پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- از ابتدای لغو روابط دیپلماتیک عربستان سعودی، امارات متحده عربی و شرکاء با قطر، و اعمال تحریم و محاصره هوایی قطر، تحلیل‌های بسیاری با موضوع محوریت ایران در این مناقشه منتشر شده است.

فهرست درخواست‌های عربستان و امارات از قطر و آرایش منطقه‌ای، موید تلاش‌های این دو کشور برای مقابله با ایران از طریق قطر است، ولی باید به سبقه اختلافات میان این کشورها نیز توجه داشت. اما در این میان، یکی از اهداف پنهان امارات در تلاش برای انزوای قطر و انتقال پایگاه نیروهای آمریکایی از قطر به امارات، رابطه مستقیم با ایران دارد.

امارات متحده عربی در تلاش است تا با استفاده از روابط شخصی شاهزاده اماراتی و سفیر امارات در واشنگتن با داماد ترامپ، قدرت خود را در منطقه افزایش دهد و به جد به دنبال انتقال پایگاه فعلی آمریکایی‌ها در قطر به امارات است که تا به این‌جا، بنابر گزارش «پارس» از رسانه‌های آمریکایی، با مخالفت وزارت دفاع آمریکا و دیگر نهادهای مربوطه روبرو شده است.

یکی از تحلیل‌گران مرکز مطالعات منطقه‌ای و بین‌المللی شعبه قطر دانشگاه جرج واشنگتن، مدعی شده یکی از «اهداف دراز مدت» امارات متحده عربی از تقویت حمایت نظامی آمریکا و انتقال پایگاه نظامی آن به امارات، ارائه تغییر ماهیت نظامی امارات از یک کشور به کوچک به یک مولفه مطرح و مصون، و در نهایت افزایش فشار به ایران در رابطه با جزایر سه گانه خلیج فارس است.