به گزارش پارس به نقل از مهر، در حالی به روزهای پایانی ثبت نام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم هر روز اخبار تازه ای از اظهار نظرها، واکنش ها و موضع گیری چهره های مختلف سیاسی منتشر می شود. البته امروز هم از روزهایی است که اعضای خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی و برخی نزدیکان فکری وی، در اظهار نظرهایی بر گمانه زنی آمدن یا نیامدن وی افزوده اند.

شرق: بهمن شریف زاده که معتقد است مشایی از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت نمی شود گفته است آنچه مخالفان مشایی تاکنون گفته اند درصد بالایی از آرا ویژه آقای مشایی است. چه اصولگرا ها چه اصلاح طلب ها گفته اند رای آقای مشایی بالای ۴۰ درصد خواهد بود. آقای زیباکلام گفته مشایی رای می آورد مگر اینکه آقای خاتمی بیاید. این حکایت از بالا بودن رای مشایی دارد. البته اینها همه نظر مخالفان مشایی است. دوم اینکه این همه هجمه بر دولت و آقای مشایی و اینکه ردصلاحیت می شود و امثال اینها گویای این است که نگرانی های شدیدی از حضور ایشان وجود دارد وگرنه آقای مشایی گفت « بگذارید من بیایم، مردم رای نمی دهند دیگر» .

وی این را هم گفته که پیش بینی ها درخصوص احتمال ردصلاحیت مشایی توسط شورای نگهبان است و هیچ دلیلی برای ردصلاحیت مشایی نیست. اما اگر رد صلاحیت شود از طریق مطالبه مردمی اقدام می کنیم؛ من می گویم مطالبه حق مردم است. مردم اگر مطالبه کنند حقوقشان احقاق می شود.

مشرق: محمدرضا باهنر اما عنوان کرده است که هیچ کاندیدایی به اندازه من جامعیت کاری ندارد؛ رئیس جمهور نباید فقط یک کارگر کارکن باشد، من می توان یک رئیس جمهور باشم. احمدی نژاد از هیچ کس جز خدا نمی ترسد.

وی همچنین در این مصاحبه گفت: احمدی نژاد تغییر نکرده اما بعضی از زوایای روحی اش تا رئیس جمهور نمی شد رو نمی شد. فکر نمی کردم کار احمدی نژاد به اینجا برسد.

باهنر در بخش دیگری از این مصاحبه افزود: ولایتی به درد وزارت امور خارجه و قالیباف به درد وزارت مسکن می خورد. من در دولت خود از وزرای احمدی نژاد و خاتمی استفاده می کنم.

وی درباره اینکه آیا اصولگرایان به وحدت می رسند یا نه گفت: ا تلاشمان را داریم می کنیم. به وحدت صد درصدی هم نمی رسیم. حتما ممکن است یک نفر یا دو نفر یا لیز بخورند، یا به دوربرگردون برسند، یا کافه را به هم بریزند، اما تلاشمان را می کنیم که اینها به حداقل برسند. از نظر تئوری هم تکلیفمان روشن است. یعنی ما پیشنهاد هایمان را دایم. ما دو پیشنهاد داشتیم. گفتیم یا همه کاندیدا های اصولگرا بیایند دور هم جمع شوند و با یک سازوکار که حالا یا نظر سنجی است، یا لوئی جرگه است یا هر چیز دیگری بیایند به یک نظر واحد برسند.

باهنر اضافه کرده: اگر این را هم قبول ندارند، الان دو بلوک و ائتلاف رسمی داریم که یکی ۱+۲ است و دیگری ائتلاف پنج نفره. ۱+۲ که خودشان اعلام کردند که ما یک نفرمان می ماند. ما هم چند بار اعلام کردیم و الان هم اعلام می کنیم و از قول ما بنویسید باز متعهدیم بر اینکه بر اساس یک سازوکار قبل از پایان مهلت ثبت نام به یک نفر برسیم.

