به گزارش پارس به نقل از فارس، بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با توجه به نزدیک بودن یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و لزوم تحلیل و بازخوانی گفتمان انقلاب اسلامی و نسبت آن با دولت یازدهم، نشستی را با عنوان" گفتمان دولت آینده باید چه باشد" را در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار کرد.

در این نشست، عادل پیغامی استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) ، سیدجلال دهقانی فیروزآبادی استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و حسینعلی عظیمی مدیرعامل کانون سنگرسازان بی سنگر سخنرانی کردند.

عادل پیغامی استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) ، با اشاره به اقتصاد مقاوم کشورمان، گفت: اقتصاد ایران در طول ۳۰۰ سال گذشته نسبت به خیلی از شتاب هایی که در کشورهای دیگر شکل گرفته بود، عملا پویایی لازم را نداشت و این مسیر را ادامه داد تا اینکه انقلاب اسلامی فرا رسید، در سال ۱۳۵۷ ما اقتصادی را تحویل گرفتیم که درآمد سرانه آن ۱۲۰۰ دلار در سال بود ولی الان درآمد سرانه ما بالای ۱۳ هزار دلار است و علی رقم تمام خرابی هایی که در دوره پهلوی، زمان جنگ و تحریم های اقتصادی بود، اقتصاد کشورمان بسیار مقاومت از خود نشان داده است و این حرکت و پیشرفت اقتصادی را نمی توان نادیده گرفت.

وی افزود: آنچه که کره جنوبی به عنوان یک جهش اقتصادی بزرگ به آن می نازد و مسیری که در طی ۴۰ سال طی کرد، چیزی حدود ۱۴ برابر در درآمد سرانه ملی است، حال اگر این ۴۰ سال را در کشور خودمان یعنی از سال ۵۲ و سال ۹۲ مقایسه کنیم، می بینیم که سال ۵۲ با توجه به بحبوحه افزایش قیمت نفت و به تبع آن افزایش درآمد ملی، حدودا ۷۰۰ دلار است، که اگر ۷۰۰ دلار را تقسیم بر ۱۳۰۰۰ دلار در سال ۱۳۹۲ بکنیم مشاهده می کنیم که بر مبنای سرانه ملی جهش ما بسیار بیشتر بوده است.

پیغامی در ادامه گفت: اقتصاد ایران در طول این ۳۳ سال بسیار مقاوم بوده است مثلا دلار در ترکیه در مدت ۵ سال ۱۵۰۰ برابر شده است ولی در ایران در مدت ۳۳ سال ۵۰۰ برابر شده است.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در تبیین اقتصاد مقام کشورمان خاطر نشان کرد: سال گذشته اواخر خرداد از طرف یونسکو در همایشی دعوت شدم، در این همایش اکثر اساتید و کارشناسان اقتصادی منطقه خاورمیانه حضور داشتند، اساتید اقتصاد از دانشگاه های ترکیه، آذربایجان و پاکستان که اکثرشان در دانشگاه های معتبر غرب تحصیل کرده بودند از بنده سؤال می کردند که آیا تحریم بانک مرکزی که می گویند واقعی وجدی است یا آمریکا دارد دروغ می گوید، چون هر کشوری را تحریم کنند آن کشور قطعا نابود می شود و در هیچ مقاله و کتاب درسی در طول تاریخ چیزی به عنوان تحریم بانک مرکزی کشوری وجود نداشته است. پس چگونه شما زندگی می کنید و دوام آورده اید. بنابراین اقتصاد کشور ما بسیار مقاوم است و علیرغم جنگ ۸ ساله و تحریم های بی شمار و همه مشکلات و سوء تدابیر درونی و کم کاری های داخلی اقتصاد کشورمان مقاوم بوده است.

