به گزارش پارس به نقل از مهر، حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد بعد از ظهر سه شنبه و در جمع دانشجویان و فرهنگیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج اظهار داشت: تجربه چهار دوره حضور در نهاد قانونگذاری و ارتباط با نهادها و دستگاه های سیاسی به من ثابت کرده که دستگاه اجرایی دارای ظرفیت های استثنایی برای پیشرفت و توسعه کشور در اختیار دارد.

وی افزود: این دستگاه در مقایسه با سایر دستگاه ها و نهادها در جایگاه بسیار فاخری قرار گرفته و از تفاوت های معناداری برخوردار است.

وی تاکید کرد: اگر دستگاه اجرایی گفتمان انقلاب اسلامی را در حوزه معرفت شناسی و دیگر حوزه ها به خوبی درک کرده و عزم و اراده خود را برای تحقق آن به کار گیرد، کشور به سرعت به سمت قله های رفیع و موفقیت های برتر حرکت خواهد کرد.

حجت الاسلام ابوترابی گفت: یکی از چالش های کشور در عرصه های سیاسی و فرهنگی و علی الخصوص در شرایط کنونی اقتصادی، زاویه نگاه دستگاه اجرایی و گفتمان انقلاب اسلامی است.

گذر از چالش ها در گرو داشتن رویکرد واحد به مسائل فرا رو

وی تصریح کرد: رویکرد به مسائل فراروی نظام باید یک رویکرد واحد باشد؛ اگر در زمان هشت سال دفاع مقدس رویکرد واحد وجود نداشت امروز جامعه با مسائل و معضلات عدیده ای مواجه می شد بنابراین زاویه نگاه به مسائل نقشی کلیدی در راهبرد اهداف دارد.

وی گفت: در شرایط کنونی راه برون رفت از چالش ها انتخاب زاویه و رویکرد واحد مبتنی بر اصول انقلاب است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفتمان انقلابی را ضرورتی در حوزه عملکرد مدیریتی عنوان کرد و گفت: اگر دستگاه اجرایی با رویکرد گفتمان انقلاب عملکرد خود را مبتنی بر اصول کند از بالاترین کارآیی برخوردار می شود.

مدیریت بدون در نظر گرفتن خرد جمعی صلاح نیست

حجت الاسلام ابوترابی اظهار داشت: یکی از اصول مدیریتی دانش و علم است؛ هر تصمیمی باید از پشتوانه علمی و کارشناسی برخوردار باشد و مدیران باید در عرصه علم و دانش گوی سبقت را از یکدیگر ربوده و در این راستا با نخبگان علمی و سیاسی ارتباطی معنا دار را سامان دهند.

وی افزود: دولت یازدهم باید عالی ترین سطح ارتباط را نخبگان علمی، فرهنگی و سیاسی داشته باشد و در همین راستا به خرد جمعی احترام بگذارد.

در جامعه دینی تحمیل تصمیم معنا ندارد

حجت الاسلام ابوترابی فرد گفت: یکی از نیازهای اساسی امروز کشور اصلاح عملکرد و تصمیم گیری است؛ باید تصمیم گیری مبتنی بر علم و دانش و بر اساس اصول و ارزش های اخلاقی باشد در تصمیم گیری ها باید مخاطب اقناع شود و در جامعه دینی نمی شود تصمیمی را بر مخاطب تحمیل کرد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گره های پیش رو تنها با منطق مبتنی بر علم، اخلاق و اعتماد و باور قلبی به گفتمان انقلابی گشوده شده و تنها از این مسیر چالش ها و تهدیدها به فرصت تبدیل خواهند شد.

کشوری که اقتصادش برپایه مواهب طبیعی باشد قطعا شکست می خورد

وی تصریح کرد: امروز جامعه نیازمند تحول در نحوه و اعمال مدیریت است مدیریتی که باید بر پایه علم و دانش و فن آوری باشد اگر به آینده امیدواریم بی شک به دلیل ظرفیت های علمی و ظرفیت های متراکم اجرایی موجود در کشور است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد با تاکید براینکه امروز اقتصاد مبتنی بر مواهب طبیعی و حتی کارآیی نیست گفت: امروز اقتصاد مبتنی بر نوآوری علمی بوده و دانش است که امروز یاری رسان اقتصاد کشورهای موفق است.

وی اظهار داشت: ایران ظرفیت های بی نظیری در حوزه مواهب طبیعی و عالمان و اندیشمندان دارد که باید مدیریتی شایسته و بایسته آنها را به کار گیرد.

