اسحاق جهانگیری عصر امروز (چهارشنبه) تهران را به مقصد آنکارا ترک کرد.

وزرای راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و شماری از معاونین وزارتخانه‌ها در این سفر معاون اول رئیس‌جمهور را همراهی می‌کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین پیش از عزیمت به ترکیه در فرودگاه مهرآباد تهران در گفتگو با خبرنگاران اذعان داشت روابط تهران- آنکارا روابطی گسترده است که ریشه در مسائل تمدنی، فرهنگی و مذهبی دارد و همواره این مناسبات رو به پیشرفت بوده است.

جهانگیری با اشاره به مذاکرات دو کشور در خصوص مسائل دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی اظهار داشت: منطقه خاورمیانه شرایط حساسی دارد. مسائل عراق، سوریه و همه‌پرسی اقلیم کردستان در دیدار مقامات عالی‌رتبه دو کشور موردبررسی قرار خواهد گرفت.

معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: مطمئناً گفتگوی مقامات دو کشور می‌تواند تأثیر بسزایی در حل‌وفصل مسائل منطقه‌ای داشته باشد زیرا پیچیده‌ترین مسائل بین‌المللی با گفتگو قابل‌حل است.

جهانگیری با اشاره به اینکه فرصت‌های اقتصادی بسیاری برای توسعه مناسبات وجود دارد به سفر رئیس‌جمهور ترکیه به تهران و تأکید دو طرف بر گسترش سطح مبادلات به میزان 30 میلیارد دلار اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به چنین هدفی باید گام‌های بلندی برداشته و موانع موجود در زمینه حمل‌ونقل، صنعت و تعرفه‌ها را برطرف کنیم.

جهانگیری با اشاره به سفر رئیس بانک مرکزی ایران به ترکیه پس از سفر اردوغان به تهران گفت: در زمینه مسائل بانکی نیز توافقات خوبی انجام شده و اگر این توافقات نهایی شود و دو کشور بتوانند با پول ملی مبادله انجام دهند می‌توانیم امیدوار باشیم سطح روابط دو کشور گسترش یابد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین هدف دیگر از سفر خود به ترکیه را شرکت در نهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی- 8 عنوان کرد و افزود: کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه 20 سال قبل این سازمان را راه‌اندازی کردند و تاکنون نیز موفق شده‌اند که نقشه راه و چشم‌انداز مناسبی برای توسعه روابط در زمینه های مختلف تدوین کنند.

جهانگیری با اشاره به اینکه این 8 کشور در جهان اسلام هستند خاطرنشان کرد: کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی دی-8 در مناطق استراتژیک جهان واقع شده‌اند و جمعیتی بالغ بر یک میلیارد نفر در این کشورها زندگی می‌کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی-8 را فرصت مناسبی برای بررسی راهکارهای توسعه همکاری‌های چندجانبه و نیز تلاش برای حل مسائل جهان اسلام دانست و اظهار امیدواری کرد این اجلاس با دستاوردهای سازنده‌ای همراه باشد.

برگزاری مراسم استقبال رسمی از معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان توسط نخست‌وزیر ترکیه، شرکت در مذاکرات مشترک هیأت های عالی‌رتبه دو کشور، برگزاری مراسم امضای اسناد و حضور در نشست مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر ترکیه از برنامه‌های روز پنج‌شنبه جهانگیری در سفر به ترکیه است.

معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان همچنین روز جمعه در نهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی دی-8 که در استانبول برگزار می‌شود، شرکت و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در زمینه های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی و مطرح و در خصوص توسعه همکاری‌های چندجانبه سخنرانی خواهد کرد.

گفتنی است گروه D8 گروهی اقتصادی متشکل از 8 کشور اسلامی در حال توسعه شامل ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه است که با هدف تقویت و گسترش همکاری‌های اقتصادی کشورهای عضو از سال 1376 ( 1997 میلادی ) آغاز به کار کرده است.