به گزارش پارس به نقل از مهر، یک فوریت طرح تصویت اعتبارات ویژه برای ازدواج جوانان برای جلسه امروز مطرح شد و پس از رای گیری با ۱۱۸ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۵ رای ممتنع، فوریت آن به تصویب رسید.

عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در بیان فوریت این طرح اظهار داشت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و کاهش جمعیت جوانان کشور، باید مقدمات ازدواج فراهم شده و امر ازدواج برای جوانان تسهیل شود.

وی گفت: در سال گذشته ۵۰ نماینده با هماهنگی مدیران بانک ها این طرح را تدوین کردند و در حال حاضر که در فصل بودجه هستیم می توانیم با تخصیص اعتبارات بیشتر به بانک ها کمکی به تسهیل ازدواج جوانان و اعطای وام ازدواج به آنها داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر بانک ها به علت نبود اعتبار کافی در اعطای وام ازدواج به مشکل برخورده اند و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در صف انتظار برای اخذ وام هستند و پیش بینی می شود که یک میلیون و هفتصد هزار نفر در سال ۹۲ ثبت نام کنند و این در حالیست که وام ازدواج مربوط به سال ۹۰ هنوز کامل پرداخت نشده است.

در ادامه ایرج ندیمی نماینده لاهیجان به عنوان مخالف فوریت این طرح، گفت: کسی مانع تسهیل امر ازدواج جوانان نیست. اما وعده های بی عمل و قول های بی نتیجه فایده ای برای مردم دارد؟ کسی با تسهیل ازدواج مخالف نیست وقتی قانون عمل نمی شود اعتماد مردم نسبت به دولت و مجلس خدشه دار می شود و آیا اگر قانونی تصویب کنیم که در آینده اجرا نشود از سوی مردم مورد انتقاد قرار نمی گیریم که چرا به قانون عمل نمی شود؟ آیا بانک ها نسبت به این قانون تمکین می کنند و آیا مسئولان مافوق بانک ها و رئیس بانک مرکزی پاسخگو خواهد بود؟

وی اظهار داشت: شان و حیثیت مجلس دور از آن است که بخواهد طرحی که اجرا نمی شود را مطرح کند.

ندیمی در ادامه افزود: در حال حاضر دولت بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان به بانک ها بدهکار است و بانک ها نیز ۸۹ هزار میلیارد معوقات بانکی دارند. آیا شایسته است قانونی به قانون هایی که تاکنون اجرا نشده است اضافه کنیم؟

در ادامه محمد قسیم عثمانی به عنوان موافق فوریت طرح تخصیص اعتبارات ویژه برای ازدواج جوانان گفت: زوج های جوانی در شهرستان ها و حوزه های انتخابیه ما هستند که مراسم عروسی آنها معطل اخذ یک وام ازدواج از بانک هاست.

وی با اشاره به فساد ۳ هزار میلیاردی اخیر، گفت: اگر ۳ هزار میلیارد اخیر را بین ۳ میلیون نفر تقسیم می کردند به هر جوان یک میلیون وام برای ازدواج می رسید.

عثمانی خاطر نشان کرد: برای اعطای وام به جوانان مشکلی نیست و منابع کافی در بخش وجوه اداره شده هست مگر جوانان جقدر وام می خواهند اگر بخشی از وجوه اداره شده را کانالیزه کنیم می توانیم وام ازدواج جوانان را فراهم کنیم.