به گزارش پارس به نقل از فارس، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران عصر امروز با حضور در سلسله نشست های دفتر تحکیم وحدت در دانشگاه علامه طباطبایی اظهارداشت: همزمانی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا با انتخابات ریاست جمهوری بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفت به این منظور که انتخابات با هم تدوین شود که هر ساله ما شاهد انتخابات در کشور نباشیم.

وی افزود: بنده با همزمانی انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری مخالف بودم و حتی می خواستیم لایحه ای را از سوی شورای عالی استان ها در مخالفت با این همزمانی بدهیم چراکه معتقدیم انتخابات ریاست جمهوری کاملاً سیاسی است اما انتخابات شوراها محلی و تخصصی است و همزمانی این دو انتخابات تبعات بدی دارد که هم اینک نیز کمی این تبعات را مشاهده می کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران معتقد است که در کلان شهرها به دلیل اینکه سیاسی تر است مسئله انتخابات ریاست جمهوری مهمتر از انتخابات شوراها جلوه خواهد کرد و در شهرهای کوچک نیز انتخابات شوراها مهمتر و مقدم تر بر ریاست جمهوری خواهد بود.

چمران با بیان اینکه انتخابات شوراها می تواند گام اول این حرکت سیاسی باشد یادآور شد: در سال ۸۲ رفتن ما به شورای اسلامی شهر تهران گام اول پیروزی اصولگراها و تفکر الهی برای حرکات سیاسی بعدی بود.

وی به آرایش سیاسی اصلاح طلبان در اولین دوره شورای اسلامی شهر تهران اشاره و تصریح کرد: در شورای اول اختلافات درونی سبب منحل شدن آن شد که خاطره بدی از شوراها را در ذهن مردم گذاشت به گونه ای که وقتی ما برای دور دوم انتخابات شوراها کاندیدا شدیم استقبال از شورای اسلامی شهر تهران چندان بالا نبود اما در دور سوم این انتخابات این استقبال پرشورتر شد به گونه ای که وقتی ۷ ماه بعد به دیدار رهبری رفتیم مقام معظم رهبری فرمود که رایحه خوش خدمت در شهر استشمام می شود.

وی عملکرد مثبت اصولگرایان در شوراهای اسلامی شهر تهران را دلیل موفقیت این جریان برای کسب کرسی های مجلس شورای اسلامی در دور هفتم دانست و خاطرنشان کرد: اصولگرایان در تهران از ۳۰ نفر موفق شدند ۲۹ نفر را به مجلس شورای اسلامی بفرستند و امروز نگران هستیم که عکس این مسئله صورت نپذیرد چرا که همه دوستان ما مشغول انتخابات ریاست جمهوری هستند و نباید انتخابات شوراها به فراموشی سپرده شود چراکه رقیب با گرفتن کرسی شوراهای اسلامی شهر و روستا مشابه عمل ما را برای خود ما تکرار خواهد کرد.

چمران با تأکید بر اینکه شورای عالی استان ها دومین پارلمان در کشور است اظهارداشت: قدرت شورای عالی استان ها به گونه ای است که می تواند به مجلس شورای اسلامی و دولت لایحه بدهد و امروز جریان مقابل به دنبال کسب این پارلمان است.

وی به برخی رفتارهای سیاسی و تنش زای اصلاح طلبان در برخی از شعبه های اسلامی شهر و روستا اشاره کرد و گفت: ما هم اینک دو شورای شهرمان در کشور منحل شده است که یکی اهواز است و دیگری رشت؛ در اهواز به خاطر در رأس بودن اصلاح طلبانی بود که به جای کار کردن تنش های فراوانی ایجاد کرده بودند که مورد اعتراض مردم قرار گرفته بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تعدد کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نیز تصریح کرد: تعدد کاندیدا پدیده خوبی نیست اینکه شخصیت هایی برای پست ریاست جمهوری داشته باشیم خوب است اما اینکه همه بیایند بگویند ما باید رئیس جمهور شویم کار شورای نگهبان و مردم را سخت تر می کند و میزان آرای رئیس جمهور منتخب نیز کم خواهد بود بنابراین ضرورت ندارد همه رئیس جمهور شوند. وی ادامه داد: بنابراین باید با تقوای سیاسی بعضی ها کنار بکشند؛ البته اگر از گروه رقیب فردی شاخص و رأی آور به میدان آمد اصو لگرایان باید به هر نحوی به یک یا دو کاندیدا کاهش یابند.

وی در خصوص لیست اصولگرایان برای انتخابات شوراها نیز گفت: اگر اصولگرایان برای انتخابات شوراها لیست های متعدد بدهند خطرناک است انشاءالله به لطف الهی به لیست واحدی می رسیم.

