پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- عملیات موشکی سپاه علیه تروریست‌ها در سوریه که شب گذشته و با هدف قرار دادن «دیرالزور» انجام شد به کشته شدن تعداد قابل توجهی از تروریست‌ها در این منطقه منجر شده است.

«پارس» با بررسی برخی منابع به اخبار جدیدتری از این عملیت دست پیدا کرده است. بر اساس اطلاعات به دست آمده، این عملیات که قصد اولیه آن، انتقام از عملیات تروریستی 12 رمضان در مجلس و حرم امام(ره) بود ولی در واقع حامل پیام برای کاخ سفید و ریاض بود. داعش  در واقع فقط یک پیمانکار است. پیام این موشک ها هم برای کارفرماهای داعش که آمریکا و سعودی هستند مهم بود.

در عین حال بر اساس طراحی انجام شده، پاسخی به عملیات روانی علیه ایران بود که در توان نظامی ایران تشکیک های صورت گرفته است. در عملیات شب گذشته، سپاه به روشنی توانست اثبات کند که قدرت نقطه زنی موشکهای ایرانی از فاصله چند صدکیلومتری، حاصل تلاش دانشمندان ایرانی و بدون کمترین وابستگی به بیگانگان است.

همچنین نهادهای درون ایران تلاش داشته اند نشان دهند تحریم های موشکی ایران نمی تواند مانع دست یابی ایران به آخرین فن آوری نظامی شود و ایران به موقع آن را در جهت امنیت داخلی خود و منطقه به کار می گیرد.

انتخاب دو شهر کرمانشاه و کردستان نیز با هوشمندی تمام از سوی مقامات ارشد سپاه و بالاتر انتخاب شده بود به طوری که گرچه امکان شلیک از شهرهای موشکی از تهران نیز فراهم بود، ولی انتخاب این دو استان کردنشین، هشداری به برنامه نفوذ دشمن بود که نیروهای انقلاب در جهت اتحاد و انسجام در این مناطق به دشمن علامت دادند.

همچنین خبرنگار پارس اطلاعات دیگری در مورد این عملیات به دست آورد که در ادامه به صورت خلاصه می آید:

* حمله موشکی سپاه در شورای عالی امنیت ملی مورد بحث کارشناسی و اتفاق نظر قرار گرفته است و نشان دهنده موضع واحد از درون ایران بوده است. هر چند در داخل نیز برخی رایزنی های غیر رسمی برای جلوگیری از این حمله موشکلی وجود داشت که به شدت رد شد. در گذشته نیز که قرار بود یک کشتی از سوی سپاه برای یمن علیه سعودی ارسال شود برخی مانع آن شده بودند.

* تمام موشک‌های شلیک‌شده توسط سپاه به صورت دقیق به مواضع تروریست‌ها در دیرالزور اصابت کرده و عملیات انتقام از تروریست‌ها کاملاً موفقیت‌آمیز برگزار شده است.

* برآوردهای اولیه حاکی از وارد آمدن خسارات بسیار فراوان جانی و تجهیزاتی به ترویست‌ها در این منطقه حکایت دارد. برخی از کشته شدن بیش از 350 تروریست داعشی خبر می دهند که در میان آنها برخی فرماندهان ارشد داعشی حضور داشته اند.

* پشتیبانی هوافضای سپاه از نیروی قدس آن هم با اهدافی در دو کشور آن‌سوتر، اقدامی بی‌سابقه است.

* شهر المیادین در حومه دیرالزور هدف حمله موشکى قرار گرفته است. این شهر از سال ٢٠١٣ در اشغال داعش است و گفته مى شود که ممکن است بعد از رقه، پایتخت داعش باشد. دیرالزور پایگاه اصلی داعش درسوریه است. این گروه تروریستی در ۲ماه گذشته پس ازشکست‌های سنگین در رقه، حمص و حماه، تمام نیروها و تجهیزاتش را به این استان منتقل کرد.

