محمدباقر نوبخت در حاشیه مراسم آغاز اجرای دو برنامه ایجاد اشتغال با اشاره به اینکه طبق قانون برنامه 955 هزار فرصت شغلی باید ایجاد شود،‌ اظهار داشت:‌دولت برای ایجاد یک میلیون فرصت شغلی خود را آماده و تجهیز می‌کند تا برنامه پیشنهادی رئیس‌جمهور هنگام انتخابات تحقق یابد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه 11 هزار و 500 میلیارد تومان گندم خریداری شده است، تصریح کرد: بیش از 8 هزار میلیارد تومان برای این خرید پرداخت شده و 3 هزار و 500 میلیارد تومان آن نیز در حال پرداخت است و امیدواریم مانند سال گذشته که تا آبان و آذرماه به طول انجامید،امسال زودتر این وجوه در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه دو نوع تسهیلات برای اشتغال پیش‌بینی شده است،‌گفت: بخشی از این منابع برای سرمایه در گردش بوده که مدت بازپرداخت آن یک تا 2 سال است و همچنین برای سرمایه ثابت زمان آن بیش از 5 سال خواهد بود.

نوبخت با بیان اینکه به وقت قانونی یعنی 15 آذرماه لایحه بودجه 97 کل کشور به مجلس تقدیم خواهد شد، گفت: زمان‌بندی تهیه لایحه آغاز شده و ظرف دو هفته آینده بخشنامه به همه دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه به عملکرد بودجه سال جاری پرداخت و افزود: بودجه عمومی 319 هزار میلیارد تومان به مجلس تقدیم شد که 309 هزار میلیارد تومان آن با هر بشکه نفت 50 دلار محاسبه شده و با فرض پیش‌بینی نفت 55 دلاری 10هزار میلیارد تومان نیز برای موضوعاتی مانند ریزگردها، صنعت ریلی و آب و فاضلاب پیش‌بینی شده است، البته این قیمت نفت تحقق پیدا نکرد و اکنون متوسط نفت‌مان 47 تا 48 دلار است با این حال قیمت نفت در ماه‌های اخیر به بالای 50 دلار رسیده است.

وی ادامه داد:‌ پیش‌بینی می‌شود 309 هزار میلیارد تومان از 319 هزار میلیارد تومان منابع عمومی محقق شود، همچنین نسبت به 294 هزار میلیارد تومان سال گذشته 283 میلیارد تومان آن عملکرد داشت.

وی با اشاره به اینکه مجلس بخشی از منابع بودجه سال جاری را تغییر داد، یادآور شد: پیش‌بینی این بود که 20 درصد از منابع نفت به صندوق توسعه ملی واریز شود که اکنون 30 درصد است و مابه‌التفاوت آن 16 هزار میلیارد تومان بوده که البته 7500 میلیارد تومان توسط مجلس از منابع صندوق به بودجه اضافه شد.

نوبخت با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم عدم تحقق بودجه نداشته باشیم، گفت:‌کسری بودجه بدان معناست که مصرف‌مان را نسبت به درآمدهای محقق شده کاهش ندهیم و از جایی آن را تأمین کنیم، اما اگر مصرف را به نسبت درآمد کاهش دادیم به معنای عدم تحقق است بنابر این دولت نیز خرج را با دخل متوازن می‌کند.

وی در مورد قیمت نفت در بودجه سال آینده گفت: یکی از مباحث مهم در بودجه قیمت نفت بوده و می‌تواند حدود رقم امسال یک تا 2 دلار بالا و پایین تعیین شود.