حسن هانی‌زاده  با بیان اینکه گمانه‌زنی‌های زیادی درباره اختلافات قطر و عربستان وجود دارد، اظهارداشت: با وجود اینکه عربستان برای جریان‌سازی و جبهه بندی علیه قطر امکانات زیادی دارد و توانسته است با پرداخت ده‌ها میلیارد دلار رشوه به برخی کشورهای منطقه آنها را به قطع روابط دیپلماتیک با قطر تشویق کند. اما نباید از ظرفیت‌ها و امکانات قطر برای مقابله با این جریان‌سازی‌ها 
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا با تأکید بر اینکه عربستان تلاش دارد نقش هژمونی آمریکا را در منطقه ایفا کند و مدیریت شورای همکاری خلیج فارس را به عهده بگیرد، بیان داشت:‌ قطر دارای رویکردی کاملا مستقل از عربستان است و تلاش می‌کند براساس منانع ملی خودش با کشورهای دیگر ارتباط بگیرد.
 
وی با اشاره به اینکه فشارهای زیادی روی قطر وجود دارد تا این کشور را مجبور به تسلیم کنند، بیان داشت: عربستان برای این کار از ظرفیت مصر، بحرین و امارات برای قطع رابطه با قطر استفاده کند.
 
هانی‌زاده تصریح کرد: قطر هم امکانات دیگری از جمله گاز دارد که می‌تواند با قطع صادرات گاز به امارات، این کشور را که نیاز زیادی به گاز دارد را فلج کند.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تلاش‌های ناموفق آمریکا برای بستن قرارداد تسلیحاتی با قطر گفت:‌ اگر آمریکا و قطر چنین معامله‌ای می‌کردند در واقع قطر باج خود با آمریکا را پرداخته بود.
 
 
وی با اشاره به اینکه قطر می‌تواند در شورای همکاری خلیج فارس شکاف ایجاد کند، گفت: قطر می‌تواند با خروج از شورای همکاری‌های خلیج فارس و تشکیل یک جبهه مشترک با پادشاهی عمان و کویت شورا را دچار شکاف کند و به تدریج فروپاشی آن را رقم زند.
 
هانی‌زاده خاطرنشان کرد: گزینه نظامی بین قطر و عربستان بسیار ضعیف است. زیرا اگر جنگی صورت بگیرد همه اعضای شورای همکاری‌های خلیج فارس تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.