پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- روزی نیست که رسانه های بین المللی مسئله جدید و ادعای بی موردی از سوی عربستان علیه ایران را منعکس نکنند و انگار سعودی ها برنامه ریزی دقیقی در حوزه دیپلماسی رسمی و غیر رسمی برای تخریب فضای جمهوری اسلامی ایران در دوران پسابرجام دارند.

جمهوری اسلامی ایران توانست در دوران پسابرجام چهره جدیدی از خود نشان دهد و این برای سعودی ها و حامیانشان قابل پذیرش نیست. همکاری نظامی – امنیتی تهران – بغداد و تهران – دمشق موجب پیروزی های میدانی بزرگی شد تا جایی که باید از داعش در عراق عبور کرد و دمشق نیز در برابر تروریست ها توانست سرپا بایستد و دومین شهر بزرگ کشور یعنی حلب آزاد شود.. تمام اینها نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران در برابر آنچه غرب در این چند ساله ساخت توانست چهره متفاوتی نشان دهد. از طرف دیگر سعودی ها به حمله به یمن و سپس افشای رشوه جهت خارج کردن اسم خود از لیست سازمان ملل و پیش از آن کشته شدن حاجیان در صحرای منا و قبلتر در مکه مکرمه و دخالت در پرونده عراق و عربستان با حمایت از سلفی ها و وهابیون آبروی خود را بردند.

سعودی ها در این بین رقیب  منطقه ای خود را جمهوری  اسلامی ایران معرفی کرده و در برابر آن است تا با استفاده از قدرت نظامی و افزایش توان تهاجمی به عنوان یک قدرت منطقه ای از بازیگری ایران در پرونده های مختلف همچون مبارزه با تروریسم جلوگیری کند. سعودی ها می دانند تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران بخواهد بایستد بیش از همه ریاض تهدید می شود و آن ها حتی نتوانستند بااین همه هزینه نتیجه لازم در لبنان را بدست آورند. 

عربستان فقط در حال هزینه کردن است و همین نمی تواند ریاض را راضی کند. بر همین است از مدتی قبل دستگاه دیلپماسی عربستان با تغییر در سطح وزیر و در نهایت بازسازی ساختار جدید فعالیت سیستماتیکی علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد. در کنار آن پادشاه عربستان با برگزاری اجلاسیه های بین المللی و سفر به شرق آسیا و قلب آفریقا به دنبال تشکیل ائتلاف جدید علیه محور مقاومت و ایران حداقل در سطح سیاسی است در کنار آن دستگاه دیپلماسی عربستان هر روز با انتشار ادعاهای جدید به دنبال آن است تا نهاد سیاسی کشورمان را هدف قرار دهد. در همین راستا سفیر عربستان در پکن نسبت به میانجی گری این کشور در پرونده میان ایران و عربستان واکنش نشان داد و ادعاهای جدیدی را متوجه تهران کرد. 

«ترکی بن محمد الماضی» سفیر عربستان در چین در واکنش به پیشنهاد پکن برای میانجیگری میان تهران و ریاض، مدعی شد که «ایران رام‌شدنی» نیست و نمی‌توان با میانجیگری مسائل را حل کرد.. این تنها اقدام سعودی در سطح دیپلماسی رسمی نیست. سعودی ها میلیاردها دلار برای حمایت از اپوزوسیون ایران هزینه کردند تا آنها نیز علیه جمهوری اسلامی ایران مباحثی چون حقوق بشر، نقض سیستمایتک و آزادی بیان را در جهان تبلیغ کنند. 

اخیرا شنیده شده عربستان با نزدیک شدن به سازمان رو به افول منافقین به دنبال آن است تا با ظرفیت نهادهای به ظاهر حقوق بشری وابسته به منافقین در سطح بین المللی ادعاهای جدیدی را مطرح کند. این مسئله تا آنجا ادامه دارد که ترکی فیصل رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان سخنران رسمی مراسم این گروهک تروریستی در پاریس بود. در سطح رسانه ها نیز سعودی ها به دنبال آن هستند با نگاه به امپراطوری پول و رسانه فضای سیاسی افکار عمومی ملت های عربی و در مرحله بعدی مسلمان و در نهایت جهان را علیه ایران تحریک کنند. 

سعودی ها بی تفاوت ننشستند و جالب است هر روز نسبت به رفتار خصمانه سیاسی و امنیتی علیه ایران می افزایند. بهتر است وزارت خارجه و نهادهای متولی دیپلماسی غیر رسمی و عمومی کشور با برنامه ریزی برای مهار و خنثی سازی فضای سیاه عربستان علیه ایران در جهان فکری کنند و با دقت نسبت به ادعاهای سعودی ها پاسخ دهند. از طرفی دولتی که هنوز به خود رنگ رای مردم ندیده و با شمشیر گردن مردمش را در میدان ها قطعی میکند یا با حمایت از تروریسم در صدر صدور تررویسم قرار دارد نباید حرف از آزادی بیان بزند و بایستی نسبت به رفتار آنان رویکرد تهاجمی در دیپلماسی داشت. استراتژی صبر در دیپلماسی غیر رسمی و عمومی عربستان را مهار نمیکند. باید فکری کرد و انتظارات فراوانی وجود دارد. هنوز عربستان تقصیر حادثه منا و کشتار مردمان بیگناه و حجاج بیت الله الحرام را نمی پذیرد و این کمترین کاری است که بایستی با فشار رسانه ها و نهادهای بین المللی به عربستان وارد آید.