به گزارش پارس به نقل ازالف، سایت الف متعلق به احمد توکلی در یادداشتی با عنوان" رای خور؛ احتمال حذف هاشمی در دور اول" به بررسی وضعیت سبد آرای سه کاندیدای انتخاباتی پرداخته است.

مفروضات:

• فرض: از میان ائتلاف پیشرفت (سه گانه حداد – قالیباف – ولایتی) قالیباف نامزد جدی خواهد بود.

• فرض: از میان نامزدهای بدنه رأی ساز اصولگرایان (مسجدی، جوان و… ) جلیلی نامزد جدی خواهد بود.

• فرض: نامزد دولت تایید صلاحت نخواهد شد.

• فرض: نامزد اصولگرایان سنتی رأی چندانی نخواهد گرفت (مگر به شرط حمایت دولت پس از رد صلاحیت گزینه های دولتی)

داریم:
• رای طبقه متوسط و متوسط به بالای شهری بین قالیباف و هاشمی تقسیم خواهد شد.

• تمرکز قالیباف بر رأی متوسط شهری و تمرکز هاشمی بر مقداری از رأی متوسط شهری به اضافه طبقات بالا خواهد بود.

• تمرکز جلیلی بر رأی طبقه پایین روستایی و شهری و اقشار مذهبی خواهد بود.

به این ترتیب: جلیلی در حیطه ای جدا از منطقه رأی قالیباف و هاشمی رقابت خواهد کرد و قالیباف بخشی از آرای هاشمی را خواهد خورد.

هرم اقتصادی پایگاه های رای سه نامزد اصلی - مستطیل های قرمز، حیطه های اصطکاک رای نامزدهاست

با فروض گفته شده - و با این فرض که هاشمی یا قالیباف نتوانند رأی" قابل توجهی" از اقشار پایین یا متضررشدگان از صدمات اقتصادی سال های اخیر را جلب کنند و یا با شوک های ترس از آینده و… آنها را به سمت خود حرکت دهند (البته این فرض ممکن است و بررسی آن مجالی جدا می طلبد) - امکان حذف هاشمی در دور اول نه تنها ممکن بلکه جدی خواهد بود.

اما در دور دوم:

رقابت هاشمی– جلیلی بازتولید انتخابات ۸۸ خواهد بود چرا که در خوشبینانه ترین حالت، هاشمی آرای موسوی را خواهد گرفت. خوشبینانه از آن جهت که نه برای رقیب مقابل وی همانند احمدی نژاد چهار سال پیش تولید تنفر خواهد شد و نه خود هاشمی به اندازه موسوی، خوش آیند رأی دهندگان پایگاه رأیش است. با استدلال مشابه و به دلیل رأی منفی شدید هاشمی، قالیباف نیز در دور دوم هاشمی را پشت سرخواهد گذاشت.

اما رقابت دور دوم جلیلی – قالیباف کمی غیرقابل پیش بینی است، از آن جهت که قالیباف، مجموع آرای هاشمی به اضافه بخشی از رأی دهندگان چهارسال پیش احمدی نژاد که در نتیجه اوضاع اقتصادی اخیر تصمیم به تغییر رأی گرفته اند را نیز پشت سر خود خواهد داشت.

یک نکته دیگر می ماند و آن اینکه معمولا تصویر رأی دهندگان از نامزدها، عمدتاً در دور اول ساخته و آماده بهره برداری در دو قطبی دور دوم می شود. با این حساب و به صورت متناقض نمایی، قالیباف نمی تواند در صورت حمله شدید به هاشمی و مواضعش در دور اول به منظور حذف وی و رفتن به دور دوم، روی رأی های دور دوم پایگاه او حساب کند. بازی انتخابات و خوردن رأی های همدیگر مانند بازی قدیمی موسوم به قارچ خور نیست که خوردن قارچ بیشتر در دور اول به معنای قدرت افزون تر در دور پایانی باشد.