تسلط کافی بر نظام بودجه ریزی کشور دارم

نائب رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی گفت: کار در مجلس اقتضا می کند که از جایگاه کلان با همه دستگاه ها نهادها در ارتباط باشی و بر نقاط ضعف و قوت همه نهادها اشراف داشته باشی؛ بنده به واسطه نقشی که در برنامه پنجم و کارگروهی که برنامه و بودجه را بررسی کرد داشته ام بر مسائل برنامه ریزی و نقشه راه فراروی کشور تسلط کافی دارم.

وی افزود: بودجه سالانه یک گام برای تحقق اهداف توسعه کشور است لذا نظام برنامه ریزی از مهم ترین اموری است که مدیریت اجرایی باید به آن تسلط داشته باشد.

حجت الاسلام ابوترابی تاکید کرد: نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی کشور نیازمند اصلاح است و بودجه سالانه باید به سمت بودجه عملکردی برود.

هزینه های اداره کشور از درآمدهای نفتی را جدا کنیم

وی گفت: ما منابع انرژیِ را در اختیار داریم که سرمایه ملت ایران است اگر یک بشکه نفت را بفروشیم و که ارزش افزوده آن از صددلار، پنج دلار است یعنی ۹۵ دلار سرمایه ای است که بیرون آوردیم و می فروشیم و این درآمد نیست؛ متاسفانه در بودجه سالانه درآمدها را که می نویسیم سایر درآمدها درآمد است درآمد حاصل از فروش نفت و محصولات نفتی را هم درآمد می نویسیم اعتقاد من بر این است که از سال نخست بودجه باید درآمدهای غیرنفتی را درآمد می نویسم و درآمد نفتی را استقراض دولت از صندوق توسعه ملی که باید موتور متحرک اقتصادی کشور باشد، ذکر می کنیم.

بعد از ۳۳ سال هنوز سرمایه می فروشیم برای کشور هزینه می کنیم

وی اظهار داشت: اداره کشور از راه فروش سرمایه ها عین ورشکستگی است و این امری است که الان در حال وقوع است، چیزی به عنوان درآمدهای نفتی نباید برای اداره کشور لحاظ شود.

وی گفت: مردم ایران باید بدانند که ما درآمد برای اداره کشور نداریم و بعد از ۳۳ سال هنوز سرمایه می فروشیم و خرج کشور می کنیم در حالی که کشور باید از طریق تولید کالا، تولید علم و تولید دانش اداره شود نه با فروش نفت.

هزینه های جاری کشور در طول ۸ سال ۵ برابر شده است

حجت الاسلام ابوترابی فرد افزود: ما درسالهای گذشته می توانستیم به راحتی حداقل ۵۰ درصد از درآمد حاصل از فروش نفت و فرآورده های نفتی را به صندوق توسعه ملی و یا حساب ذخیره ارزی وارد کنیم اگر این کار را می کردیم امروز ذخایر ارزی ما ذخایر قابل قبولی بود و گرفتار نوسانات نرخ ارز در بازار نبودیم.

وی تاکید کرد: نباید در طول ۸ سال هزینه جاری کشور از ۲۰ هزار میلیارد تومان به ۱۰۰هزار میلیارد تومان افزایش داده می شد، منابع باید به سمت تولید هدایت شوند تا این روند متوقف شود.

نقدینگی سنگین کشور یکی از دلایل تورم امروز است

حجت الاسلام ابوترابی تصریح کرد: امروز بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در شبکه بانکی کشور داریم این نقدینگی سنگین که خود یکی از دلایل تورم است و نباید شکل می گرفت و دلایل آن روشن است می تواند به سمت تولید هدایت شود.

وی افزود: بانک مرکزی جمهوری اسلامی می تواند با سیاست گذاری درست و نظارت بر سیاست ها این نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند حداقل اگر تورم داریم تورم همراه با تولید داشته باشیم.

بانک مرکزی نباید به قلک دولت تبدیل شود

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اعتقاد دارم رئیس کل بانک مرکزی باید با استقلال کامل با عقلانیت و دانش و تجربه در راستای حفظ ارزش پول ملی و حفظ ذخایر ارزی کشور متناسب با اقتصاد و در راستای هدایت نقدینگی به سمت تولید و در راستای کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی تلاش کند و سیاست بانک مرکزی باید با اقتدار در این مسیر هدفدهی شود و نباید بانک مرکزی به قلک دولت تبدیل شود.

وی افزود: رئیس بانک مرکزی نباید هیچ حرف رئیس جمهور را در قالب دستور گوش کند مگر آنکه در اثر توضیحات رئیس جمهور اقناع شود.