وی اضافه کرد: اقتصاد ایران در کنار ضعف های آن در همه شاخص های اقتصادی عملکرد مناسبی را داشته است ولی در ذهن مردم عملکرد مطلوبی نداشته است و شاید برای مردم ملموس نباشد و آنچه که در حوزه کلان کشور پاشنه آشیل ما است، تجارب ۳۳ ساله و برآیند نخبگان است که توسط مقام معظم رهبری تبدیل شده است به یک معماری نوین اقتصادی برای انقلاب اسلامی که خلاصه آن بعد از قانون اساسی عبارت است از چشم انداز ۲۰ ساله، ۳۴ سیاست کلی، ۸ نقشه جامع کشور و سند تحول است.

پیغامی تصریح کرد: آنچه که یکی از مشکلات جدی است عدم توجه به این اسناد و برنامه ها می باشد این اسناد باید توسط قوه مجریه اجرا شود. ولی متاسفانه در صحبت های کاندیداهای ریاست این قوه آنچه اصلا دیده نمی شود توجه به این اسناد و برنامه های ابلاغی و است.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: کشور نیازمند دولتی جهادی است و دولت باید بتواند کشور را به صورت جهادی مدیریت کند. ما باید دولتی را متناسب با نیازهای کشورمان بسازیم و نقش تک تک افراد جامعه را در اقتصاد مقاومتی و مردمی مشخص نماییم.

وی خاطر نشان کرد: در اقتصاد مردمی باید تک تک ما آنچه را که انقلاب اسلامی در عرصه اقتصادی می خواهد بدانیم که آنها عبارتند از اعتقادات یعنی اعتقاد به وجود خداوند و اینکه خداوند را به معنای حقیقی کلمه رزاق بدانیم، اخلاقیات، احکام اسلامی و سواد اقتصادی است.

پیغامی افزود: قبل از مسئولین باید مردم در عرصه اقتصادی آرایش جهادی بگیرند و وقتی مقام معظم رهبری می فرمایند حماسه اقتصادی، یعنی در زندگی ما یک چیزی کم است، بعضی ها می گویند نمی شود حماسی و جهادی زندگی کرد، باید تاریخ جهان را بخوانیم و ببینیم ملل دنیا چگونه حماسی و جهادی زندگی کرده اند.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) افزود: آقای چانگ استاد اقتصاد دانشگاه کمبریج در کتاب شان می نویسد در کره جنوبی زمانی که کودک بودیم به ما یاد داده بودند که اگر رفتید به منزل و دیدید که دارند شکلات خارجی می خورند بدانید که به کشور خیانت می کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم باید سواد اولیه اقتصادی داشته باشند، گفت: اگر ما اسلام و ایران را دوست داشته باشیم، درک می کنیم که در حال حاضر باید اقتصاد مقاومتی را پیگیری کنیم، و اگر اقتصاد مردمی و اقتصاد مقاومتی اعمال شود و فرمایشات مقام معظم رهبری در عرصه اقتصادی در دستور کار دولت قرار بگیرد و سواد اقتصادی مردم افزایش یابد حماسه اقتصادی تحقق می یابد.

پیغامی در پایان خاطر نشان کرد: در عرصه مردمی متاسفانه اعتقادات، اخلاقیات، فقه اسلامی و سواد اقتصادی انقلاب اسلامی به اندازه کفایت نیست و برای تحقق حماسه اقتصادی باید این امور مورد اهتمام جدی قرار گیرد.

در ادامه نشست سیدجلال دهقانی فیروزآبادی استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: گفتمان انقلاب اسلامی طبق فرمایشات مقام معظم رهبری گفتمان آرمان گرایانه واقع نگر است که سیاست خارجی ما هم باید بر این مبنا باشد.

وی اضافه کرد: ما وقتی به دین مبین اسلام می نگریم مشاهده می کنیم که دینی آرمان گرا و در عین حال واقع بین است، که بسیاری از محققین غیر اسلامی نیز بر این مورد صحه می گذارند و طبعا گفتمان سیاست خارجی جمهوری اسلامی نیز به عنوان نظام برخاسته از دین نیز باید گفتمان آرمانگرای واقع بینانه باشد، و سیاست خارجی انقلاب در دولت آینده نیز باید اینگونه باشد.

