وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد خبر بازدید هیئت نظامی این کشور از پایگاه‌های آموزشی گروه طالبان در وزیرستان شمالی و مناطق مرزی افغانستان صحت ندارد.

برخی از رسانه‌ها هفته گذشته مدعی شده بودند مقامات عالی‌رتبه نظامی روسیه، پاکستان و اعضای شبکه حقانی از مناطق مرزی در ولایت‌های خوست، پکتیا و ننگرهار بازدید کرده‌اند.

منابع امنیتی افغانستان این خبر را برای نخستین بار در اختیار رسانه‌ها قرار دادند و مدعی شدند تعدادی از ژنرال‌های نظامی روسیه، ژنرال‌های پاکستانی و اعضای شبکه حقانی با عبور از خط "دیورند" 11 روز در مناطق مختلف پکتیا، ولایت خوست و ننگرهار اقامت داشتند.

وزارت خارجه روسیه ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد هیئت نظامی این کشور به ریاست ژنرال "ستراکوف"، معاون رئیس ستاد ارتش روسیه، برای ارائه مشاوره به مقامات پاکستانی به شهر راولپندی سفر کرده بود.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: روسیه به همکاری‌های خود با پاکستان در جهت مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد. دو کشور همکاری‌های بسیاری در جهت حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای با یکدیگر دارند.

ژنرال "کورتیس اسکاپاروتی"، فرمانده نیروهای ناتو در اروپا، چندی پیش مدعی شده بود احتمالا روسیه در حال تجهیز تسلیحاتی نیروهای طالبان است. وزارت دفاع روسیه با تکذیب این ادعا اعلام کرد مسکو هیچگونه همکاری و یا ارتباطی با طالبان ندارد و روسیه هرگز با گروهی که در فهرست تروریستی سازمان ملل قرار دارد، ارتباط برقرار نمی‌کند.