پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مرتضی عباد- به نظرم ترامپ با همه ترسناک بودنش بزرگترین و دست به نقد ترین دشمن ما نیست.

دشمن اصلی ما وضعیت اقتصادمان است، اوضاع خراب بانکهای مان هست، اوضاع اسفناکِ صندوق های بازنشستگی مان، وضع اشتغالِ، کارخونه های تعطیلمان، اوضاع بحرانی آب مان هست، محیط زیستمان هست، فسادمون هست، اختلاس هاست...

امنیت ما رو قبل ارتش امریکا، ارتش بیکاران داخلی تهدید می کنه، ارتش کارگرانی که چهارماه و شش ماه حقوق نگرفته اند و الان کارد به استخوانشون رسیده است و حق دارند، ما باید از لشکر میلیونی بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی بیشتر از ارتش امریکا بترسیم.

مشکل ما صدها هزار تن محصولات کشاورزی مانده بر روی درختان میوه ای است که با صرف میلیونها متر مکعب آب تولید می شه و بلد نیستیم چیکارشون کنیم و روی درختان فاسد میشه، هست. مشکل ما طوفان نمک دریاچه ارومیه است، خشک شدن رودخانه هاست، بی آبی است، بی برنامگی است، بلد نبودن هست.

یک کلام مشکل اصلی مملکت ما در داخل هست نه خارج، امریکا همیشه بوده، دشمنی بدتر از این هم کرده، دشمنی اش نمی گم هیچی نیست یا مهم نیست، ولی اندازه مشکلات داخلی مون مهم نیست، ماشالله ما دوست داریم مسایل رو ساده کنیم چون حوصله کارهای سخت رو نداریم، مثلا ترامپ یه خلیج عربی گفت و باعث شد همه آستین ها رو بالا بزنیم تا پدر و مادرش را جلوی چشماش بیاریم که باید می گفت خلیج فارس، خیلی هم عالی، ولی ادامه اش چی، برنامه مون چیه، اصلا ترامپ هیچ، امریکا پوچ، عربستان سوسک، با مشکلات داخلی چیکاره ایم؟ برنامه برای حل مشکلات اقتصاد رو بگید که چی در آستین دارید؟

عقب نشینی ترامپ در مواجهه با هزینه های گزاف

 سید مصطفی خوش چشم- سخنان ترامپ در خصوص ایران حاوی نکاتی بود که بتدریج در مورد آنها در رسانه ها صحبت خواهد شد، اما در این بین یک نکته مغفول مانده که از قضا هم مهم و هم بسیار آموزنده است: عقب نشینی ترامپ از گنجاندن سپاه در لیست گروههای تروریستی. ادبیات گستاخانه و حمله های کلامی رییس جمهور آمریکا به ایران که بخش اعظمی از سخنان او را شامل گردیده و سخنرانی او تحت عنوان اعلام استراتژی مقابله با ایران را شبیه به بیانیه های پایانی راهپیمایی ها کرده بود، و همچنین حمله او به برجام با اعلام رسمی عدم تایید توافق هسته ای که پس از مدتها هیاهوی رسانه ای انجام شد، و همچنین صحبت های او در زمینه ابلاغ قانون تحریمی کاتسا شاید مجالی برای مخاطبین باقی نگذارد تا به این نکته بیاندیشند که ترامپ از اعلام نام سپاه به عنوان گروهی تروریستی در سخنرانی امشب خودداری کرد.

شاید بسیاری از مخاطبین، بخشهایی از سخنرانی ترامپ که به اجرای تحریم کاتسا در مورد سپاه پاسداران اختصاص داشت را به اشتباه تروریست نامیدن سپاه قلمداد کرده باشند که البته تعجبی هم ندارد چرا که پس از تهدید هفته پیش فرماندهی کل سپاه پاسداران در خصوص مقابله بمثل شدید در صورت نامیدن سپاه بعنوان یک سازمان تروریستی، بسیاری از رسانه های معروف غربی نیز در فهم مسئله و انتقال آن دچار اشتباه شده بودند.