مهدی چمران در ادامه سخنان خود در دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: در مورد امتیازات دولت فعلی باید به بحث پرکاری و تلاش زیاد و انجام پروژه های فراوان عمرانی در کوتاه مدت اشاره کنم.

همچنین بحث رسیدگی به نقاط محروم نیز از دیگر نقاط مثبت این دولت است.

وی افزود: در سیاست خارجی دولت نهم حضور خوب در مجامع بین المللی و جمع کردن یک تیم طرفدار جمهوری اسلامی در بین کشورهای جهان از دیگر نقاط مثبت این دولت بود. البته ایجاد تنش و درگیری موردی است که من موافق آن نیستم و من معتقدم مسئولان باید به مسائل اصلی و مهم کشور بپردازند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران پیرامون مطرح شدن اسم وی به عنوان نماینده دولت خاطرنشان کرد: من نمی دانم کدام مسئول دولتی من را به عنوان نماینده دولت معرفی کرده است. مطرح شدن اسم من تنها یک گمانه زنی است و اولین بار بی بی سی آن را مطرح کرد. من هیچ صحبتی با دولت نداشتم و همچنین نه بنده این آمادگی را دارم و نه دولت.

وی افزود: تا به حال برای ریاست جمهوری تصمیم خاصی ندارم و با توجه به شرایط فعلی حضورم را انتخابات مناسب نمی بینم.

چمران پیرامون حضور چهره های ورزشکار و هنری را در انتخابات شورای شهر گفت: فکر می کنم چهره ورزشی و هنری بودن دلیلی برای ورود به شورای شهر نیست بلکه کارایی و توانایی افراد مهم است. البته ما دوره های آموزشی را برای آشنایی دواطلبان برای حضور در شورای شهر در نظر گرفته ایم تا افراد با آشنایی کامل وارد شورای شهر شوند. البته بعضی از افراد ورزشی شورای شهر در این دوره نقش خود را بسیار خوب اجرا کردند.

وی با اشاره به اینکه فضا در شورای شهر سیاسی نیست، تصریح کرد: از اینکه از یک جایگاه برای رسیدن به جایگاه بالاتر استفاده شود عیبی ندارد که آن آشنایی نسبی به قوانین و فعالیت ها در مسئولیت های بالاتر کمک حال خواهد بود اما از اینکه فعالیت ها در شورای شهر با این نیت که به جایگاه بالاتر برسد انجام گیرد درست نیست. این فرهنگ غلط است که از شهرداری برای رسیدن به ریاست جمهوری استفاده شود. البته چنین روندی تنها یک بار اتفاق افتاده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود در نشست انتخاباتی دفتر تحکیم وحدت گفت: اگر ما با چشم باز و به دور منیت ها در انتخابات شورای شهر عمل کنیم و بتوانیم به نقطه مطلوب در ارائه لیست برسیم قاعدتاً موفق خواهیم بود و آن اتفاقات شورای شهر دوره اصلاحات تکرار نخواهد شد اما اگر شاهد تعدد لیست ها باشیم این خطر وجود دارد که شکست بخوریم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات اقتصادی اظهار داشت: ریشه اصلاح اقتصادی ما در اصلاح سیستم کشاورزی است زیرا ما قبل از آنکه کشور صنعتی باشیم، کشاورزی هستیم و باید مواد غذاییمان را خودمان تأمین کنیم. منتها کشاورزی کوچک و خانودگی مفید فایده نخواهد بود. ما باید کشاورزی روشمند و صحیح را در کشور احیاء کنیم.

مهدی چمران پیرامون نقش شورای شهر در سیاست گذاری فرهنگی خاطرنشان کرد: ما در شهرداری اصرار زیادی به مباحث فرهنگی داریم.

من معتقدم « بلد امن» منظور امنیت پلیسی نیست بلکه امنیت معنوی و روانی است. اگر شهرمان زیباترین شهر نیز باشد اما در آن معنویت و روحانیت وجود نداشته باشد ارزشی نخواهد داشت. فقط به ظاهر زیبا نباید پرداخته شود.

وی افزود: در شورای شهر سعی شده است به جای اینکه فرهنگسراها در مقابل مساجد قرار بگیرد همسو با هم به فعالیت بپردازند و اصرار من این است که باید فرهنگسراها با مساجد ادغام شود. البته متولی کار فرهنگی شهرداری نیست، سازمان تبلیغات و وزارت فرهنگ و دیگر نهادها در کار فرهنگی تصمیم گیر هستند.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان سخنان خود در نشست انتخاباتی دفتر تحکیم وحدت که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد خاطرنشان کرد: ما به مدیران شهرداری تذکر داده ایم که در فعالیت هایشان بوی تبلیغات استشمام نشود. البته خود شهردار نیز از چنین رفتارهای انتخاباتی راضی نیست.

