اسحاق جهانگیری ظهر امروز (پنج شنبه) در مذاکرات مشترک هیات عالی رتبه ایران و ترکیه با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهوری ترکیه به ایران، بر اجرایی شدن توافقات دو کشور تاکید کرد و اظهار داشت: طرفین باید به سرعت و با رفع موانع موجود سطح همکاری ها در حوزه های مختلف را ارتقاء دهند.

جهانگیری از ارتقای همکاری های بانکی، گمرکی و انرژی به عنوان بسترهای مورد علاقه طرفین برای توسعه همکاری ها یاد کرد وآمادگی جمهوری اسلامی ایران برای نزدیک شدن دو کشور برای همکاری های بیشتر در مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی را اعلام کرد.

وی همچنین ضرورت تلاش دو کشور به منظور استقرار امنیت و مبارزه با گروه های تروریستی در منطقه را خاطرنشان ساخت و گفت: دو کشور می توانند در مبارزه با تروریسم در سوریه و سایر مناطق همکاری نزدیک تری داشته باشند. 

جهانگیری افزود: همکاری های امنیتی تهران و آنکارا در خصوص عراق نیز می تواند برای همه کشورهای منطقه سودمند و موثر باشد. 

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان توطئه رژیم صهیونیستی و آمریکا بود هرگونه جدایی طلبی این اقلیم را به ضرر مردم کردستان ارزیابی کرد.

وی همچنین خواستار اقدام جدی تر دو کشور و همه کشورهای مسلمان برای حل مشکل مسلمانان روهینگیا در میانمار شد و گفت: باید تلاش کرد از ظلمی که به مسلمانان این کشور می شود کاسته شود. 

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه برجام قراردادی بین المللی است و هیچ کشوری نمی تواند این قرارداد را به تنهایی کنار بگذارد اظهار داشت : همه کشوها در جهان باید تلاش کنند تا آمریکا به تعهدات خود در برجام پایبند باشد و نتواند آن را به راحتی زیرپا بگذارد.

جهانگیری بار دیگر یادآور شد: دو کشور باید همه مساعی خود را به کار گیرند تا سطح مبادلات دو کشور به 30 میلیارد دلار در سال که هدفگذاری شده است برسد.

نخست وزیر ترکیه نیز در مذاکرات دوجانبه هیات های عالی رتبه دو کشور بر تلاش برای دستیابی به هدف تعیین شده در مبادلات اقتصادی دو کشور که 30 میلیارد دلار است را یادآور شد و خواستار برگزاری سریع ترین کمیسیون مشترک برای رفع موانع موجود شد.

وی همچنین استفاده از پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری را که در مذاکرات روسای جمهور دو کشور درباره آن توافق شده بود را به نفع طرفین ارزیابی کرد و گفت: توسعه حمل و نقل، مسائل بانکی و گمرکی می تواند مناسبات فیمابین را بیش از گذشته تقویت کند.

بینالی ییلدریم گفت: ایران و ترکیه در زمینه مسائل امنیتی نظیر مبارزه با تروریسم در منطقه به ویژه در سوریه و عراق می توانند همکاری های نزدیک تری داشته باشند.

وی اشتراک نظر و همکاری سه جانبه ایران، ترکیه و عراق در خصوص جدایی طلبی کردستان عراق را مثبت ارزیابی کرد و گفت: مسائل منطقه ای از اهمیت بسزایی برخوردار است و کشورهای منطقه باید با کمک هم مسائل و مشکلات را حل و فصل کنند.

طرفین در این جلسه بر توسعه گردشگری و فراهم شدن بسترها برای ارایه تسهیلات به مردم دو کشور تاکید کردند.

در این جلسه شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کمیسیون مشترک دو کشور از توسعه روابط دوجانبه با برگزاری نمایشگاه های تخصصی و برگزاری کمیسیون مشترک دوجانبه در آینده نزدیک به منظور رفع موانع موجود خبر داد و گفت: درزمینه تعرفه ترجیحی، همکاری های بانکی و سوآپ ارزی، گمرک و حمل و نقل تصمیمات خوبی اتخاذ شده که می تواند در توسعه همکاری ها موثر بوده و بستر لازم برای حضور بخش خصوصی دو کشور را فراهم کند.

وزیر اقتصاد ترکیه نیز با تشریح دیدگاه های خود برای دستیابی به رقم 30 میلیارد دلار مبادلات تجاری دو کشور از توسعه همکاری ها در عرصه های مختلف نظیر داروسازی، مسکن و خدمات فنی و مهندسی خبر داد.

در این جلسه وزرای راه و ترابری دو کشور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیز رئیس کل بانک مرکزی ایران پیشنهادات خود برای توسعه همکاری ها نظیر ایجاد مسیر ترانزیت کالا به قطر، برگزاری هفته فرهنگی ایران و معرفی شهرهای تاریخی ایران به گردشگران ترک و نیز ایجاد بانک های منطقه ای بحث و تبادل نظر کردند.