پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مشاور وزیر امور خارجه گفت: در کنار عربستان نقش امارات را هم در تنش‌آفرینی باید مهم دانست، این در حالی است که نقش امارات در تنش‌آفرینی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

دکتر سید رسول موسوی مشاور وزیر امور خارجه و مدیرکل اسبق دفتر مطالعات سیاسی و روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: با عربستانی مواجه هستیم که در داخل با تنشی روبه‌روست که بیشتر به رقابت‌ها بر سر جانشینی در این کشور است. بخشی از تنش‌آفرینی‌های درون عربستان توسط محمد بن سلمان با هدف جانشینی بعد از ملک سلمان دنبال می‌شود. 

وی افزود: اینها نکاتی است که در رسانه‌های ما و منطقه کمتر به آن توجه می‌شود، در حالی که بخشی از این تنش‌آفرینی‌های عربستان در منطقه ناشی از بحران درونی این کشور و فرافکنی آن به بیرون از عربستان است. در این کشور علاوه بر بحران جانشینی، بحران و نارضایتی اجتماعی نیز وجود دارد. 

وی اضافه کرد: در واقع می‌توان این‌گونه تحلیل کرد که تنش‌آفرینی برخی شاهزاده‌های عربستان بخصوص محمد بن سلمان بیشتر در این جهت باشد که به‌واسطه این‌گونه بحران‌آفرینی‌ها در منطقه بتوانند در داخل، دست برتر را داشته باشند.

مشاور وزیر امور خارجه خاطرنشان ساخت: باید نقش توطئه‌گرانه رژیم صهیونیستی را در اتحاد با امارات نیز در فرآیند بحران‌آفرینی و تنش در منطقه در نظر داشت.

مدیرکل اسبق دفتر مطالعات سیاسی و روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه با اشاره به چهلمین روز عملیات تروریستی مجلس گفت: بخش عمده‌ای از اظهارات سعودی‌ها علیه ایران، حماقت محض است و همزمانی برخی اظهارات از جمله اظهارات عادل الجبیر در مورد لزوم مجازات ایران موجب برخی تحلیل‌ها در داخل کشورمان در مورد نقش عربستان در شکل‌دهی عملیات تروریستی اخیر تهران می‌شود.

موسوی افزود: البته با وجود نقش عربستان در بحران‌آفرینی باید در نظر داشت، قدرت عربستان در حد و اندازه شکل دهی به این‌گونه عملیات‌ها در داخل کشورمان نیست. 

مشاور وزیر امور خارجه با تاکید بر این نکته که عربستان در منطقه حول ایران تنش ایجاد می‌کند گفت: سعودی زمینه اختلافات را گسترش داده و به عنوان کشوری است که به تفرقه بین شیعه و سنی و به تضادهای قومیتی به شکل بدی دامن می‌زند؛ با تنش‌آفرینی خود زمینه‌های گسترش تروریسم تکفیری را فراهم می‌آورد و هزینه‌های بسیاری را برای گروه‌های تروریستی صرف می‌کند.

موسوی افزود: هنوز عربستان در قد و قواره‌ای نیست که در کشور ما توانایی عملیات تروریستی مستقیم را داشته باشد و باید گفت فعلا عربستان بازنده به‌تمام معنا است، هم هزینه‌های مالی را می‌پردازد و هم هزینه‌های حیثیتی را و سود اصلی را آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات می‌برند.