به گزارش پارس به نقل از فارس، وبگاه آمریگایی «وار آن راک» در تحلیلی در زمینه برخورد اخیر نیروهای سپاه پاسداران ایران با تفنگداران آمریکا در عرصه خلیج فارس نوشت: تصرف قایق‌های نیروی دریایی آمریکا از سوی سپاه ایران موردی کم اهمیت نبود. این حادثه بسیار با اهمیت بوده و می‌توانست حتی بدتر شود. این جریان مسالمت آمیز به پایان رسید اما می‌تواند دلیلی برای نگرانی باشد.

وبگاه یاد شده نوشت: سپاه پاسداران ایران نمی‌خواهد در ایران عرصه را به اصلاح طلب‌ها و در خاورمیانه به آمریکا واگذار کند. سپاه ایران خواهان وجود رویکرد‌های میانه رو در سیاست خارجی کشور نیست. با وجود نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی در ایران و نیز همراه با تنش روبه رشد بین ایران و همسایه‌های عرب خلیج فارس، سپاه پاسداران احتمالا نیاز دارد استحکام خود را به همه یادآوری کند.

  وار آن راک نوشت: به عبارت دیگر اینک زمان خوبی برای حضور سپاه در خلیج فارس است. این در حالی است که نیروی دریایی آمریکا در گذشته نیز با نیروی دریایی سپاه برخوردهایی داشته است. با توجه به این‌که این منطقه عملیاتی به ویژه آبراه هرمز نسبتا کوچک است برخی حوادث‌ می‌تواند حتی تحریک‌ برانگیزتر از گذشته باشد البته سپاه ایران سعی کرده در مجموع از نبرد اجتناب کند.

از دیدگاه این رسانه، سپاه پاسداران ایران عامل تعیین خطوط قرمز مقابل دشمنان ایران است. نیروهای سپاه با جمع آوری اطلاعات و مقابله (با دشمنان) به شهرت و اعتبار غیر قابل پیش بینی رسیده‌اند و قادرند با حفظ آمادگی در تنش‌های شدید در برابر دشمنانش در خلیج فارس خود را آماده نگه دارند. در حالی‌که تمامی جهان دوست دارند خلیج فارس را مرکز تجارت و کشتی‌رانی ببینند، اما سپاه ایران آن‌را نقطه نبرد فعال می‌داند و هرگز حضور نیروهای آمریکا در منطقه را قبول نکرده و اخراج نیروهای بیگانه از خلیج فارس را یکی از اهداف خود می‌داند. سپاه در عین حال خواهان رقابت مستقیم و چالشی با نیروهای آمریکایی در خلیج فارس نیست اما این بدین مفهوم نیست که در پی فرصت برای یاد آوری این نکته به آمریکایی‌ها نباشد.

در ادامه این مطلب با اشاره به آزمایش‌های موشکی ایران و تحریک آمیز نامیدن رفتار سپاه پاسداران آمده است: برای سپاه پاسداران ایران، آمریکا یک دشمن است و نه به این کشور اعتماد دارد و نه از میل خود در بیرون راندن نیروهای آمریکایی در منطقه دل کنده است. برخی منتقدین و تحلیلگران امید داشتند توافق  هسته‌ای آغازی برای تغییر ایران از یک کشور تحریک‌کننده به یک کشور مسئولیت‌پذیر منطقه‌ای باشد اما در این برهه به نظر می‌رسد که سپاه پاسداران در حال نفع بردن از کاهش فشار‌های بین‌المللی بر ایران است و به مواجهه خود در زمینه پیشبرد خطوط قرمز ادامه می‌دهد.

وبگاه یاد شده در خاتمه نوشت: ماجرای جزیره فارسی نشان داد که اگر سپاه ایران بخواهد خطوط قرمز را در برابر واشنگتن به پیش ببرد و اقدام‌های تحریک کننده علیه آمریکا  را انجام دهد بدون این‌که عواقبی را از جانب  واشنگتن ببیند، آن‌‌هارا ادامه می‌دهد. چنین حرکتی هم برای ایران و هم آمریکا خطرناک است و به یاد می‌آورد که خلیج فارس هنوز منطقه‌ای خطرناک است و تنها نیاز به یک جرقه دارد.