علی بختیار  تاکید کرد: فاز 11 پارس جنوبی، مرزی ترین فاز مشترک ایران با قطری ها است و در این راستا از تصمیم گیری شجاعانه وزیر نفت تقدیر و تشکر می کنیم.
وی افزود: تا به امروز در بیشتر فازهای پارس جنوبی تصمیم گیری شده ، بخش زیادی از این فازها به بهره برداری رسیده است، بخش دیگری باقی مانده که امسال و سال آینده به بهره برداری می رسد.
عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: تاکنون در مورد فاز 11 پارس جنوبی به تصمیم گیری نرسیده بودیم، این فاز از فازهای مربوط به ال ان جی است.
بختیار خاطرنشان کرد: ما در زمان اجرای برنامه ششم توسعه به دلیل این که می خواهیم اشتغال حدود پنج میلیونی ایجاد کنیم، نیاز به 700 یا 800 میلیارد دلار منابع داریم که باید بخش بزرگی این منابع را از سرمایه گذاری خارجی تقبل کنیم.
وی قرارداد توتال را قراردادی بسیار مثبت دانست و گفت: این اقدام بسیار خوبی بود که با سرمایه گذاری خارجی و مشارکت شرکت توتال با شرکت ملی نفت چین و یکی از شرکت های قوی ایرانی (پتروپارس) میسر شد.
عضو فراکسیون امید مجلس اظهار امیدواری کرد که زمینه سرمایه گذاری های خارجی دیگری در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شود.
بختیار خاطرنشان کرد: ما در پسابرجام شاهد این اقدامات بسیار خوب در حوزه نفت هستیم و امیدواریم که در دیگر حوزه ها نیز شاهد این اقدامات خوب باشیم.
به گزارش ایرنا، ایران اولین قرارداد نفتی پسابرجامی خود را با شرکت توتال روز دوشنبه 12تیرماه امضا کرد. ارزش این قرارداد که به امضای مسئولان ایرانی و نمایندگان توتال رسید 4.8 ‌میلیارد دلار است.
این قرارداد با هدف توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا شد که نقطه عطفی برای آغاز عصر جدید توسعه صنعت نفت ایران و اجرای سایر قراردادها به شمار می رود.
فاز 11 پارس جنوبی به عنوان نامزد اجرای نخستین مدل جدید قراردادهای نفتی کشورمان انتخاب شده است. امضای این قرارداد سرآغازی برای عقد سایر قراردادهای جدید نفتی ایران است که انجام سرمایه گذاری های جدید و به ویژه انتقال فناوری را به دنبال دارد.
با به ثمر رسیدن این قرارداد روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.
ویژگی مهم این قرارداد، برنامه ریزی برای ساخت سکوهای تقویت فشار در پارس جنوبی برای نخستین بار در کشور است.
با توجه به افت فشار میدان گازی پارس جنوبی و کاهش تولید، قرار است در توسعه فاز 11 از طریق همکاری با شرکت های بین المللی، برای نخستین بار از فناوری های جدید برای افزایش فشار و جلوگیری از افت تولید این میدان استفاده شود.
به گفته مدیران صنعت نفت، قرار است کارشناسان ایرانی پس از بومی شدن دانش ساخت سکوهای تقویت فشار، از این تجربه در سایر فازهای پارس جنوبی استفاده کنند.