به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر علی باقری در همایش سراسری" هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی کشور" که صبح جمعه در مشهد مقدس برگزار شد با بیان این که" گاهی اوقات به جای این که سناریوی فرضی ترسیم کنیم باید از تجربیات استفاده کنیم" تصریح کرد: براساس واقعیت هایی که وجود داشته است انرژی هسته یی هزینه ها و دستاوردهایی را برای کشور داشته که باید آن ها را ارزیابی کنیم؛ باید در موضوع هسته یی نگاه موشکافانه ای داشته باشیم.

او افزود: روندی که در دوره جدید پیگیری کردیم بر اساس منویات مقام معظم رهبری بود؛ البته بدون هیچ گرایش و نگاه جناحی، سیاسی حرکت کردیم تا به خطا روی نیاوریم.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی با طرح این پرسش آیا طرف مقابل به تعهداتی که وعده داده بود عمل کرده یا نقض کرده و این که آیا طرف مقابل متعهد به چیزی شده است یا خیر؟ گفت: مذاکره هدف نیست بلکه وسیله ای برای تأمین منافع ملی است.

باقری با بیان این که نقش رهبری در این موضوع چه بوده و آیا مقام معظم رهبری روند گذشته را تایید کرده اند یا خیر؟ اظهار کرد: اخیرا مسوولان گذشته بیان می کنند که تعلیق با اجازه کتبی رهبری بوده است، به هر حال از نگاه کسانی که درگیر بودند این دو دوره نیازمند بررسی است.

باقری با اشاره به این که در موضوع هسته یی یک دوره با سه کشور اروپایی مذاکره کردیم و یک دوره با ۱+۵، ادامه داد: در دوره مذاکره با سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه، آلمان مسوولیت گفت و گو ها با دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی بود و بعضا هم در دولت نهم این روند ادامه داشت؛ سپس با آغاز دولت دهم با ۱+۵ وارد مذاکره شدیم.

معاون سیاست خارجه و امور بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این که در واقع موضوع هسته یی ایران در سال ۸۱ کلید خورد و دیدارهای مختلفی در تهران و وین اتفاق افتاد، یادآور شد: در ۱۵ مرداد ماه سال ۸۲ وزیر امور خارجه انگلیس به ایران نامه ای مبنی بر تعلیق انرژی هسته یی ایران می نویسد؛ در همین راستا رییس جمهور وقت دیداری با البرادعی داشت و گفت پروتکل الحاقی را حاضریم بپذیریم؛ در ۳ شهریور ۸۲ ایران رسما آمادگی خود را برای مذاکره با آژانس در این رابطه اعلام کرد، ولی این در حالی است که بعد از این تحول، سه کشور اروپایی خودشان قطعنامه ای را در شورای حکام علیه ایران به تصویب رساندند.

باقری با اشاره به دو هدفی که در تعامل با سه کشور اروپایی محقق نشد، گفت: شاهد بودیم که هیچ یک از این اهداف محقق نشد پس جای این سوال باقی است که آیا مذاکره کردیم یا خیر و آیا اینکه هر چه آن ها بگویند و ما بپذیریم مذاکره است یا خیر؟

او با اشاره به قطعنامه ای که توسط سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان در ۲۵ اسفند ۸۲ در شورای حکام علیه ایران به تصویب رسید اذعان کرد: در این مقطع ایران عضو شورای حکام آژانس بود و این در حالی است که امضا قطعنامه ها با اجماع بوده است، این نشان می دهد که خودمان عضو شورای حکام بودیم تایید کردیم که مجامع بین المللی نگران فعالیت های هسته یی ایران هستند.

معاون امور بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی هم چنین خاطرنشان کرد: امروزه برخی ها می گویند که در آن زمان سیاست خارجه ایران از وضعیت خوبی برخوردار بود در حالی که ما شاهد تصویب این قطعنامه ها بودیم و از طرفی آخرین قطعنامه علیه ما در دو سال قبل بود که از ۳۵ کشور ۱۰ کشور رأی ندادند و آن هایی هم که به قطعنامه رأی دادند یا غربی بودند و یا وابسته به جامعه غرب.

باقری در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره اظهارات برخی کاندیداها مبنی بر مذاکره با آمریکا، اظهار کرد: آن هایی که امروز می گویند باید برگردیم به گذشته، تجدید نظر کنند چرا که نتیجه گذشته این بوده که هر چه را داشتیم دادیم ولی چیزی به دست نیاوردیم.

وی با بیان این که ایران کشور قدرتمند منطقه است، خاطرنشان کرد: امروز هیچ کشوری نه ابزار، نه امکان و نه مدیریت حمله به ایران را دارد؛ زمانی اسراییلی ها در ۳۳ روز لبنان را به آشوب کشیدند اما با مدیریت ایران در مرحله بعد، بیش از ۲ روز این آشوب دوام نداشت.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مردم خواستار لغو فعالیت های هسته یی ایران هستند، تصریح کرد: این حرف درستی نیست که امروزه برخی بیان می کنند، چرا که در نظرسنجی ای که آمریکایی ها نسبت به این موضوع داشتند ۷۰ درصد مردم ایران موافق استمرار مذاکرات حتی در صورت تشدید تحریم ها هستند.