جلیل رحیمی جهان‌آبادی اظهار کرد: دنبال کردن سیاست‌های هر کشوری در محیط داخلی و بین‌المللی نیازمند یک اجماع داخلی و فراگیر بین همه دستگاه‌ها و ارکان قدرت است.

وی تصریح کرد: اگر بهترین و ایده‌آل‌ترین هدف را در نظر بگیریم و تمامی ابزارها و امکانات لازم را هم در اختیار داشته باشیم و هیچ مشکلی هم سر راه رسیدن به هدف نباشد اما نتوانیم اجماع لازم را در بین شخصیت‌ها و بخش‌های مختلف دارای قدرت ایجاد کنیم قدر مسلم دستیابی به هدف برای ما کار راحتی نخواهد بود.

این نماینده مجلس افزود: در دنیای امروز که موانع زیادی برای رسیدن به هدف‌ها وجود دارد و چالش‌های متعددی از سوی رقبا و دشمنان ما در منطقه ایجاد می‌شود، ضرورت اجماع، وحدت، همدلی و داشتن روحیه تحمل و مبتنی بر گفت‌وگو و مدارا یک اصل کاملاً حیاتی برای کشور است.

نماینده مردم تربت جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: کشورهای موفق و پیشرو در جهان به یک اجماع مدیریتی بر سر اصول اساسی اینکه چه نوع اقتصادی، بهترین اقتصاد و چه نوع فرهنگی بهترین نوع فرهنگ است و یا چه نوع ساختار سیاسی بهترین نوع سیاست است، رسیده اند ولی این امکان وجود دارد که در تاکتیک‌ها و شیوه‌های رسیدن به این اهداف و باورهای اساسی اختلاف نظر وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اینکه بخواهیم ادامه چالش‌ها را از تاکتیک‌ها و حوزه استراتژی‌ها به تدریج به حوزه راهبردهای کلان نظام تبدیل کنیم قطعاً آسیب جدی ایجاد می‌شود و منابع و بخش عمده‌ای از توانمندی کشور از بین خواهد رفت.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس همچنین بیان کرد: توانمندی‌های خود را باید صرف رسیدن به اهداف در اسناد بالادستی کرده و تلاش کنیم که حداقل آن اهداف برآورده شود و در این راستا اجماع و وحدت یک ضرورت تام و اساسی است.

رحیمی جهان‌آبادی همچنین درباره اینکه به رسمیت شناختن جریان‌های سیاسی تا چه اندازه می‌تواند به حفظ وحدت و یکپارچگی در کشور کمک کند، گفت: باید بپذیریم که تکثر و تنوع در دیدگاه‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی در کشور ما وجود دارد و این اصل تنوع را به عنوان یک ظرفیت و پایه قدرت خودمان بپذیریم.

وی افزود: طبیعی است در این شرایط تفاوت در دیدگاه‌ها وجود دارد اما این را می‌توانیم به عنوان مبنای ظرفیت برای خودمان تعریف کنیم و بر پایه این اصل بپذیریم که هر دیدگاهی برای خودش و دیگران احترام قائل باشد به شرط اینکه باعث توهین، تخریب و تعدی به حقوق دیگران نشود.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار کرد: دیگران هم باید بپذیرند اگر دیدگاه‌های مخالفی دارند در چهارچوب قانون می‌توانند آن را بیان کنند.