پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- احمد صدیقی- شکل‌گیری نیروهای جدید مردمی در جبهه مقاومت هم می‌تواند معادلات را در منطقه به نفع جبهه مقاومت و به ضرر هم‌پیمانان اسرائیل تغییر دهد و هم سیستم موازنه قدرت در منطقه را دستخوش تغییرات فراوانی خواهد کرد. همان‌طور که شکل‌گیری حشد الشعبی در عراق، انصارالله در یمن و پیشتر حزب‌الله در لبنان به کلی معادلات و صحنه نبرد‌های میدانی و سیاسی را در کشورهای متبوع تغییر داده است. برخی بر آنند که منطقه آماده شکل‌گیری نیرویی جدید به نام «حشدالاسلامی» است.

 نیروهای مردمی برگ برنده محور مقاومت

یکی از پدیده‌های مهم منطقه غرب آسیا، شکل‌گیری نیروهای بسیج مردمی در محور مقاومت بوده است. حزب‌الله، انصارلله و حشدالشعبی ازجمله این نیروها محسوب می‌شوند که به نظر می‌رسد تحولات آینده منطقه متاثر از آنها خواهد بود.

 نصرالله از شکل‌گیری محوری جدید خبر داد

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در آخرین سخنرانی خود از وجود تمایلاتی جهت تشکیل محوری جدید و گسترده مقابل رژیم صهیونیستی پرده برداشت. دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخشی از سخنرانی خود در روز قدس گفته بود که شرایط را برای ده‌ها بلکه صدها هزار رزمنده مجاهد از چهار گوشه جهان عربی و اسلامی هموار می‌کنیم تا در نبرد آینده با رژیم صهیونیستی مشارکت داشته باشند.
برخی گزارش‌ها تاکید می‌کند که سیدحسن نصرالله در این سخنرانی 158 بار واژه «محور» و مشتقات آن را به‌کار برد و این به این معناست که اولویت این مرحله و مرحله آتی حزب‌الله و هم‌پیمانانش از ایران گرفته تا عراق، سوریه و داخل لبنان و حتی یمن بر تقویت محور مقاومت جهت پیروزی در رویارویی با رژیم صهیونیستی متمرکز است.
اظهارات دبیرکل حزب‌الله با توجه به فشارهای جدی کاخ سفید بر حکومت‌های عربی و وعده‌های فریبنده رژیم صهیونیستی جهت تشویق دیگر کشورهای عربی به عادی‌سازی روابط با این رژیم با اوضاع حاکم بر نظام‌های عربی تعارض تام دارد.
«موفق محادین»، نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی اردن معتقد است که سخنان اخیر سیدحسن نصرالله بیانگر موازنه‌های قدرت و تحولات جدید و حقیقی در منطقه است و از این حیث تشکیل جبهه گسترده در برابر رژیم صهیونیستی امری محتمل است.
به گفته این نویسنده و کارشناس اردنی در حالی که گفتمان محور مقاومت به رهبری ایران و عضویت حزب‌الله با دشمن صهیونیستی گفتمانی خصومت‌آمیز رژیم صهیونیستی و تقابلی با آمریکاست، رژیم‌های عربی خط‌ مشی برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی را اتخاذ کرده و دشمنی با دشمن دیگر را جایگزین دشمنی با صهیونیست‌ها کرده‌اند و در این معادلات محور مقاومت دست برتر و زبان صادق‌تر در منطقه را دارد.

 تاکید نیروهای مردمی بر از بین رفتن اسرائیل

در این راستا، مقاومت اسلامی کتائب حزب‌الله، وابسته به نیروی بسیج مردمی عراق موسوم به «الحشد الشعبی» 23 ژوئن سال جاری تاکید کرد که جهاد و راهبرد نظامی تا آزادسازی قدس شریف و ریشه‌کنی غده سرطانی اسرائیل ادامه خواهد یافت و شیخ «قاسم السودانی» یکی از رهبران این گروه خاطرنشان کرد: «شرایط هرقدر هم سخت و دشوار باشد، مقاومت اسلامی از قدس شریف چشم‌پوشی نمی‌کند و آن را به حال خود رها نمی‌کند.»
شیخ قاسم السودانی با تاکید بر اینکه قدس آرمان ماست و آرمان ما باقی خواهد ماند و آزادی آن به‌زودی به دست محور مقاومت محقق خواهد شد، افزود: «داعش به این جهت توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی و مزدوران آنها شکل گرفت تا توجه و تمرکز امت اسلامی از قضیه فلسطین را منحرف کند.» وی همچنین تاکید کرد: «کتائب حزب‌الله در خدمت امت اسلامی است و ازآن این امت است، لذا در تمام میدان‌ها و عرصه‌ها و هرجا که به وجودش نیاز باشد، حضور خواهد یافت.»

