پایگاه خبری تحلیلی «پارس»-امیری- یادآوری علل و حواشی مهم تحصن بی سابقه و ساختارشکنانه نمایندگان مجلس ششم(به بهانه خبر اخیر مربوط به حضور آقای غلامی ؛رییس وقت دانشگاه بوعلی و کاندید وزارت علوم در این تحصن):

این تحصن ۲۶ روزه توسط نمایندگان مشارکتی و اصلاح طلب مجلس ششم و در اعتراض به رد صلاحیت تعدادی از داوطلبین نمایندگی مجلس هفتم صورت گرفت که از ۸۲/۱۰/۲۱ تا ۸۲/۱۱/۱۷ ادامه داشت که برخی نکات مهم آن به شرح زیر است:

۱-حمایت آقای منتظری از این تحصن با صدور اطلاعیه.  

۲- تجمع افرادی همچون محسن کدیور، پیمان،ابراهیم یزدی، عمادالدین باقی و ... در دفتر حزب مشارکت در همراهی با متحصنین مجلس ششم.

۳- حضور برخی از اعضای کابینه خاتمی در جمع متحصنین مجلس در حمایت از اقدام ساختار شکنانه آنان(خرم- حجتی-معین-موسوی لاری باتفاق استانداران-صفدرحسینی-ابطحی)   

۴- اعتراض میرحسین موسوی به ردصلاحیتها.   

۵- همزمان با این تحرکات مشکوک،  طرح سه فوریتی برای لغو التزام عملی به اسلام!! در مجلس تصویب شد که توسط شورای نگهبان رد شد.   

۶-اعلام وزیر کشور(موسوی لاری) مبنی بر عدم امکان برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی و درخواست تعویق انتخابات و تهدید استانداران و فرمانداران به استعفاء و در پی آن، ۷۰ معاون وزیر و ۱۰۸ نماینده مجلس  با اعلام استعفاء و قرائت آن در جمع متحصنین، به جمع معترضین پیوستند.

۷-صدور بیانیه کنگره ششم حزب مشارکت مبنی بر تعویق انتخابات و لزوم تایید صلاحیت افراد ردصلاحیت شده و تهدید عدم شرکت در انتخابات.   

۸-اعلام نگرانی اتحادیه اروپا و وزارتخارجه امریکا از ردصلاحیتها و تحریک دولت خاتمی جهت مقابله با شورای نگهبان.   

۹- تجدیدنظر وزارت اطلاعات در ارسال سوابق برخی داوطلبین نمایندگی!!!! و رایزنی با شورای نگهبان جهت تاییدصلاحیت کاندیداها!!!!. و اعلام معاون پارلمانی آقای یونسی(باقری) مبنی براینکه» وزارت اطلاعات در این حد، معتقد به ردصلاحیت گسترده نبود!!!".

۱۰- جواد روح(روزنامه نگار وابسته به حزب مشارکت) در مقاله ای در روزنامه شرق می نویسد: "واگذاری بازنگری نهایی انتخابات به وزارت اطلاعات!! تا حدودی میتواند خواست اصلاح طلبان و نمایندگان متحصن را در انتخابات فراهم سازد!!(بکارگیری وزارت اطلاعات جهت اهداف حزبی).

در طی این مدت، آقای یونسی و وزارت اطلاعات تحت مدیریت وی نه تنها نسبت به این تحصن واکنشی نشان نداد، بلکه درجهت تامین خواست متحصنین واردعمل شد و در پایان دوره مجلس ششم نیز طی دعوتی از نمایندگان مجلس ششم در وزارت به افتخار آنان ضیافت شام ترتیب داد.

  جالب است که آقای یونسی پس۱۲ سال!! در مورد تحصن مجلس ششمی ها لب به سخن گشود و در مصاحبه ای اعلام داشت: «مجلس ششم نباید برای حاکمیت نگرانی و تشویش ایجاد میکرد!!!!»

درنهایت با مواضع قاطع رهبرمعظم انقلاب مبنی براینکه «انتخابات مجلس بدون حتی یکروز تاخیر باید در موعد مقرر انجام شود" و " کناره گیری و استعفاء مسئولین خلاف قانون و حرام شرعی است» تحصن ۲۶روزه نمایندگان معترض خاتمه می یابد.