به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به نقل از روزنامه واشنگتن پست، ولادیمیر سرکف، معاون نخست وزیر روسیه که روز چهارشنبه استعفا کرد سومین مقام بلندپایه کابینه دولت روسیه است که از دولت دیمیتری مدودف، نخست وزیر این کشور خارج می شود.

کرملین در بیانیه ای گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه استعفای سرکف را پذیرفته است.

این اتفاق یک روز پس از آن رخ داد که پوتین دولت روسیه را به دلیل کوتاهی در اجرای دستورات ریاست جمهوری توبیخ کرد.

دیمیتری پسکف، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفت که چنین اقدامی در حوزه اختیار وی و مرتبط با این حقیقت است که احکام به اجرا در نیامده بودند.

استعفای سرکف به ۱۳ سال حرفه سیاسی وی پایان می دهد. وی طی این مدت تبدیل به مغز متفکر سیاسی برجسته کرملین شده بود و به عنوان معمار نظام سیاسی فعلی روسیه که به شدت از بالا تا پایین مدیریت می شود اعتبار زیادی به دست آورده بود.

وی به مدت یک دهه در مقام معاون رئیس دفتر پوتین و سپس مدودف به عنوان روسای جمهور روسیه رهبری واحد سیاست گذاری داخلی کرملین را بر عهده داشت.

با وجود این در دسامبر ۲۰۱۱ افول سیاسی وی آغاز شد. وی در آن زمان موقتا به شغل فعلی اش تنزل پیدا کرد که این اتفاق به دلیل ناکارآمدی ماشین سیاسی که وی ساخته بود در جریان اعتراضات خیابانی علیه کرملین رخ داد.

در آن زمان وی ظاهرا به نفع معترضان خیابانی موضع گرفته و آنها را در یک مصاحبه مطبوعاتی بهترین مردم روسیه خوانده بود.

مارات گوئلمن، یک مشاور سیاسی سابق که همکار سرکف در برخی پروژه ها بوده، گفت که وی تحت رهبری پوتین به حاشیه رانده شد.

گوئلمن گفت: وی گرفتار یک تغییر پارادایم شد و ما امروز شاهد بازگشت به سنت یعنی تاریک اندیشی هستیم من فکر می کنم که وی خود متمایل است که از دولت بیرون بیاید.

سرکف در سال ۲۰۱۱ پس از تنزل پیدا کردن به کنایه گفت، ثبات فرزندانش را می خورد. این گفته وی برگرفته از گفته مشهور جورج دانتون، انقلابی فرانسوی بود که هنگام اعدامش با گیوتین گفت، انقلاب فرزندانش را می خورد.