به گزارش پارس ، مهر به نقل از" حریت" چاپ ترکیه، در دیدار" رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه با" باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا قرار است موضوعات تجارت آزاد بین اروپا و آمریکا و انرژی را هم مورد بحث و گفتگو قرار دهد.

 

بر اساس این گزارش، با وجود اینکه موضوعات سیاسی زیادی از قبیل تحولات سوریه، عادی سازی روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی و مذاکرات سازش خاورمیانه در دیدار اوباما و اردوغان مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت، موضوعات اقتصادی که برای ترکیه بسیار مهم می باشند نیز مطرح خواهد شد.

 

در این دیدار ترکیه موضوع الحاق ترکیه به مذاکرات تجارت آزاد بین اروپا و آمریکا را که از یک ماه دیگر آغاز خواهند شد را مطرح خواهد کرد.

 

کارشناسان اقتصادی بر این باورند در صورتیکه ترکیه به مذاکرات اقتصادی مذکور ملحق نشود رشد اقتصادی اش حدود ۲.۵ درصد کاهش خواهد یافت و همچنین موجب خواهد شد تا صادر کنندگان ترک به خاطر رقابت با اجناس ارزان اروپایی با مشکل مواجه شوند.

 

ترکیه برای مواجهه با این مشکل دو راه کار را دنبال می کند بطوریکه یا خواستار یک معاهده تجارت آزاد با آمریکا است و یا تغییر در شرایط معاهده تجارت آزاد اروپا با آمریکا.

 

آمریکا برای رفع نگرانی ترکیه در این خصوص به ترکها وعده داده است که این درخواست آنها را در مذاکرات با اروپا مد نظر خواهد داشت.

 

در این سفر وزیر اقتصاد و انرژی ترکیه و ۹۰ تن از صاحبان صنایع این کشور نخست وزیر این کشور را همراهی می کنند.

 

از دیگر موضوعاتی که در این دیدار مطرح خواهد شد خرید نفت توسط ترکیه از منطقه خودمختار کردستان عراق و ساخت یک خط لوله انتقال نفت بین این منطقه و ترکیه خواهد بود موضوعی که با مخالفت دولت مرکزی عراق و ابراز نگرانی مقامات آمریکایی مواجه شده است.

 

آمریکایی ها دلایل نگرانی خود در این خصوص را اینگونه عنوان کرده اند که فعالیت شرکت های نفتی در شمال عراق موجب بی ثباتی این کشور خواهد شد.