پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- موصل در لغت به‌معنای مرکزِوصل یا وصل‌کننده است.

موصل مرکز استان نفتی نینوا در شمالِ عراق و دومین شهر پرجمعیت این کشور و یکی از شهرهای قدیمی جهان است که مقبره حضرت یونس پیامبر (ع) نیز در آن قرار دارد.

نسبت اهمیت و جمعیت موصل به بغداد، مانند نسبت مشهد به تهران و حلب به دمشق است.

موصل پیش از اسلام از مراکز مهم مسیحیان، و پس از اسلام نیز یک مرکز مهم علمی و سیاسی برای مسلمانان بوده است.

تاریخ گواهی داده که مردم موصل در هنگام عبور کاروان اسرای کربلا از موصل حاضر به اهانت به خانواده شهدای کربلا نشدند.

در سده چهارم هجری‌قمری، این شهر مرکز حکومت امرای شیعه مذهب حمدانیانِ موصل بوده است و در نیمه نخست سده هفتم هجری نیز برای مدتی حاکمیت موقت شیعه مذهب داشته و تعداد قابل توجهی از بناهای یادمانی و زیارتگاه‌های شیعه در این دوره احداث گردیده که بیشتر آنها تا قبل از ورود داعش باقی مانده بود.

موصل یکی از ایالتهای بزرگ دوران عثمانی بوده که ۸۵ سال پیش بعد از بی‌نظمی‌ها و کش‌مکش‌های جنگ‌جهانی اول، با حمایت بریتانیا از عثمانی (ترکیه) جدا شد و جزو کشور تازه تاسیس عراق (شامل سه ایالت بصره، بغداد و موصل) قرار گرفت.

موصل قبل از حکومت بعث، دارای جمعیتی با اکثریت کرد سنی بوده اما با سیاست عرب‌سازی، به مرور تبدیل به شهری با اکثریت عرب اهل تسنن و اقلیت کرد گردید.

در دوره جنگ تحمیلی، عراق بیش از ۲۰ اردوگاه برای اسرای ایرانی ساخته بود که ۴ اردوگاه در موصل قرار داشت. قدیمی‌ترین و یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها، اردوگاه موصل-۱ در نزدیکی مرز سوریه قرار داشته است. تفاوت اردوگاه‌های موصل با سایر اردوگاه‌ها در شکل قلعه‌ای آن بوده است.

موصل در خرداد سال۹۳ بدلیل خیانت و ضعف برخی از مسئولین استانی ظرف چند ساعت بدست داعش سقوط کرد و داعش آن‌را مرکز خلافت خود قرار داد. بیشترِ اقلیت مسیحی و کرد بخاطر ترس از داعش از این شهر گریختند. داعش در مدت سه سال تسلط خود بر این شهر از هیچ ظلمی از جمله کشتار مردم، غارت اموال مردم، تخریب آثار باستانی و مذهبی و وضع قوانین عصرحجری دریغ نکرد.

آزادی موصل در تیرماه سال۹۶ بر خلاف خواست آمریکا با حضور همه نیروهای نظامی و مردمی عراق بویژه حشد الشعبی و با کمک ایران صورت گرفت.

موصل و حلب -دو شهر بزرگ شمالی عراق و سوریه در نزدیکی ترکیه- در تئوری بازسازی بزرگ داوود اوغلو نخست وزیر سابق و تئورسین دوره جدید ترکیه، جایگاه ویژه‌ای دارند. بی‌نظمی منطقه‌ای، شکستن دیوار مرزهای عراق و سوریه و ضعیف نگه‌داشتن حکومت بغداد و دمشق؛ راه‌بردهایی ست که ترکیه برای بازگشت به دوره عثمانی البته با احیای مفهوم "هم‌تاریخی" بجای "هم‌وطنی" بویژه در این دو شهر بزرگ دنبال می‌کند.

با پاکسازی کامل داعش در شمال‌غرب عراق، استان نینوا (موصل) بطور کامل به مرز سوریه وصل می‌شود و خط زمینی مقاومت ثبیت می‌گردد. آزادی موصل بدست ارتش و نیروهای مقاومت عراق برکات بسیاری در روند تحولات مقاومت در داخل عراق و جنگ سوریه خواهد داشت.

 

نی زار