به گزارش پارس به نقل از تسنیم، رویترز گزارش داد: دو خبرنگار ترکیه که به خاطر گزارش های منتشر شده در خصوص ارسال سلاح به سوریه بازداشت شده اند، از اتحادیه اروپا خواستند تا بر سر آزادی و حقوق بشر با دولت ترکیه مصالحه نکنند تا از این طریق به توافقی دست یابند که ترکیه مانع از سرازیر شدن مهاجران خارجی به اروپا شود.

کشورهای اروپایی بر این باورند که به کمک های ترکیه برای مقابله با بحران مهاجرت نیاز دارند و به همین خاطر در انتقاد از عملکرد دولت اردوغان در مقابله با روزنامه نگاران و محدود کردن آزادی بیان و رسانه های خبری، احتیاط می کنند.

مقام های ترکیه و اروپا امیدوارند که رهبران اتحادیه اروپا و احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه فردا یکشنبه توافقی را برای کاهش بحران مهاجرت به امضا برسانند.

این دو روزنامه نگار روزنامه جمهوریت در نامه ای به رهبران اروپایی نوشتند: ما امیدواریم که تمایل شما برای پایان دادن به بحران مهاجرت، تغییری در موضع شما نسبت به مسائل حساس حقوق بشر، آزادی رسانه های خبری و آزادی بیان به عنوان ارزش های جهان غرب ایجاد نکند.

سفارت آمریکا در ترکیه از بازداشت 2 روزنامه نگار ترکیه انتقاد کرده و شورای حقوق بشر اروپا نیز این اقدام را یک مانع دیگر برای آزادی رسانه های خبری در ترکیه ارزیابی کرده است.

مارک تونر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تصریح کرد: این اقدام موجب نگرانی واشنگتن نسبت به آزادی رسانه های خبری در ترکیه شده است.

وی در ادامه افزود: تحقیق، بازجویی، اتهامات مجرمانه و بازداشت موجب نگرانی های جدی نسبت به تعهد دولت ترکیه برای اجرای اصول ساختاری آزادی رسانه های خبری شده است.