محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در جلسه امروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب و تایید شد که ضمن تلاش برای اجرای قانون برنامه ششم به قسمی که تا پایان برنامه ششم نرخ بیکاری را تک رقمی کنیم، تعداد ٩٥٠ هزار فرصت شغلی مورد نیاز در سال را تامین کنیم.

نوبخت ادامه داد: قرار شد غیر از انجام سرمایه گذاری، ٢ طرح ویژه در چهارچوب مصوبه شورای عالی اشتغال مصوب بهمن ٩٥ انجام بدهیم بدین ترتیب که نیروهای جویای کار به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها بتوانند در واحدهای تولیدی به صورت کارورزی مشغول شوند و در این راستا دولت بخشی از حقوق آنها که درصدی از حداقل دستمزد است را (تحت عنوان کارانه) پرداخت کند و اقدام دیگر اینکه سهم بیمه کارفرمایان برای بخشی از فارغ التحصیلان که در واحدهای تولیدی مشغول به کار شوند نیز دولت پرداخت کند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تحلیلی که در جلسه امروز صورت گرفت، در سال‌های برنامه به طور متوسط ٧٦٥ هزار نیروی جدید کار وارد بازار کار می شوند که باید برای آنها شغل ایجاد شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در گذشته حدود ٥٠٠ هزار فرصت شغلی ایجاد می شده که برای جبران این میزان تا ٧٦٥ هزار، باید حدود ٩٥٠ هزار فرصت شغلی فراهم کنیم که البته تحقق این مهم در برنامه ششم پیش بینی شده که سالانه ٧٧٠ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شود تا این میزان شغل ایجاد و رشد ٨ درصدی نیز داشته باشیم.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا سایت ثبت نام کارانه که توسط یکی از کاندیداها راه اندازی شده بود با شکایت دولت فیلتر شد، گفت: دولت شاکی نبود، کسانی که انتخابات را برگزار می کنند و نظارت دارند آنها شاکی بودند از اینکه افرادی بدینوسیله تشویق می‌کنند که مردم بیایند و ثبت نام کنند تا پولی به آنها بدهند به همین جهت این موضوع را با قوانین انتخابات به خصوص در زمینه ایجاد شبهه در جلب رای مغایر دانستند لذا از سوی شورای نظارت بر انتخابات این تصمیم گرفته شد و دولت شاکی نبوده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح کارانه که از سوی یکی از کاندیداها مطرح شده، همان طرح دولت نبوده است، افزود: این نکته‌ای که مطرح کردند یک بخشی از طرح دولت است که در بهمن ماه ٩٥ در شورای عالی اشتغال تصویب کردیم که امروز دارد توسط یک کاندیدای دیگری مطرح می‌شود که البته دارای اشکالاتی هم هست.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: بر اساس مصوبه دولت، کسانی می‌توانند از این کارانه استفاده کنند که ثبت نام کرده و در واحدهای تولیدی مشغول به کارورزی شوند که بخشی از این کارانه را دولت می‌پردازد اما اینکه بگوییم هر که بیکار است به او کارانه پرداخت می کنیم، آن‌وقت همه کسانی که الان هم جویای کار نیستند هم در صف قرار می‌گیرند و حجم قابل توجهی پول باید پرداخت شود، در حالی که طبق مصوبه شورای عالی اشتغال، این افراد باید ابتدا در یک واحد تولیدی ثبت نام و کارورزی کنند و مهارتی را بیاموزند تا کارانه به آنها پرداخت شود.
نوبخت گفت: در طرح دولت، افراد باید در واحد تولیدی مشغول به کار شوند نه اینکه به صرف بیکار بودن به آنها پولی پرداخت شود و در آن موقع باید به همه کسانی که در سن کار قرار دارند، مدعی دریافت این رقم می‌شوند که پرداخت آن نیازمند اعداد نجومی است و مشکلات فراوانی برای کشور ایجاد می‌کند.
وی در پاسخ به این سوال که حداقل مبلغ پرداختی کارانه به این افراد چقدر است، گفت: به ازای تعداد افرادی که مشغول کار می‌شوند، ٣٠ یا ٤٠ درصد حداقل حقوق ماهانه تحت عنوان حق کارورزی به آنها پرداخت می‌کنیم.