به گزارش پارس ، ایسنا به نقل از سایت خبری روسیه الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بعد از دیدار با جان کری، همتای آمریکایی اش در سوئد گفت: مسکو خواهان مشارکت تمامی همسایگان سوریه و کشورهای منطقه ای در خصوص حل و فصل اوضاع سوریه است.

 

 

 

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: موضع مشترک ما در زمینه لزوم مشارکت تمامی گروه هایی است که در کنفرانس ژنو سال گذشته شرکت داشتند و باید در کنفرانس بین المللی صلح نیز شرکت کنند. همچنین ما به این مساله رسیده ایم که حضور تعدادی از بازیگران مهم منطقه از جمله ایران و عربستان در این کنفرانس بسیار ضروری است و در خصوص تحقق این امر تلاش خواهیم کرد.

 

جان کری نیز به بشار اسد هشدار داده است که در مذاکرات برای پایان دادن به بحران کشورش شرکت کند.

 

وی خاطرنشان کرد: لاوروف به من ابلاغ کرد که وی از اسد لیست کسانی که قرار است به نمایندگی از نظام سوریه در کنفرانس بین المللی صلح شرکت کنند، دریافت کرده است.

 

کری گفته است که دولت سوریه با شرکت نکردن در چنین مذاکراتی دچار اشتباه محاسبه می شود.

 

 

 

وزیر امور خارجه آمریکا این اظهارات را در پاسخ به برخی گزارش ها بیان کرده که در آنها گفته شده بود دولت سوریه ممکن است از شرکت در کنفرانس صلح خودداری کند.

 

 

 

وزیر اطلاع رسانی دولت سوریه گفته بود که دولت این کشور برای تصمیم گرفتن به حضور در چنین کنفرانسی به اطلاعات بیشتری نیاز دارد.

 

او گفت که سوریه در نشستی که به حاکمیت ملی کشور لطمه وارد کند، شرکت نخواهد کرد.

 

 

 

وزیر اطلاع رسانی دولت سوریه افزود که جایگاه آینده بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، مساله ای است که تنها مردم سوریه از طریق صندوق های رای باید در مورد آن تصمیم گیری کنند.

 

 

 

جان کری تصریح کرد که در صورتی که دولت سوریه از شرکت در چنین نشستی خودداری کند، طبیعی خواهد بود که مخالفان دولت بشار اسد، کمک و یاری بیشتری دریافت کنند.

 

 

 

کری گفت که با ژنرال سلیم ادریس، فرمانده ارتش آزاد سوریه در مورد برپایی نشست صلح صحبت کرده و ژنرال اردیس گفته است که به روند مذاکره متعهد است.

 

 

 

روسیه و آمریکا از برپایی چنین نشستی حمایت کرده اند.

 

جان کری در دیدار هفته پیش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بر سر برپایی چنین نشستی به توافق رسید.

 

 

 

احتمال دارد که کنفرانس صلح سوریه در اوائل ژوئن سال جاری برگزار شود. هنوز جزئیات چندانی در مورد این کنفرانس، محل برپایی آن و کشورهای شرکت کننده مشخص نشده است.

 

 

 

هدف از نشست صلح، متقاعد کردن دولت سوریه و مخالفان این کشور برای یافتن راه حلی برای پایان دادن به درگیری های خونین این کشور خواهد بود که تا کنون جان نزدیک به هشتاد هزار تن را گرفته است.

 

 

 

پایان دادن فوری به درگیری ها و تشکیل دولت انتقالی که می تواند شامل افراد حاضر در دولت فعلی سوریه و چهره های مخالفان باشد از جمله راهکارهایی است که در این نشست مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

از سوی دیگر، با هدف گفت وگو در خصوص آماده سازی مقدمات برگزاری کنفرانس بین المللی سوریه، وزیر خارجه روسیه با فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه گفت وگو کرد.

 

 

 

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با اخضر ابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه در خصوص نحوه آماده سازی مقدمات برگزاری کنفرانس بین المللی با هدف حل و فصل بحران سوریه گفت وگو کرد.

 

 

 

دو طرف در تماسی تلفنی ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص آخرین تحویلات سوریه مسائل مربوط به این کنفرانس را که وزیران خارجه آمریکا و روسیه پیشتر برای برگزاری آن توافق کردند، مورد بررسی قرار دادند.

 

 

 

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: در این تماس تلفنی طرفین در خصوص راه های حل و فصل بحران سوریه و مقدمات این کنفرانس مذاکره کردند.