حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به نیاز به تغییر در رویکرد جریان اصولگرایی، مردم داری را یکی از اصلی ترین مولفه های مورد توجه هر حزب و جناحی دانسته و در این باره عنوان می کند: پس از انتخابات ریاست جمهوری به خوبی مشخص شد که نیاز به تغییر در رویکرد جریان اصولگرایی وجود دارد چرا که به نظرم ما خودمان را در یک ظرفی محدود کردیم و خارج از این ظرف را نمی بینیم. اینکه کل مردم ایران اقشار حزب اللهی هستند و یا اینکه حفظ این پایگاه تنها اولویت جریان اصولگرایی است به طبع استراتژی نادرست و غیرکارشناسی بوده بنابراین باید از این ظرف بیرون آمده و به همه اقشار جامعه توجه کنیم. تفکرات مختلف، دیدگاه های متفاوت و حتی طبقات اجتماعی به شدت متکثر از جمله مواردی بوده که نه تنها باید مورد توجه احزاب اصولگرا قرار گیرد بلکه همه فعالین حوزه سیاست نباید از این اقشار غفلت نمایند. به طور کلی یکی از اصول انقلابی گری توجه به مردم و مردم گرایی است. مردم گرایی شامل همه مردم ایران به همه سلیقه ها و عقاید بوده است.

عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس یکی از آفت های جریان اصولگرایی را انحصار طلبی دانسته و می گوید: سیاست های آمرانه و نگاه های از بالا به شخصیت های سیاسی موجب بوجود آمدن نوعی انحصار طلبی در جریان اصولگرایی شده که نتیجه این عملکرد را همین تا به امروز مشاهده می کنیم. در واقع عده ای در پشت صحنه سعی می کنند تمام رخدادهای سیاسی را مدیریت کنند و چون دیدگاه وسیعی نسبت به مسائل ندارند، با شکست مواجه خواهند شد. افراد پشت صحنه حتی وارد بازی های سیاسی شده و به عده ای می گویند بیانیه بخوانند به عده ای دیگر می گویند علیه دیگری سخنرانی کند و حتی در رقابت های انتخاباتی همچون یک بازی شطرنج مهره های دلخواه را حرکت می دهند. تا به امروز مشاهده کرده ایم که این نوع نگاه از بالا چه آفت هایی داشته که نمونه بارز آن، شکسته شدن حلقه وحدت جریان اصولگرایی و همچنین افزایش کدورت ها میان احزاب و گروه های مختلف بوده است طوری حتی حاضر نیستند همه این گروه ها زیر یک پرچم قرار بگیرند.

نماینده اصولگرای مجلس دهم، نواصولگرایی را جراحی موفقیت آمیز جریان اصولگرایی معرفی کرده و در این باره عنوان می کند: نواصولگرایی چیزی خارج از جریان اصولگرایی نبوده بلکه از دل همین جریان بیرون آمده است. گاهی برای بهبود سلامتی یک بیمار نیازمند عمل جراحی هستیم و نواصولگرایی همان عمل جراحی صورت گرفته بر روی گفتمان اصولگرایی می باشد تا نقاط ضعف را برداشته و بدنه این جریان را بهبود بخشد. گاهی از بنده پرسیده می شود که آیا سخن از نواصولگرایی به عنوان تغییر گفتمان است، خیر گفتمان تغییر نکرده بلکه در مسیر حرکت سیاسی، کج روی ها و رکودهای موجود در میان رویکرد ها و عملکرد ها اصلاح شده تا با سرعت و قدرت بهترین در مسیر انقلاب قدم برداریم.

حاجی دلیگانی همچنین به شاخصه های نواصولگرایی اشاره کرده و شفافیت را یکی از عوامل اصلی معرفی می نماید وی می گوید: طبیعتا شاخصه های نواصولگرایی ذیل شاخصه های انقلابی تعریف می شود که مقام معظم رهبری چندین بار در سخنرانی های خود بدان اشاره کرده اند ولی شاید یکی از وجوه تمایزی که بتوان اشاره نمود درک صحیح مردم و ارتباط مستقیم با آنها باشد. به دلیل رشد و گسترش رسانه های جدید و همچنین افزایش بهره برداری مردم از شبکه های اجتماعی که نسبت به کوچک ترین مسائل سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی واکنش نشان می دهند نمی توان رخدادی را از مردم پنهان نمود. به همین دلیل شفافیت باید یکی از شاخصه های اصلی نواصولگرایی برای جذب اعتماد عمومی و ارتباط مستقیم با مردم باشد. وقتی همه چیز در منظر مردم تعریف شده باشد و اگر مردم را به درستی درک کنیم شک نکنید که در عرصه سیاست خواهیم درخشید.

در آخر باید دوباره تاکید کنم که با کنار گذاشتن انحصارطلبی های شخصی و گروهی می توان راه را برای ورود جوانان به عرصه سیاست باز نمود. شاید همین جوانان بهتر از گذشتگان خود انقلابی مانده و انقلابی عمل نمایند.