محمدجواد جمالی نوبندگانی عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی با تأکید بر اینکه مصوبه اخیر سنای آمریکای در تشدید تحریم‌ها علیه ایران خلاف برجام است، اظهار داشت: آمریکا شکل جدیدی از اِعمال تحریم‌ها را علیه ما به کار گرفته است به طوری که در دهه 90  تحریم‌های هوشمند و امروز تحریم‌های اتوماتیک را به ما تحمیل کردند.

وی ادامه داد: تحریم‌های اتوماتیک به این معناست که اگر بانکی را تحریم کنند و سیستمی بخواهد با این بانک عملیات انجام دهد بدون نیاز به دخالت سنا به طور اتوماتیک مشمول تحریم می‌شود.

جمالی نوبندگانی با اشاره به گذشت یک و نیم سال از اجرایی شدن برجام بیان داشت: گروه‌های سیاسی باید دست از طعنه و کنایه به یکدیگر بردارند و جدا از  موافقت یا مخالفت با  برجام، در راستای منافع ملی تصمیم عاقلانه و شفاف بگیرند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی با تأکید بر اینکه تصمیم مذکور باید حاوی یک پیام روشن برای طرف مقابل باشد، اظهار داشت: متأسفانه ما هیچ پیامی به طرف مقابل نفرستاده‌ایم در حالی که در این شرایط وظیفه دولت و هیئت نظارت بر برجام است که واکنش مناسب نشان دهند و با سکوت ما طرف مقابل دچار سوء برداشت می‌شود.

جمالی نوبندگانی با تأکید بر اینکه در مورد برجام اظهار تأسف کارگشا نیست، گفت:ما در این موضوع بیش از حد خویشتن‌داری کردیم اما باید اقدامات مقتضی و شفافی را انجام دهیم و با آمریکایی‌ها مانند خودشان رفتار کنیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها نسبت به خروج از برجام اعلام صریح نمی‌کنند و به ما فشار می‌آورند تا ما زیر آن بزنیم، اظهار داشت: اگر ما واکنشی مبنی بر زیر برجام زدن نشان دهیم تبلیغات جهانی علیه ما خواهد شد، بنابراین وزارت خارجه و سفرا باید مردم و مطبوعات سایر کشورها را از آنچه که در حال اتفاق افتادن است، آگاه و اقناع کنند.

وی با بیان اینکه وزارت خارجه باید در برابر اقدامات آمریکا فعال تر عمل کند، خاطرنشان کرد:‌ ما باید در مورد برجام روشن‌گری کنیم تا اگر تصمیمی در این باره گرفته شد ما محکوم نشویم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی در پایان تأکید کرد: جناح‌های سیاسی باید به یک هم زبانی مشترک در راستای منافع ملی برسند چراکه اگر انعطاف نداشته باشند دشمنان از این وضعیت سوء استفاده می‌کنند.