 شکل‌گیری حشد الاسلامی

«حامد الخضری»، نماینده ائتلاف ملی عراق در پارلمان، اواخر ژوئن گذشته در بیانیه‌ای رسما به رژیم صهیونیستی درخصوص هرگونه تجاوز به عراق، لبنان و سوریه یا هر کشور عربی و اسلامی دیگری هشدار داد.
«الخضری» در بخشی از این بیانیه خاطرنشان کرده بود که رژیم صهیونیستی بخوبی می‌داند، تجربه الحشد الشعبی عراق می‌تواند در کشورهای جهان اسلام عمومیت یابد و در آن زمان باید شاهد شکل‌گیری «الحشد الاسلامی» باشد که نه‌تنها حملات و تجاوزات این رژیم را دفع می‌کند، بلکه درسی فراموش نشدنی به متجاوزان و اشغالگران خواهد داد.

 نیروهای انقلابی در یمن

در همین زمینه «عبدالملک العجری»، عضو جنبش انصارالله یمن نیز با بیان اینکه مردم یمن بیش از هر ملت دیگری یار و یاور قضیه فلسطینی هستند، تاکید کرد: «اگر مردم یمن امکان رویارویی مستقیم با صهیونیست‌ها را بیابند، لحظه‌ای در گرفتن انتقام از آنها تردید نخواهند کرد.»
العجری افزود: «آرمان قدس، پیش از آنکه مربوط به برخی احزاب و حکومت‌ها باشد، آرمانی مردمی است و جنبش‌ها و گروه‌های مقاومت اسلامی منطقه در این اواخر موفق شدند، آن را از احتکار شماری از رژیم‌های منطقه‌ای خارج کنند.»

 نیروهای مردمی ماهیت نبرد را از سال 2006 تغییر دادند

«ابراهیم الامین» سردبیر روزنامه «الاخبار» لبنان اخیرا گفت کسی نمی‌تواند واقعیت تغییر بنیادین درگیری با آمریکایی‌ها و اسرائیل پس از جنگ 2006 را نادیده بگیرد. در آن زمان فقط طرح آمریکا و اسرائیل به بن‌بست نرسید، بلکه کارایی گزینه مقاومت نیز ثابت شد.
این مساله نیز سبب شد که نیروهای محور مقاومت و حکومت های آنان وارد مرحله تازه‌ای از برنامه‌ریزی و اقدام شوند. از این روی انتظار می‌رفت که دشمن وارد مرحله دیگری شود. در نتیجه با قاطعیت می‌توان گفت که جنگ سوریه، همیشه نقش کلیدی این کشور را در«هلال مقاومت» هدف قرار می‌دهد؛ زیرا این کشور بستر واقعی مقاومت لبنان و فلسطین بوده و وصل‌کننده محور مقاومتی است که از تهران تا حزب‌الله لبنان امتداد دارد.