دهقانی تصریح کرد: آرمانگرایی و واقع بینی به هیچ عنوان از هم جدا نیستند و اگر دوران ۳۳ ساله انقلاب اسلامی را آسیب شناسی کنیم مشاهده می کنیم که این دو از هم تفکیک شده اند و حتی در دولت نهم و دهم این دو جز با هم به مرحله اجرا در نیامده است، و باید بین این دو توازن و تعادل حفظ شود و هر کدام از این دو جز بدون در نظر گرفتن جزء دیگر امکان پذیر نیست و سیاست خارجی موفقی نخواهیم داشت.

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: آرمان گرایی به معنای یک نظم سیاسی و اجتماعی و ترسیم آن در عمل است و در سیاست خارجی آرمان گرایی به معنای ترسیم یک نظم بین المللی مطلوب در عرصه بین المللی است که مولفه ها زیر را می توان برای آن برشمرد که باید در سیاست خارجی جمهوری اسلامی وجود داشته باشد.

وی افزود: اولین عنصری که باید در سیاست خارجی، به عنوان یک هدف راهبردی وجود داشته باشد جهان گرایی اسلامی است. از دولت بعدی این انتظار وجود دارد که در جهت تلاش برای ایجاد یک جامعه اسلامی به عنوان هدف راهبردی تلاش کند و باید مشخص شود که در عمل برای آن باید چه کار کرد که منطبق با واقع بینی شود.

دهقانی گفت: شالوده شکنی نظم بین المللی مستقر دومین عنصری است که باید مد نظر قرار بگیرد و معنای آن تلاش برای غیرطبیعی کردن و مشروعیت زدایی از نظم سیاسی مستقر است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: سومین عنصر گفتمان آرمان گرایی ترسیم نظم مطلوب اسلامی است، که مهم ترین اهداف راهبردی سیاست خارجی در این مسئله است و یکی از عناصر دیگر گفتمان آرمان گرایی عدالت طلبی در حوزه سیاست خارجی است، که این مورد در سیاست دولت نهم و دهم خیلی مورد توجه قرار گرفت.

وی خاطر نشان کرد: یکی از نکات مهمی که در دیپلماسی هسته ای انقلاب اسلامی مورد تاکید است همین گفتمان حق طلبی و عدالت طلبی است که یکی از دستاوردهای مهم دیپلماسی هسته ای ما تحقق بخشی از حقوقی است که در چارچوب معاهدات بین المللی داشتیم، که طبیعتا هزینه هم برایمان داشته است، و هیچ عملی در سیاست خارجی بدون هزینه نیست و طبق حقوقی که دریافت میکنیم طبیعتا باید هزینه هم بدهیم.

دهقانی افزود: عنصر دیگر آرمان گرایی در سیاست خارجی، استقلال طلبی است که در آزادی عمل و حفظ هویت و منزلت شأن ملی و عزت نفس است، و مصداق اصلی آن حفظ استقلال و هویت ملی و عزت نفس ملی است که در بسیاری از کشورهای غربی نیز حفظ عزت ملی از خیلی مسائل مادی مهمتر است، و در سیاست خارجی، فقط اهداف مادی مهم نیست بلکه اهداف مادی و معنوی در کنار هم مورد تاکید است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، یکی دیگر از عناصر گفتمان آرمانگرایی در سیاست خارجی را صلح طلبی دانست، و اضافه کرد: ما علاوه بر نفی خشونت بارز فیزیکی مانند جنگ به دنبال نفی خشونت ساختاری و پنهان نیز هستیم که ابتکار عمل سیاسی و آزادی سیاسی را به بخشی از کشورها داده است و از بقیه سلب کرده است.

