با نزدیک شدن به انتخابات 29 اردیبهشت،‌ دوره چهارساله حسن روحانی به پایان می رسد و وی باید در یک رقابت سنگین با نامزدهای مطرح،‌ بار دیگر اعتماد مردم را برای تمدید دوره اش کسب کند. این درحالیست که روحانی کار بسیار سختی در پیش دارد و اوضاع اقتصادی و معیشتی جامعه، یکی از مولفه های اصلی در زمینه اعتماد مجدد افکار عمومی خواهد بود.

اما در این میان دولت یازدهم علی رغم دستیابی به توافق هسته ای و انتظارات برای رونق و  گشایش اقتصادی،‌ نتوانست به وعده هایش به طور کامل عمل کند و بر همین اساس، میزان نارضایتی از عملکرد دولت بالا رفته است.

هرچند با گشت و گذاری در خیابان های شهر می توان رکود و مشکلات اقتصادی را در واقعیت دید، اما نظرسنجی های معتبر نیز در این بین صورت گرفته اند که اوضاع کنونی را تایید می کنند. 

براساس نظرسنجی مرکز ایران پل که در کانادا قرار دارد،‌ شرایط روحانی برای انتخابات و آنچه ثمره دولتش بوده،‌ امیدوار کننده نیست. این نظرسنجی که به صورت تلفنی با جامعه آماری 1005 نفری انجام شده،‌ داده هایی بسیار جالبی را ارائه می دهد که تا حدودی منطبق بر واقعیت هاست. 

دولتمردان و مقامات اصلی دولت یازدهم در اظهارنظرهایی در طول این چهارسال از موفقیت های خود در ایجاد گشایش های اقتصادی و افزایش رضایت مردم سخن می گویند اما اطلاعات جدید کاملا خلاف این تحلیل های خوشبینانه است. در چند مولفه اصلی مربوط به شرایط زندگی،‌ موسسه ایران پل،‌ سوالاتی را از جامعه آماری خود پرسیده که می توان آنها را در تحلیل های انتخاباتی لحاظ کرد.

در یکی از سوالات،‌ از مخاطبان پرسیده شده که میزان رضایت آنها از درآمدشان چقدر است؟ تنها چهار درصد از پاسخ دهندگان از میران درآمد خود رضایت کامل داشتند ولی 54 درصد به سختی زندگی را می گذرانند و 37 درصد نیز درآمدشان تنها کفاف گذران زندگی را پوشش می دهد!‌

    

در حالیکه در تبلیغات رسانه های حامی دولت از بهبود اوضاع اقتصادی افراد جامعه تحلیل های متنوعی ارائه می شود و حتی یکی از وعده های روحانی این بود که شرایط اقتصادی را به نحوی بهبود دهد که مردم دیگر به یارانه ها نیاز نداشته باشند،‌ اما واقعیات چیز دیگری را عنوان می کند. در یکی دیگر از آمارهای نظرسنجی ایران پل، 35 درصد از پاسخ دهندگان عنوان کرده اند که اوضاع اقتصادی خانواده شان خرابتر شده و 51 درصد هم گفته اند که هیچ تغییری نسبت به 4 سال قبل نکرده است. 

 

پس از چهار سال، تنها 11 درصد از بهبود موقعیت اقتصادی خانواده خود خبر داده اند و 35 درصد بدتر شده است.

این نظرسنجی در یک سوال کلی تر این موضوع را مطرح ساخته که آیا اوضاع اقتصادی کشور در چهار سال دولت روحانی بهبود یافته است یا آنکه تغییری نداشته است. تنها 3 درصد از مخاطبان عنوان داشته اند که اوضاع خیلی بهتر شده و 64 درصد بر این نظرند که اقتصاد کشور نسبت به چهار سال قبل بدتر شده است. 

35 درصد از مخاطبان معتقدند که اوضاع تا حدودی بد شده و 29 درصد بر این باورند که بسیار بدتر شده است. 

در یک نظرسنجی جالبتر،‌ از مخاطبان سوال شده که تا به چه میزان حسن روحانی در حل مسائل و مشکلات اقتصادی موفق یا غیرموفق بوده است. پاسخ مخاطبان به این سوال حقایق تلخی را از واقعیات موجود روشن می سازد که کاملا برخلاف تبلیغات رسانه های دولتی است. تنها 5 درصد از جامعه آماری روحانی را در حل مشکلات خیلی موفق دانسته اند ولی 26 درصد او را اصلا موفق نمی دانند و 29 درصد نیز تا حدودی او را ناموفق می دانند. 

37 درصد تاحدودی روحانی را در حل مشکلات اقتصادی موفق می دانند ولی  54 درصد او را ناموفق می دانند.

اما یکی از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم،‌ برجام است که مسئولان دولتی معتقد بودند که توافق هسته ای امید را به جامعه بازگردانده و میزان رضایت مندی از آن به خاطر بهبود اوضاع معیشتی بسیار بالاست. این درحالیست که بر اساس نظرسنجی صورت گرفته 72 درصد معتقدند اوضاع اقتصادی مردم در نتیجه برجام بهبود پیدا نکرده است که این مولفه خط بطلانی بر بسیاری از خوشبینی های دولتی است. 

در این نظرسنجی تنها 7 درصد از مخاطبان معتقدند که اوضاع اقتصادی مردم عادی خیلی بهبود یافته ولی 72 درصد کاملا نظری برعکس آن دارند. 

با توجه به این پیش درآمدهاست که مرکز نظرسنجی ایران پل از مخاطبان می خواهد که نظرشان را در مورد نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری بیان کنند تا مشخص شود نظر افکار عمومی به کدام نامزدها نزدیک تر است و کدامیک در ماههای اخیر توانستند با اقبال مردم روبه رو شوند. در این نظرسنجی از جامعه آماری درباره میزان محبوبیت یا عدم محبوبیت سوال شده که در این میان اوضاع روحانی نسبت به 4 سال پیش رضایت بخش نیست و رای های منفی وی بالاتر رفته است. در این میان محمدباقر قالیباف توانسته بالای 50 درصد نظرها را به خود جلب کند و احمدی نژاد نیز میزان آرای منفی اش نسبت به مابقی بالاتر است. 

قالیباف بالای 67 درصد خیلی مطلوب و تاحدودی مطلوب مخاطبان بوده است. احمدی نژاد در این زمینه در حدود 52 درصد و روحانی 62 درصد است. 

در یکی دیگر از سوالات،‌ نظر مخاطبان درباره اولویت کشور در دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری پرسیده شده  و رئیس جمهور بعدی باید کدام یک از مشکلات ایران را در اولویت کاری خود قرار دهد. 42 درصد از مخاطبان معتقدند که مساله بیکاری مهمترین مساله است که رئیس جمهور بعدی باید به آن بپردازند و آن را مرتفع سازد. 13درصد بیکاری جوانان را اولویت دانسته اند و 11 درصد دیگر مابقی مشکلات اقتصادی را مهم دانسته اند. این نشان می دهدد درصد بالای از مخاطبان به رکود اقتصادی و کاهش تولید و در نتیجه بیکاری واقف اند و حل این معضلات را ضروری می دانند. 

بیکاری یکی از مسائل مهمی است که 42 درصد جامعه آماری نظرسنجی ایران پل آن را در اولویت اصلی رئیس جمهور آینده ارزیابی کرده اند. این در حالیست که تنها 2 درصد موضوعات مربوط به برجام را اولویت می دانند. 

 

7

 

5

3