 تلاش آمریکا برای حذف حشد الشعبی از میدان موصل

راهبرد جدید آمریکا در ماه‌های اخیر این بود تا جایی که امکان دارد بتواند بر مرزهای سوریه و عراق سیطره داشته باشد. از این روی شمال سوریه به نیروهای کرد واگذار شد و به گروه‌های تروریستی وابسته به آمریکا و «اتاق عملیات الموک» در جنوب شرق نیز کمک شد تا بتوانند منطقه‌ای را اشغال کنند که از جنوب تا گذرگاه «التنف» امتداد دارد. این مساله با حمایت روشن و مستقیم آمریکا از گروه‌های تروریستی برای مقابله با پیشروی ارتش سوریه و حزب‌الله در منطقه جنوب همراه بود.
واشنگتن همچنین کاری کرده بود که نیروهای «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) نتوانند در نبردهای موصل مشارکت داشته باشند و خطوط قرمزی برای پیشروی آنان به سمت «تلعفر» و غرب آن ترسیم کرده بود.
اما آنچه عملا امروز رخ داده این است که نیروهای الحشد الشعبی به مرزهای این کشور در منطقه «ام جریص» (غرب القیروان و جنوب سلسله جبال سنجار) رسیده‌اند که عملا به منزله زیرپا گذاشتن خط قرمزهای آمریکاست و سبب خواهد شد که معادله تازه‌ای به وجود آید مبنی‌بر کنترل بخش‌هایی از مرزهای سوریه و عراق آن هم علی‌رغم میل آمریکا.
در صورتی که نیروهای مقاومت (الحشد الشعبی، ارتش سوریه و حزب‌الله) بتوانند بر بخش‌های زیادی از مرزهای سوریه و عراق مسلط شوند تا اینکه هدف آمریکا برای بستن مرزها نقش برآب شود، سبب خواهد شد که اشغال بقیه مرزها توسط واشنگتن بی‌فایده باشد.
اساسا می‌توان گفت که باوجود مسافت 15 کیلومتری که نیروهای الحشد الشعبی از مرزهای عراق و سوریه آزاد کرده‌اند، نخستین گام برای باز کردن گذرگاه‌های راهبردی زمینی میان طرف‌های محور مقاومت است.

 حشد الشعبی نقطه عطف تاریخ تحولات عراق

یکی از مهم‌ترین تبعات نبردعراقی‌ها با تروریست‌ها که یکی از میدان‌های مهم آن نبرد موصل بوده، شکل‌گیری نیروهای بسیج مردمی و تبدیل شدن آنها به قدرت نظامی بوده است که این موضوع می‌تواند علاوه‌بر افزون شدن قدرت شیعیان به قدرت بیشتر ایران در عراق نیز کمک کند.
 به عقیده بسیاری از تحلیلگران بی‌شک شکل‌گیری بسیج مردمی در عراق نقطه عطف تاریخ تحولات معاصر این کشور محسوب می‌شود. حشد الشعبی که با فرمان آیت‌الله سیستانی به وجود آمد، توانست بسیاری از تفکرات ساختارمند نظامی که در دل ارتش به جای مانده از دولت صدام جا داشت را منسوخ کرده و خود را به‌عنوان نیرویی جدید به صحنه منطقه‌ای معرفی کند. این بازیگر جدید التاسیس در عراق که با حملات هر روز مخالفان ازجمله مقامات عربستان و برخی دیگر از کشورهای خصم منطقه مواجه می‌شد، توانست انسجام ملی را بدون توجه به تعلقات قومی، مذهبی و قبیله‌ای به عراق بازگرداند و به‌طور کلی عراق را به صورت یکپارچه بپذیرد.

 آینده منطقه در گرو نیروهای جدید شاید حشد الاسلامی

درخصوص آینده حشد الشعبی نیز «محمد زارعی» از دیگر کارشناسان منطقه با بیان اینکه حشد الشعبی نماد ملیت عراق از طیف‌های مختلف است عنوان کرد: «حشد الشعبی در سیستم می‌ماند و نقش کاملا برجسته‌ای پیدا خواهد کرد.»
موفقیت حشد الشعبی در تحولات عراق بسیاری از کارشناسان را بر آن داشته است که کلید موفقیت در سوریه و سایر کشورهایی که در منطقه درگیر تروریسم تکفیری هستند، نیز شکل‌گیری نیرویی شبیه به بسیج مردمی در این کشور است.
شاید این نیرو بعدا با عنوان «حشد الاسلامی» خود را به صحنه‌های نبرد در منطقه معرفی کند.
بی‌تردید شکل‌گیری این نیرو هم می‌تواند معادلات را در منطقه به نفع جبهه مقاومت و به ضرر هم‌پیمانان اسرائیل تغییر دهد و هم سیستم موازنه قدرت در منطقه را دستخوش تغییرات فراوانی خواهد کرد. همان‌طور که شکل‌گیری حشد الشعبی در عراق، انصارالله در یمن و پیشتر حزب‌الله در لبنان به کلی معادلات و صحنه نبرد‌های میدانی و سیاسی را در کشورهای متبوع تغییر داده است.