پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- اعلام حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به دیر الزور سوریه در پاسخ به دو حمله تروریستی داعش در تهران، بغیر از انتقام از مسببان آن حملات، حامل پیام‌های راهبردی سیاسی و نظامی در منطقه و جهانیان است.

مجازات جنایتکارهای داعش در سوریه بوسیله شش موشک میان برد زمین به زمین از پایگاههای موشکی نیروی هوافضای سپاه در استان های کرمانشاه و کردستان، تبیین‌کننده دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران در توسل به تسلیحات خود تنها در عرصه دفاع و ثابت قدم بودن در دفاع از مرزهای کشور و کیان امنیت مردم است.

این عملیات را هم‌چنین باید هم‌راستا با حضور مستشاری ایران در سوریه تحلیل کرد؛ جعبه ابزار نظامی، سیاسی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران محدود نیست و به وقت لازم، از هرکدام استفاده می‌شود.

حمله موشکی به مقر فرماندهی داعش در سوریه، از اولین نمونه‌های (اعلام رسمی) شلیک موشک‌های بالستیک ایران در دهه‌های گذشته است. در دورانی که آزمایش‌های موشکی ایران از سوی آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن هم‌چون عربستان مورد انتقاد قرار می‌گیرد، موشک‌های بالستیک ایران یکی از مراکز اصلی تهدید ثبات منطقه یعنی داعش را هدف قرار داد.

موشک‌ها علاوه بر ارسال پیام انتقام و مجازات، بیدارباشی برای برخی کشورهای منطقه‌ای و آمریکا باید به حساب بیاید. بویژه این‌که در هفته‌های گذشته، همزمان با اقدامات جدید سنای آمریکا علیه برنامه موشک‌ی ایران و افزایش لفاظی‌ها در منطقه، تنش‌ها و درگیری‌های پراکنده میان ایران و آمریکا (و نیروهای حامی آن) در شرق و جنوب سوریه مشاهده شده است.

به طور خلاصه حمله موشکی ایران پاسخی بود به:

۱‌ . تحریم های ضد موشکی

۲. طرح برجام منطقه ای 

۳. حمله تروریستی داعش به مجلس و مرقد امام

۴. مهار بددهنیها و بدعملیهای سعودی

۵. آماده شدن اسرائیل برای حمله به لبنان

۶. ائتلاف شکننده ناتوی عربی

۷. راستی آزمایی ژستهای تبلیغی ترامپ

۸. اشتیاق مستضعفان جبهه مقاومت بخصوص یمن 

۹. اتحاد فزاینده عراق، سوریه و ایران

۱۰. گذر از دوران صبر استراتژیک به قدرت استراتژیک و بلامنازع منطقه ای

شش پیام حمله موشکی سپاه ایران به مقر تروریستها در دیرالزور

شریعتی در این زمینه می نویسد:

1- این حمله ثابت کرد که قدرت موشکی ایران کاملا دفاعی است؛ اما کوچکترین حمله به خود را با محکم ترین دفاع و ترقه بازی را با موشک باران پاسخ خواهد داد.

2- حقیقتا دوران بزن در رو تمام شده است و دشمن ملت ایران اگر دست از پا خطا کند، پاسخش را نه در مواضع نیروهای دست چندم خود، که در مرکز فرماندهی و قلب تصمیم گیری اش دریافت خواهد کرد.

3- قدرت نقطه زنی موشکهای ایرانی از فاصله چند صدکیلومتری، حاصل تلاش دانشمندان ایرانی و بدون کمترین وابستگی به بیگانگان است؛ تهرانی مقدم ها اگر باور شوند در همه زمینه ها می توانند پیشرفت ایران را رقم بزنند.

4- پاسخ کوبنده سپاه به مقر تروریستها دفاع نظامی بود، اما همزمان حمله پیش دستانه ای هم به روزنه ورود آمریکا و متحدانش به برنامه موشکی ایران بود؛ برجام موشکی دیروز در دیرالزور در نطفه خفه شد.

5- گرچه امکان شلیک از شهرهای موشکی در مرکز ایران نیز فراهم بود، انتخاب کردستان و کرمانشاه، برنامه نفوذ دشمن را در این مناطق برهم زد و عامل اتحاد ملی شد.

6- تحلیلگران جهانی اکنون به مقایسه موشک بازی تبلیغاتی چندماه قبل ترامپ در سوریه با حملات موثر روز گذشته ایران به قلب تروریسم خواهند پرداخت و تغییر موازنه منطقه ای به نفع ایران را ثبت خواهند کرد.