'آلکساندر ووچیچ' پس از نشست غیررسمی با 'هاشم تاچی' که در حضور نماینده بلندپایه اتحادیه اروپا برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت که آمادگی برای ادامه مذاکرات بین بلگراد و پریشتینا حدود یک و نیم ماه طول می کشد.
وی با اشاره به اینکه در این نشست چگونگی ادامه مذاکرات مورد بررسی قرار گرفت، تاکید کرد که هدف تنها عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا نیست بلکه باید دید که چطور می توان روابط صرب ها و آلبانیایی تباران را در درازمدت هم در صربستان مرکزی و هم در کوزوو حل و فصل کرد.
'ووچیچ' در پاسخ به این سئوال که آیا مذاکرات آینده در سطح رئیسان جمهوری صربستان و کوزوو برگزار خواهد شد؟گفت: اینکه این مذاکرات در چه سطحی انجام شود یک مساله فنی است که زیاد مهم هم نیست.
'ووچیچ' با اشاره به اینکه در نشست روز دوشنبه درخصوص چشم انداز حل و فصل روابط صرب ها و آلبانیایی تباران صحبت شد، گفت که ایجاد جامعه شهری صرب ها در شمال کوزوو مطلقا مربوط به تعهدات کوزوو می شود که طرف آلبانیایی تباران توافق نامه ای را در این رابطه امضا کرده است.
رئیس جمهوری صربستان همچنین گفت که از نماینده بلندپایه اتحادیه اروپا در این نشست خواستار سرعت بخشیدن مراحل ائتلاف اروپایی صربستان شد.
'فدریکا موگرینی' ابتدا بطور جداگانه با روسای جمهوری صربستان و کوزوو جهت آشنایی با مواضع طرفین برای ادامه مذاکرات جهت عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا گفت وگو کرد. همچنین در این دیدارها درباره توسعه تحولات در منطقه بالکان غربی گفت وگو شد.
آخرین نشست بین مقامات صربستان و کوزوو در چارچوب مذاکرات عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا در اوایل ماه فوریه سال جاری میلادی در بروکسل انجام شد.
در این فاصله انتخابات ریاست جمهوری در صربستان و انتخابات پارلمانی در کوزوو برگزار گردید.
صربستان در رابطه با حل وفصل مساله کوزوو از اکتبر سال 2012 با میانجیگری 'کاترین اشتون' مسوول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا ،مذاکراتی را در سطح نخست وزیری با کوزوو شروع کرد و حاصل این مذاکرات امضای توافق نامه 15 ماده ای برای عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا است.
هیات های مذاکره کننده بلگراد و پریشتینا همچنین در مراحل عادی سازی روابط با میانجیگری «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در سوم شهریور 1395 در بروکسل چهار توافق نامه از جمله تشکیل جامعه شهرداری های صرب نشین در شمال کوزوو امضا کردند.
تاکنون مذاکرات عادی سازی روابط بین بلگراد و پریشتینا در حدود سی نوبت به منظور عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا در بروکسل برگزار شده است.
کوزوو براساس قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل در ژوئن سال 1999 میلادی تحت قیمومیت هیات غیرنظامی سازمان ملل قرار دارد و نیروهای ناتو موسوم به 'کی فور' برای تامین امنیت در کوزوو مستقر شده اند.
پارلمان کوزوو در فوریه سال 2008 بطور یک جانبه استقلال این منطقه از صربستان را اعلام کرد.
بلگراد با ادعای این که کوزوو استان جنوبی صربستان است، اعلام یک جانبه استقلال آن را قبول ندارد و خواهان باطل کردن سند استقلال کوزوو از راه های دیپلماتیک و صلح آمیز است.
مقامات بلندپایه صربستان بارها تاکید کرده اند که حکومت بلگراد هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسد و دولت صربستان همیشه در کنار صرب های کوزوو قرار دارد.