به گزارش پارس ، مهر به نقل از گاردین، " اد میلیبند" رهبر حزب کارگر انگلیس، " دیوید کامرون" نخست وزیر را متهم کرده که هدفش از تکرار موضوع برگزاری همه پرسی در مورد تعیین تکلیف روابط آتی لندن با اتحادیه اروپا، کسب منافع حزبی است و منافع انگلیس در این میان ارزشی برای حزب محافظه کار ندارد.

این سخنان میلیبند بعد از آن ایراد می شود که در روزهای گذشته برخی از نمایندگان حزب محافظه کار به رهبری دیوید کامرون، تلاش کردند تا زمان برگزاری همه پرسی برای تعیین تکلیف روابط آتی انگلیس با بروکسل را به جلو بیاندازند. این در حالی است که بر اساس اعلام قبلی، انگلیس در سال ۲۰۱۷ میلادی این همه پرسی را برگزار خواهد کرد اما تعداد زیادی از نمایندگان همه حزبی کامرون در پارلمان معتقدند که برگزاری همه پرسی در مورد اتحادیه اروپا باید قبل از پایان دوره فعلی پارلمان برگزار شود تا مانع از ناکامی آنها در انتخابات آتی شود.

این نمایندگان تاکید دارند که بسیاری از مخالفان ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا از حزب محافظه کار ناامید شده و به احزاب راستگرا و ملی گرایی همچون" بریتانیای مستقل" پیوسته اند.

موضوع جدا شدن انگلیس از اتحادیه اروپا از سال گذشته میلادی آغاز شد و کامرون بعد از آنکه چالش های زیادی در این خصوص در بریتانیا بوجود آورد، در یک سخنرانی اعلام کرد که در سال ۲۰۱۷ میلادی مردم انگلیس با شرکت در یک همه پرسی، وضعیت آتی کشورشان در اتحادیه اروپا را مشخص می کنند.

اما موفقیت حزب بریتانای مستقل در انتخابات اخیر محلی انگلیس موجب شده تا حزب محافظه کار نگران ادامه حضور خود در قدرت باشد. دلیل این نگرانی آن است که حزب بریتانیای مستقل با سیاست های اتحادیه اروپا مخالف بوده و معتقد است که انگلیس باید از بروکسل جدا شود.

دیوید کامورن، " نیک کلگ" رهبر حزب لیبرال دموکرات و اد میلیبند

در همین رابطه" جان بارو" و" پیتر بو" دو تن از نمایندگان حزب محافظه کار در مجلس عوام و از تهیه کنندگان اصلی طرح قانونی بررسی موضوع همه پرسی اتحادیه اروپا در پارلمان انگلیس، تاکید کردند که هدفشان از تهیه این طرح زنده نگه داشتن موضوع خروج از اتحادیه اروپا است.

احتمالا این طرح در اواخر هفته آینده در پارلمان انگلیس بررسی خواهد شد ولی بعید است که آرای لازم را کسب کند.

در حال حاضر حزب مخالف کارگر و همچنین حزب لیبرال دموکرات، مخالف برگزاری همه پرسی و خروج از اتحادیه اروپا هستند و بخشی از نمایندگان حزب محافظه کار نیز از طرح نخست وزیر برای اصلاح روابط انگلیس با اتحادیه اروپا و سپس برگزاری همه پرسی، حمایت می کنند.

اما دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه در کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری در لندن بار دیگر طرح خود را در مورد اتحادیه اروپا تکرار کرد و گفت: اقدام منطقی و عملی این است که ما ابتدا به دنبال مذاکره مجدد با اتحادیه اروپا و اصلاح روابط خود با این اتحادیه باشیم و سپس این روابط اصلاح شده را به همه پرسی بگذاریم.

وی افزود: من در این راه با دو گروه بدبین مواجه هستم؛ گروه نخست کسانی هستند که می گویند ما باید به هر قیمتی در اتحادیه اروپا باقی بمانیم و هرچه را که اعضای این اتحادیه می گویند بپذیریم، چون هیچ جایگزین دیگری نداریم. گروه دوم کسانی هستند که می گویند ما باید فورا از اتحادیه اروپا خارج شویم، چون این اتحادیه نفعی برای ما ندارد و چشم انداز اصلاح آن و تغییر نوع رابطه انگلیس با اتحادیه اروپا نیز روشن نیست… به نظر من هر دو گروه اشتباه می کنند.

کامرون گفت: من معتقدم که امکان اصلاح اتحادیه اروپا و در نتیجه تغییر روابط انگلیس با این اتحادیه وجود دارد. بنابراین اگر مردم انگلیس حزب محافظه کار را در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۵ انتخاب کنند، دولت آینده پس از مذاکره با اتحادیه اروپا و انجام اصلاحات لازم در نوع مناسبات انگلیس با این سازمان، طی یک همه پرسی حق انتخاب مناسبی را در مورد اتحادیه اروپا به مردم ارائه خواهد کرد.

به عقیده کارشناسان دیوید کامرون به دنبال خروج از اتحادیه اروپا نیست، بلکه تلاش می کند بخشی از اختیارات و حاکمیت واگذار شده به بروکسل را در مذاکرات آتی با مقامات اتحادیه اروپا باز پس بگیرد و همزمان برای جذب آرای ملی گرایان و راست گرایان، ژست ضداروپایی بگیرد.