وی با اشاره به اینکه آرمان گرایی و واقع گرایی باید به صورت توأمان مدنظر قرار بگیرد، بعد از بیان عناصر آرمان گرایی به بیان عناصر واقع گرایی در ۳ عنصر ذیل پرداخت:

۱- مصلحت گرایی و امنیت طلبی که اولین عنصر واقع بینی است که باید مصالح را مشخص کرد و بر اساس امنیت و بقا تصمیم گیری کرد، و حتی آرمان ها نیز مستلزم حفظ بقا و امنیت است.

۲- دومین عنصر واقع گرایی، کسب توانایی های سخت و نرم و افزایش قدرت و اقتدارافزایی است که برای بازدارندگی دشمن تا آنجا که می شود و باید قدرت را زیاد کرد.

۳- سومین عنصر واقع گرایی در گفتمان انقلابی سیاست خارجی خردگرایی و عقلانیت است. که باید در سیاست خارجی مهم است که مقام معظم رهبری عزت حکمت و مصلحت را مطرح کردند.

دهقانی در پایان خاطر نشان کرد: گفتمان آرمانگرایی واقع گرایانه در سیاست خارجی در جمله ارزشمند مقام معظم رهبری یعنی، عزت، حکمت، مصلحت خلاصه می شود که عزت به مقوله آرمانگرایی و حکمت و مصلحت به واقع گرایی اشاره دارد و باید بین این سه اصل توازن وجود داشته باشد و مهمترین کار ویژه دولت بعدی در عرصه سیاست خارجی پیگیری حکمت، عزت و مصلحت به صورت توأمان و در کنار هم است.

در پایان نشست حسینعلی عظیمی مدیرعامل کانون سنگرسازان بی سنگر و فرمانده قرارگاه جهاد سازندگی، گفت: اگر حداقل خودکفایی در تولید مواد کشاورزی داخلی که در این سی و سه سال به وجود آمد، نبود، تحریم های اقتصادی ما را فلج می کردند و هیچ حکومتی نمی توانست در مقابل آن مقاومت کند.

وی اضافه کرد: نوسانات تولیدات کشاورزی از تحریم ها بسیار ناچیز است ولی تحریم ها بر صنعت تأثیر بیشتری دارد و جهاد سازندگی از اول انقلاب برای افزایش تولیدات کشاورزی و خودکفایی بسیار تلاش کرده است.

عظیمی تصریح کرد: مدیریت حاکم بر جهاد سازندگی، مدیریت جهادی بود که توانست کارهای بسیاری را انجام دهد، زمانی که ما در جنگ اقتصادی وارد می شویم باید مدیریت کشورمان نیز حالت جهادی به خود بگیرد.

مدیرعامل کانون سنگرسازان بی سنگر افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی گرفتن حالت جنگی در مقابل دشمن و تمام دستگاه ها باید حالت جنگی و جهادی بگیرند، که الآن در اقتصاد این حالت گرفته نشده است.

وی خاطر نشان کرد: ما برای رسیدن به اهداف انقلابی که در اقتصاد داریم ناچاریم سازمانی را مبتنی با اهداف انقلاب داشته باشیم و برخی ساختارها را تغییر دهیم، و مطمئناً ساختار کارمندی و اداری نمی تواند اقتصاد انقلابی ما را مدیریت کند.

عظیمی گفت: باید مردم وارد صحنه شوند همانطور که اول انقلاب در جهاد سازندگی و جبهه ها صورت می گرفت، و برای ورود جوانانی که در رابطه با مسائل کشور و انقلاب دغدغه دارند، اگر بخواهیم عرصه ای را ایجاد کنیم به یک سازمان از جنس انقلاب اسلامی نیاز داریم، که نباید رقیب دستگاه دولت باشد بلکه باید مکمل آن باشد مانند جهاد سازندگی که در اول انقلاب اینگونه بود.