باشگاه خبرنگاران: مهرعلیزاده درباره کاندیداوری خود در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: ا آخر این هفته تصمیماتی گرفته می شود که وضعیت اجماع اصلاح طلبان مشخص خواهد شد و تا روز آخر ثبت نام چنانچه خاتمی نیامد و اگر اجماع روی بنده بود ثبت نام می کنم.

وی درباره اینکه آیا خاتمی وارد انتخابات خواهد شد یا نه افزود: بنده اطلاعاتی دارم اما ایشان هنوز تصمیمی بر نیامدن نگرفته اند و تصمیمی هم برای آمدن هم نگرفته اند به لحاظ بعضی از مسایلی که ملاحظه می کند؛ اما به هر حال از لحاظ قانونی تا آخرین روز ثبت نام مهلت باقی است و شاید وی براساس مشورت هایی که به او داده می شود ممکن است تصمیم بگیرد که بیاید و طبیعتا اگر چنین تصمیمی بگیرد بنده بر خودم لازم نمی دانم که کاندیدای انتخابات شوم.

مهرعلیزاده عنوان کرد: اگر هاشمی برای انتخابات کاندیدا شود من، عارف و اسحاق جهانگیری کاندیدا نمی شویم.

خبرآنلاین: محسن هاشمی درباره فضاسازی هایی که از سوی آیت الله هاشمی رفسنجانی به شیوه « می آیم - نمی آیم» مطرح است و اینکه در سال ۸۴ نیز با همین شیوه از بیان صریح کاندیداتتوری خود امتناع کرد گفت: اتفاقاتی می افتد و شروطی پیش می آید که تصمیمات را کُند می کند، ایشان آن موقع می گفتند اگر حس کنم کسی نیست و باعث ضربه به نظام می شود تصمیم می گیرم بیایم. الان هم این دیدگاه و موضع را دارند با این تفاوت که این بار ایشان فکر می کنند که بر فرض آمدن و رای هم آوردن باید بتوانند برای کشور کاری کنند این موضع گیری ایشان هم به دید واقع گرای آنها باز می گردد و با همین دید باید سبک و سنگین کنند که حضورشان به نفع نظام باشد و نه باعث اختلاف.

وی همچنین درباره علت مخالفت خود و خانواده اش برای ورود وی به عرصه انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر واقعا کشور نیاز به حضور ایشان دارد نباید با آمدن شان مخالفت کرد. زمانی که مردم از ایشان تقاضا کنند ما در حدی که مخالفت کنیم نیستیم اما در وضعیتی هستیم که دست افراطیون باز است و فشارهای زیادی را برای لطمه زدن و تخریب ایشان در دستورکار دارند. چون نمی توانند مستقیم به ایشان لطمه بزنند از ابزارهای ناجوانمردانه استفاده می کنند. در این پروسه افراطی گری قطعا به خانواده به خصوص مادر لطمه وارد می شود. متاسفانه کسی هم به دنبال خاموش کردن این رویه نیست.

اعتماد: محمد هاشمی درباره حضور اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: بر اساس آنچه ایشان در ملاقات هایشان می گویند یا در دیدارهای خصوصی اظهار می کنند تصمیمی به آمدن نداشتند اما پس از درخواست های زیادی که از ایشان شد، فکر می کنم تاحدودی باعث شده تا کمی از این تصمیم خود دست بردارند.

وی در پاسخ به اینکه ممکن است شرایط جسمی مانع ورود وی به انتخابات شود یا اینکه وارد نشدن وی به انتخابات به دنبال ملاحظات دیگری است عنوان کرد: قاعدتا ملاحظات دیگری دارند. مسائل سنی و جسمی و امثال اینها نمی تواند مانع چنین مساله یی باشد چرا که هنوز هم حاج آقا هر روز قبل از ساعت ۹ صبح به مجمع می آیند و تا پس از نماز مغرب و عشا دائما هم فعال هستند. همین اخیرا هم که ایشان یک ساعت و نیم سر پا پشت تریبون می ایستند نشان از آن داشت که حاج آقا مشکل جسمانی ندارند.