام به بازرسی‌های اولیه و مشاهده اسناد شرکت و مصاحبه بامدیرکل و برخی از کارمندان شرکت مربوطه می‌نماید و پس از گذراندن تمام مراحل، گواهینامه برای شرکت مربوطه‌ صادر می‌شود.

مؤسسه اعتباردهی انگلیسی U قدیمی‌ترین و منحصراً تنها موسسه اعتباردهی ملی در نظام سلطنتی انگلیس است و بسیاری از مؤسسات در انگلیس اعتبار خود را از این مؤسسه دریافت کرده‌اند.

از اعضای مهم این مؤسسه در انگلیس وزارت صنعت و تجارت انگلیس، وزیر دفاع انگلیس، آژانس تدارکات و پشتیبانی دفاعی، وزیر محیط زیست غذا و امور روستایی می باشد.

از سال 1391 به مدت 4 سال با شروع تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران، صدور این گواهینامه برای شرکت‌های ایرانی متوقف شده بود که این روند از سال 1395‌ از سر گرفته شد.

مؤسسه ارزیابی مستقیم D نمایندگی صدور گواهینامه مؤسسه اعتبار دهی انگلیس U در ایران می باشد ‌که تاکنون گواهینامه های زیادی را نیز برای شرکت‌های ایرانی صادر کرده که از جمله این  شرکت‌ها: شرکت کارخانجات «میم»، گروه صنعتی «پ»(خدمات فنی جایگاه های گاز طبیعی)، «پ» (پرورش آبزیان)، «آ» (ساخت سوله و سازه‌های فلزی)، شرکت «پ» (پیمان کار عمومی پروژه های نفت و گاز)، شرکت تولیدی «ک»، مدرسه مهندسی «الف»، شرکت «ب»(لوازم پزشکی)، شرکت خط لوله «ت»(خط آب و نوشیدنی) بیمارستان «الف»، شرکت «و» (تولید کف پوش) می باشند.

با توجه به ارتباط تنگاتنگ‌ U با نهادهای حکومتی و نظامی انگلیس و نیز با توجه به دسترسی مؤسسه مذکور به اطلاعات و اسناد شرکت‌های مهم ایرانی و مصاحبه با عوامل این شرکت‌ها به بهانه دادن گواهینامه استاندارد به آنها، انجام جاسوسی اقتصادی از سوی موسسه اعتبار دهی انگلیس و نماینده آن در ایران متصور است.

ضروری به نظر می رشد اطلاع رسانی و هشدارهای لازم در این زمینه صورت گرفته و نسبت به محدودسازی دسترسی مؤسسات و شرکت‌های اعتباردهی بیگانه به اطلاعات اقتصادی کشور اقدامات لازم انجام صورت گیرد.

پی‌نوشت: اسم دو شرکت U و D به صورت اختصاری در متن خبر ذکر شده است.