چمران در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در مورد امتیازات دولت فعلی باید به بحث پرکاری و تلاش زیاد و انجام پروژه های فراوان عمرانی در کوتاه مدت اشاره کنم؛ همچنین بحث رسیدگی به نقاط محروم نیز از دیگر نقاط مثبت این دولت است.

وی افزود: در سیاست خارجی دولت نهم حضور خوب در مجامع بین المللی و جمع کردن یک تیم طرفدار جمهوری اسلامی در بین کشورهای جهان از دیگر نقاط مثبت این دولت بود؛ البته ایجاد تنش و درگیری موردی است که من موافق آن نیستم و من معتقدم مسئولان باید به مسائل اصلی و مهم کشور بپردازند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران پیرامون مطرح شدن اسم وی به عنوان نماینده دولت خاطرنشان کرد: من نمی دانم کدام مسئول دولتی من را به عنوان نماینده دولت معرفی کرده است. مطرح شدن اسم من تنها یک گمانه زنی است و اولین بار بی بی سی آن را مطرح کرد. من هیچ صحبتی با دولت نداشتم و همچنین نه بنده این آمادگی را دارم و نه دولت.

وی افزود: تا به حال برای ریاست جمهوری تصمیم خاصی ندارم و با توجه به شرایط فعلی حضورم را در انتخابات مناسب نمی بینم.

چمران پیرامون حضور چهره های ورزشکار و هنری در انتخابات شورای شهر گفت: فکر می کنم چهره ورزشی و هنری بودن دلیلی برای ورود به شورای شهر نیست بلکه کارایی و توانایی افراد مهم است؛ البته ما دوره های آموزشی را برای آشنایی دواطلبان برای حضور در شورای شهر در نظر گرفته ایم تا افراد با آشنایی کامل وارد شورای شهر شوند؛ البته بعضی از افراد ورزشی شورای شهر در این دوره نقش خود را بسیار خوب اجرا کردند.

وی با اشاره به اینکه فضا در شورای شهر سیاسی نیست، تصریح کرد: از اینکه از یک جایگاه برای رسیدن به جایگاه بالاتر استفاده شود عیبی ندارد که آن آشنایی نسبی به قوانین و فعالیت ها در مسئولیت های بالاتر کمک حال خواهد بود اما از اینکه فعالیت ها در شورای شهر با این نیت که به جایگاه بالاتر برسد انجام گیرد درست نیست؛ این فرهنگ غلط است که از شهرداری برای رسیدن به ریاست جمهوری استفاده شود، البته چنین روندی تنها یک بار اتفاق افتاده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود در نشست انتخاباتی دفتر تحکیم وحدت گفت: اگر ما با چشم باز و به دور منیت ها در انتخابات شورای شهر عمل کنیم و بتوانیم به نقطه مطلوب در ارائه لیست برسیم قاعدتاً موفق خواهیم بود و آن اتفاقات شورای شهر دوره اصلاحات تکرار نخواهد شد اما اگر شاهد تعدد لیست ها باشیم این خطر وجود دارد که شکست بخوریم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات اقتصادی اظهارداشت: ریشه اصلاح اقتصادی ما در اصلاح سیستم کشاورزی است زیرا ما قبل از آنکه کشور صنعتی باشیم، کشاورزی هستیم و باید مواد غذاییمان را خودمان تأمین کنیم؛ منتها کشاورزی کوچک و خانوداگی مفید نخواهد بود؛ ما باید کشاورزی روشمند و صحیح را در کشور احیاء کنیم.

مهدی چمران پیرامون نقش شورای شهر در سیاست گذاری فرهنگی خاطرنشان کرد: ما در شهرداری اصرار زیادی به مباحث فرهنگی داریم؛ من معتقدم « بلد امن» منظور امنیت پلیسی نیست بلکه امنیت معنوی و روانی است؛ اگر شهرمان زیباترین شهر نیز باشد اما در آن معنویت و روحانیت وجود نداشته باشد ارزشی نخواهد داشت، فقط به ظاهر زیبا نباید پرداخته شود.

وی افزود: در شورای شهر سعی شده است به جای اینکه فرهنگسراها در مقابل مساجد قرار بگیرد همسو با هم به فعالیت بپردازند و اصرار من این است که باید فرهنگسراها با مساجد ادغام شود؛ البته متولی کار فرهنگی شهرداری نیست، سازمان تبلیغات و وزارت فرهنگ و دیگر نهادها در کار فرهنگی تصمیم گیر هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان سخنان خود در نشست انتخاباتی دفتر تحکیم وحدت که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، خاطرنشان کرد: ما به مدیران شهرداری تذکر داده ایم که در فعالیت هایشان بوی تبلیغات استشمام نشود. البته خود شهردار نیز از چنین رفتارهای انتخاباتی راضی نیست.