پارس به نقل از مشرق: اسحاق جهانگیری وزیر صنایع دولت اصلاحات، نماینده مجلس در دوره های دوم و سوم در گفتگو با" روزنامه شرق" به تشریح مواضع خود و وضعیت اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده پرداخت.
اخیرا بحث کاندیداتوری جهانگیری جدی تر شده است. هرچند خود او معتقد است که به صورت فردی در انتخابات حاضر نخواهد شد و تنها اگر از سوی جبهه اصلاحات به او ماموریت داده شود، حاضر خواهد بود وارد رقابت های انتخاباتی شود.

وی معتقد است که صحنه انتخابات منهای اصلاح طلبان، صحنه زیبایی برای کشور نیست.

در ادامه گزیده این گفتگو را می خوانید:

* شرطم (برای حضور) این است که اصلاح طلبان ازمن بخواهند وارد صحنه شوم، اگر آنان نخواهند دلیلی برای ورود شخصی و مستقل ندارم. معتقدم در صورتی که اصلاح طلبان یا به عبارت دیگر اکثریت جریان اصلاحات، از من حمایت کنند حضور خواهم داشت. چون ممکن است کسی بخواهد کاندیدای مستقل باشد و به حمایت احزاب احساس نیاز نکند اما در مورد من ماجرا متفاوت است. به نظر من کسی باید کاندیدای اصلاح طلب باشد که حداقل، اکثریت احزاب و شخصیت های اصلاح طلب در مورد او به تفاهم رسیده باشند و مورد حمایت آنان باشد.

* اگر آقایان هاشمی و خاتمی- که در حال بررسی شرایط هستند - حضور پیدا کنند حتما من نامزد نخواهم ماند. سال ۸۴ هم جمع زیادی از دوستان اصرار کردند نامزد بشوم اما با همین پیش فرض که در مقابل پیشکسوت تر و بزرگ تر از خودم -که آن موقع هاشمی و کروبی درصحنه بودند - اعلام کردم نامزد نمی شوم. در حال حاضر هم اگر این بزرگواران حضور پیدا بکنند نه تنها کاندیدا نمی شوم.

*آرزوی همه چهره های انقلابی وچهره هایی که دوست دارند ایران همیشه سربلند باشد این است که به حصرها خاتمه داده شود.

*صحنه انتخابات منهای اصلاح طلبان، صحنه زیبایی برای کشور نیست.

*متاسفانه دولت مدتی است که مصالح کشور را رها کرده. اینکه سفرهایی انجام می شود معنایش این نیست که دولت تصمیم گیری هایی برای رفع آسیب و مشکلات مردم انجام می دهد. کاری که در حال حاضر دولت انجام می دهد، بیشتر تبلیغات حزبی است. به نظر می رسد دولت این روزها تمام هم و غمش را برای تبلیغات نامزد خودش به کار گرفته تا از فرصت ها برای رساندن پیام تبلیغاتی نامزد موردنظرش استفاده کند.

*تردیدی نیست که انتخابات پیچیده ای پیش روی ماست، دولت الان در شرایط خاصی قرار گرفته و اقدامات خاصی هم انجام می دهد.

*فکر می کنم برای تصمیم گیری در مورد کاندیدای جدید خیلی زمان را از دست داده ایم.

سوال) پیش از عید امسال طرح برنامه دولت اصلاحات برای اداره کشور منتشر و از سوی خاتمی هم تایید شد. آیا خاتمی و مشاورانش در آن زمان به انتخابات فکر می کردند؟

بله. این جریان حدود شش، هفت ماه قبل تشکیل شد. من هم عضو این جمع بودم. از همان موقع هم این جمع صرفا برای انتخابات تشکیل شد تا ببینیم برای آن چه باید بکنیم. در اولین جلسه قرار شد گزارش هایی، در حدی که امکان دسترسی به اطلاعات و آمار کشور داریم، از وضع موجود بخش های مختلف کشور تبیین شود. چندین کمیته ایجاد شد. در زیرمجموعه این جمع حدود ۵۰نفره، مثلا کمیته اقتصادی، کمیته سیاست های خارجی، کمیته سیاست های داخلی، کمیته فرهنگی و انواع کمیته هایی که لازم بود، در آن جمع فکر شده بود. بنابراین کمیته ها بعد از یک بررسی، یکی، دوماهه گزارش های خودشان از وضع موجود را در آنجا تبیین کردند. بعد جمع کوچک تری انتخاب شد که ضمن تطبیق این گزارش ها مشخص کند با توجه به وضع موجود چه کارهایی می توان انجام داد. نتیجه کار هم، همان گزارشی است که منتشر شد. آن جمع، بعد از اینکه گزارش در هیات عمومی منتشر شد، امضا کردند که با موافقت آقای خاتمی به اطلاع مردم برسد. البته به دنبال آن حتما باید گزارش های دیگری هم تهیه می شد که دومین آن هم، چند روز پیش منتشر شد. در واقع این گزارش نشان می دهد اگر جریان اصلاحات بیاید، با مشکلاتی که در بخش های مختلف کشور وجود دارد، چه تدابیری را اجرا خواهد کرد.