همانگونه که پیشتر نیز در همین کانال توضیح داده شده است، قانون تحریمی کاتسا بر ضد ایران، روسیه، و کره شمالی در برگیرنده اقدامات خصمانه ای برضد سپاه (و البته نتیجتا کل کشور) است که برپایه "حمایت از تروریسم" توجیه پذیر شده است. یعنی در این قانون آمریکا سپاه را نه یک گروه تروریستی، بلکه "حامی تروریسم" مینامد و آن را مشمول تحریم مینماید. اما اخبار عموما غیر رسانه ای حاکی از آن بود که ترامپ تصمیم دارد تا بمنظور نمایش خصومت حداکثری به این سطح قناعت نکرده و کلاً نهاد سپاه را بعنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند. نگاهی به واکنش های شدیداً نگران مقامات روسیه، فرانسه و دیگر کشورهای غربی و همچنین صحبت های کارشناسان غربی و آمریکایی در خصوص این تصمیم واشنگتن در چند روز اخیر، و همچنین این خبر امشب بی بی سی که "آمریکا فعلا قصد ندارد سپاه را در لیست گروههای تروریستی قرار دهد: امریکاییها اعلام کردند این موضوع را بررسی کردند و به دلیل پیچیدگی ها از اجرای آن عقب نشستند"، شکی باقی نمیگذارد که ترامپ عزمش برای گنجاندن اسم سپاه در لیست گروههای تروریستی جزم بود، اما تهدید بموقع، بجا و محکم فرمانده سپاه باعث عقب نشینی او شد. توجه به سر سخت بودن ترامپ در اجرای تصمیمات دیکتاتور مأبانه اش، توفیق سردار جعفری در استفاده "مناسب" و "بهنگام" از سیاست تصاعد بحران را بهتر نشان میدهد. البته در این میان بغیر از ایستادگی و اجرای درست تاکتیک مقابله با تهدید دشمن از سوی فرمانده سپاه، نقش حمایتگر تمامی اجزای دیگر نظام، از جمله تغییر ناگهانی موضع دولت و شخص رییس جمهور که برای مدتها حملات بی وقفه ای به این نهاد روا داشته را نیز نمیتوان نادیده گرفت، چرا که ترامپ و دستگاه حاکمه آمریکا را با هزینه های مضاعف چنین اقدامی در ایجاد اتحاد در کشور دشمن مواجه کرد. بعبارت دیگر ترامپ پشتوانه های عملی تهدید یاد شده را بهتر درک کرد و فهمید سپاه برای عملی کردن تهدید خود با مانعی در داخل مواجه نبوده و بلکه از حمایت های تسهیل کننده در انجام این تهدیدات نیز برخوردار خواهد بود.

در حالیکه تاکتیک های تبلیغاتی رئیس جمهور آمریکا، ادبیات تا حد ممکن پرخاشگرانه و خصومت آمیز او و سیاست تهاجمی وی در عدم تایید برجام او را در موضع تهاجم نشان داده و به نتانیاهو این فرصت تبلیغاتی را میدهد که بگوید بوی جنگ میشنود، عقب نشینی آمریکا از تروریست اعلام کردن سپاه واقعیت صحنه را فارغ از هیاهوی رسانه ای بهتر نشان میدهد. در صورتیکه ترامپ و ایالات متحده با ایستادگی عملی روبرو شده و متقاعد شود که در پی اتخاذ سیاست های مد نظرش قطعا متحمل هزینه های عملی می گردد، به عقب نشینی دست خواهد زد. در همین راستا، امشب آقای روحانی اعلام کرد که ایران همیشه در پی کسب سلاح از جمله سیستم های موشکی برای دفاع از خود بوده و "از این پس نیز تلاشهای مضاعفی" را در این خصوص انجام خواهد داد. آقای روحانی و مشاوران ایشان بخوبی میدانند که آمریکاییها تنها در صورتی دست به تغییر سیاست خود میزنند که با دیدن اقدامات عملی نسبت به هزینه های گزاف آن سیاست متقاعد شده باشند. بنابر این، توقع میرود تا آقای رئیس جمهور در راستای سخنان امشب خود در اولین گام با اختصاص بودجه لازم به صنایع دفاعی، پروژه های تعریف شده موشکی را فعال و پروژه های جدیدی نیز تعریف نمایند.