* این عملیات حدود دو ساعت پس از صحبت های امام خامنه ای و چند ساعت پس از جلسه شورای عالی امنیت ملی ایران انجام شد که نشان می دهد نیروهای مسلح ایران آمادگی لازم را دارند تا ظرف فقط چند ساعت یا شاید چند دقیقه تصمیمات سیاسی سران مملکت را به اجرا بگذارند. انتخاب زمان وروش انجام این عملیات بگونه ای بود که هم پاسخ تهدیدات اخیر ایالات متحده بر علیه ایران و هم تحریم های جدید کنگره این کشور و هم تهدید های همپیمانان ایالات متحده داده شود.

* به ادعای یک فرمانده ارشد نظامی یکی از کشورهای منطقه، جنگ محور مقاومت به فرماندهی ایران با تروریسم تکفیری، به دوران قبل و بعد از این حمله موشکی تقسیم می‌شود.

* ایران برای نخستین بار در 30 سال گذشته از نیروی موشکی میان برد خود(برای هدف قرار دادن تروریستها) استفاده کرد.

* در اطراف دیرالزور پایگاه‌های فرماندهی، مراکز ساخت و تولید خودروهای انتحاری و مراکز تجمع آنها توسط موشک‌های میانبرد مورد هدف قرار گرفت. دشمنان باید بدانند تهران، لندن و پاریس نیست و این یک کار کوچکی بود که انجام شد و اگر دست از پا خطا کنند ضربات مهلک‌تر بر سر آنها فرود خواهد آمد.

* این موشک‌ها از ایران شلیک شد و بر فراز عراق عبور کرد و در سوریه فرود آمد و توسط هواپیماهای بدون سرنشینی که از اطراف دمشق به پرواز درآمده بود بر فراز دیرالزور اصابت‌ها را به صورت همزمان برای ما در ایران مخابره می‌کرد. تصاویر دریافتی نشان می دهد تمام موشک‌ها دقیقا به محل مورد نظر اصابت کرد. شناسایی و احاطه اطلاعاتی این تروریست‌ها به خودی خود یک دنیا مسئله است و شلیک این موشک‌ها از فاصله 700 کیلومتری و نشاندن روی یک ساختمان کوچک، خودش یک پیام است و آنها می‌فهمند عیار ایرانی‌ها کجاست. 

* تعدادی از موشک‌های شلیک‌شده سپاه از نوع موشک‌های بالستیک شهاب ۳ با برد ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر بودند.

* لااقل یکی از موشک‌های حاضر در عملیات سپاه علیه مواضع تروریست‌ها در سوریه، از نوع «ذوالفقار» با برد ۷۰۰ کیلومتر است. موشک سوخت جامد، تاکتیکی و نقطه‌زن ذوالفقار، موشکی مایل پرتاب با برد ۷۰۰ کیلومتر است. این موشک ضدجمینگ بوده و تعداد انبوه آن تاکنون در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفته است. این موشک اولین‌بار در مراسم رژه نیروهای مسلح (شهریورماه سال ۹۵) در بندرعباس رونمایی شده بود. برخورداری از سکوی پرتاب متحرک و خودکششی، رادارگریزی، قابلیت نقطه‌زنی، سبک و تاکتیکی بودن را از دیگر ویژگی‌های موشک ذوالفقار است. موشک «ذوالفقار» در کلاس موشک «فاتح» قرار دارد که دقیق‌ترین موشک ایرانی است.

* برای هدف قرار دادن دیرالزور موشک قیام با ٨٠٠ کیلومتر کافی بود(فاصله کرمانشاه تا دیرالزور فقط ٦٥٠کیلومتر است) هدف قرار دادن دیرالزور با شهاب ٣ هشدار به ریاض بود. فاصله تل‌آویو تا نزدیک‌ترین سایت موشکی سپاه (که محل آن را رسانه‌ای کرده‌اند) کمتر از ۱۱۰۰کیلومتر و در تیررس موشک شهاب۳، سجیل و قدر است. برد موشک قیام 800 کیلومتر و برای زدن دیر الزور کافی است. برد موشک‌های سری قدر، شهاب 3 و سجیل بیش از 2000 کیلومتر است. با این موشک‌ها ریاض را نیز میتوان به راحتی زد.