ابوالفضل حسن‌بیکی‌ با بیان اینکه مسئله قطر را باید در سه سطح بررسی کرد، گفت: سطح اول آن مربوط به مثلث آمریکا، انگلیس و روسیه است که امروز در غرب آسیا و خاورمیانه شکل گرفته است.
 
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه حضور روسیه در منطقه بعد از فروپاشی شوروی ضعیف شد و پوتین تلاش کرد که جایگاه خود را در سطح منطقه و بین‌الملل ارتقا دهد، اظهار داشت: لذا رئیس جمهور روسیه تلاش می‌کند که از هر طریقی این جایگاه را بالا ببرد.
 
وی با اشاره به اینکه جایگاه انگلیس هم در منطقه مدت‌هاست که از دست رفته، بیان داشت: انگلیس همواره آویزان آمریکاست و اخیرا هم مشاهده کردیم که ترامپ اعلام کرد منافع هیچ کشوری را به رسمیت نمی‌شناسد.
 
حسن‌بیکی با بیان اینکه آمریکایی‌ها خودشان را به عنوان کدخدای بین المللی و ابرقدرت جهان می‌دانند و نمی‌خواهند هیچ کشوری به غیر از خودشان در خاورمیانه حضور داشته باشد، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها بیش از سی سال قبل برای اینکه قدرت رژیم صهیونیستی را زیاد کند طرحی برای تجزیه کشورهای اسلامی ریختند تا نتوانند در مقابل رژیم صهیونیستی اظهار وجود کنند.
 
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها عربستان را برای حمله به دیگران تجهیز کردند و در مقابل روسیه تلاش کرد که از کانال مقاومت در منطقه حضور پیدا کند و برای این کار با ایران و مقاومت همراه شد، اظهار داشت:‌ آمریکا برای مقابله با این رویکرد تمام تلاش خود را انجام داد و در این مقطع عربستان به همراه ترکیه، مصر و همه کشورهای حوزه خلیج فارس به غیر از عمان در کنار هم قرار گرفتند و مجموعه اینها با پول عربستان، داعش و نصرة و طالبان را تقویت کردند که فرماندهی آن هم در اختیار آمریکا بود. 
 
حسن‌بیکی با بیان اینکه فرماندهی این ائتلاف به دست آ‌مریکا سبب شد تا انگلیس در منطقه جایگاهی نداشته باشد، اظهار داشت:‌ در نهایت جایگاه انگلیس روز به روز ضعیف‌تر شد و انگلیسی‌ها تلاش کردند از طریق کویت، قطر و عمان خودشان را در منطقه حاضر و ایفای نقش کنند.
 
وی با اشاره به برگزاری اجلاس ریاض و تلاش آمریکا برای ساقط کردن حکومت قطر با همراهی عربستان و جایگزینی فردی مانند امیر بحرین، برای به سلطه درآوردن قطر گفت:‌ در این مرحله امیر قطر اعلام کرد که باید از جمع اینها خارج شود که طبیعتا موضوعات پشت پرده آن هم با انگلیس ارتباط دارد.
 
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به حمایتی که قطر در این مقطع از ایران کرد، بیان داشت: ایران هیچ نیازی به این حمایت نداشت چون جمهوری اسلامی کشوری قدرتمند است.
 
حسن‌بیکی با بیان اینکه اجلاس ریاض چیزی جز ضرر برای کشورهای عربی و منفعت برای آمریکا نداشت، بیان کرد:‌ آمریکا در این اجلاس 500 میلیارد دلار قرارداد بست و از سویی عربستان هم 800 میلیارد دلار در بانک‌های آمریکا سپرده‌گذاری کرد لذا قطر احساس خطر کرد و نسبت به ایران آن موضع‌گیری را کرد.
 
وی تصریح کرد:‌ جمهوری اسلامی تحت هیچ شرایطی به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که به کشور دیگری تجاوز کند و هرگونه تجاوز را محکوم می‌کند و الان هم خطر تجاوز عربستان به قطر را سایر کشورهای عربی گوشزد می‌کند.
 
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان با تأکید بر اینکه آمریکا و انگلیس تلاش می‌کنند با ایجاد جنگ اموال مسلمانان را غارت کنند، اظهار داشت: هر جنگی که در منطقه به وجود آید به دو شکل نفعش برای غربی‌ها است، یکی آنکه کشورهای منطقه ضعیف می‌شوند و آنها به اهداف تجزیه طلبانه خود می‌رسند و دیگر آنکه این کشورها از آمریکا و انگلیس سلاح می‌خرند و پس از آنکه زیرساخت‌های یکدیگر را خراب کردند، برای بازسازی به سراغ آنها می‌روند و با مبالغ هنگفت قراردادهای بزرگی می‌بندند که پولش در جیب آنها سرازیر می‌شود.