به گزارش پارس به نقل از مهر، محمد سعیدی کیا کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری امروز در دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به سوال دانشجویی که پرسید قدرت آسیب زاست و راهکار شما برای جلوگیری از آسیب چیست گفت: در کشور دستگاههای نظارتی وجود دارد. مجلس غیر از قانون گذاری وظیفه نظارت بر عملکرد دولت را هم دارد.

وی با اشاره به اینکه پذیرفتن این نهاد نظارتی امری بسیاری مهم است، اظهار داشت: برای بررسی این موضوع باید سابقه افراد در نظر گرفته شود من ۲۰ سال مستقیما با مجلس کار کردم و از سال ۷۱ که حتی در مجلس استیضاح هم شدم تاکنون هیچ جمله ناشایستی به مجلس نگفته ام.

کاندیدای انتخابات همچنین در پاسخ به سوال دانشجویی درباره اینکه شما قشر مستضعف جامعه را چه می نامید، گفت: سه دهک اول جامعه مستعضفین هستند نباید لغتها تغییر پیدا کنند.

وی در ادامه نشست خبر خود با دانشجویان به سوابق تحصیلی و خانوادگی خود اشاره کرد و افزود: پدرم راننده شرکت نفت بود و من در یک خانواده مذهبی بزرگ شدم در دبیرستان البرز درس خواندم و سپس از دانشگاه پلی تکنیک فارغ التحصیل شدم. روند کاری من دراین سالها شاهد مدعای ساده زیستی من است.

سعیدی کیا ادامه داد: با خانه و ماشین وارد انقلاب شدم و پس از انقلاب چیزی به من اضافه نشده است.

این کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در خصوص راهکارهای خود برای کاهش وابستگی به نفت اظهار داشت: در کشور ناهنجاری هایی وجود دارد و چاره ایی نداریم جز اینکه سرمایه های کشور را به سمت تولید ببریم

وی با اشاره به اینکه وقتی جامه به سمت مصرف گرایی سوق پیدا کرده و تورم به نزدیک ۴۰ درصد رسید گفت: هر اقتصاد خوب دنیا هم وقتی نقدینگیش را به سمت مصرف پیش ببرد به تورم دچار می شود.

سعیدی کیا در این زمینه به سه موضوع مهم سرمایه گذاری امن، ثبات مقررات و شفافیت مقررات اشاره کرد و ادامه داد: ما در کشور نیازمند یک جراحی بزرگ هستیم

وی با اشاره به اینکه پول نفت باید صرف آبادانی کشور شود و این مهم جز با تلاش مردم حاصل نخواهد شد افزود: برنامه پنجم توسعه ساز و کار این مسله را پیش بینی کرده که آنهم تخصیص ۲۰ درصد از در آمد نفت به صندوق توسعه ملی است. پولی که باید به بخش خصوصی واگذار و مصرف کارآفرینی شود.

این کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: با این روش می توان سالانه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون شغل در کشور ایجاد کرد اما به شرط اینکه دولت کسری بودجه خود را از این صندوق تامین نکند.

وی با بیان اینکه باید بودجه جاری کشور از نفت جدا شود و راه آن هم احیای سازمان مدیریت است گفت: بودجه جاری نیز باید از طریق مالیات و وزارت اقتصاد تامین شود.

سعیدی کیا در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه نظر شما در رابطه فتنه ۸۸ چیست اظهار داشت: سال ۸۸ یک حماسه آفریده شد و ۴۰ میلیون از مردم ایران در انتخابات شرکت کردند؛ ۱۵ میلیون از این آرا به کسی تعلق گرفت که برنده نبود اما در واقع آرای مردم است که اهمیت دارد.

وی با اشاره به این که در طول انتخابات چه قبل و چه بعد از آن هر دو گروه اشتباهاتی را مرتکب شدند که باعث بارور شدن فتنه ۸۸ شد افزود: اما بازهم تحت مدیریت مقام معظم رهبری مردم به میدان آمدند و فتنه جمع شد.

این کاندیدای انتخابات ادامه داد: بنابر این برنده انتخابات مردم هستند و بازنده همه کسانی که رای آوردند یا نیاوردند.

وی درباره حذف خانگی موسوی و کروبی گفت: این مسائل مربوط به قوه قضاییه است و آنها باید در این رابطه نظر بدهند.

سعیدی کیا با اشاره به اینکه به لحاظ سیاسی تابع دولتهایی که با آنها کار کرده ام نبوده ام گفت: به صورت مستقل در انتخابات شده ام.

وی با اشاره به اینکه تشکیل ائتلافها خیلی زود بود اظهار داشت: ائتلاف باید زمانی مطرح می شد که شورای نگهبان نظر خودش را داده باشد ضمن اینکه ائتلافها باید پایه و اساس مشخصی داشته باشند.

این کاندیدای انتخابات در خصوص مسکن مهر با اشاره به اینکه یکی از اختلافاتمان با رئیس دولت در همین زمینه ایجاد شد گفت: ما برای ساخت مسکن مهر چند اصل مهم داشتیم که آنها کیفی سازی قدم دخالت دولت و شهرسازی و ایجاد تاسیسات زیر بنایی در مناطق توسط دولت بود. ما می گفتیم سالانه ۳۵۰ هزار واحد مسکن ساخته شود اما رئیس دولت می خواست این رقم را به یک میلیون واحد برساند.

وی با اشاره به اینکه در هر شهرستان یک کمیته کیفیت برای این مساله وجودداشت گفت: آنهایی که مقررات و اصول را رعایت کردند موفق شدند و آنهایی که باید اصلاح شوند.

سعیدی کیا در پاسخ به این سوال که آیت الله مصباح گفته اند اگر فرد اصلحی را می شناسید باید کناره گیری کنید گفت: بین بزرگان در حال حاضر بیان صالح و مقبول اختلاف است

وی با اشاره به اینکه من بارها به سراسر کشور سفر کرده ام و سوابق کاری بسیاری در زمینه های مختلف سیاسی دارم افزود: اصلح را مردم انتخاب می کنند آنچه که در کشور نیاز داریم صداقت است اعتماد مردم به خدمتگزارشان به خاطر قولهایی که اجرا نشده کمرنگ شده است و این مساله چاره ایی جز صداقت با مردم ندارد.

سعیدی کیا با بیان اینکه مردم برنده انتخابات سال ۸۸ مردم بودند اما ممکن است در انتخاب خود اشتباه کرده باشند گفت: مردم برنده هستند چون حماسه آفریدند اما متاسفانه کسی را که انتخاب کردند توقعات آنها را برآورده نکرد و حتی در مواردی به زیان کشور هم حرکت کرد.

وی ادامه داد: مردم با همین تجربه برای انتخابات بعدی هوشیارتر می شوند.

سعیدی کیا درباره میزان نقد پذیری خود و چگونگی وضعیت صدا و سیما در کشور گفت: اگر نقد نباشد جامعه می میرد؛ اطلاع رسانی صدا و سیما خوب نیست و مردم را قانع نمی کند.

وی در همین زمینه با اشاره به اینکه وقایع روز یکشنبه تلخ با اینکه به صورت زنده از رادیون پخش شد اما خبر سیما به آن اشاره نکرد گفت: این مسائل باعث بی اعتمادی مردم می شود.

این کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در باره موضوع فرهنگ، حجاب و گشت ارشاد گفت: اساس انقلاب فرهنگی بود در ابتدای انقلاب فرهنگ میزبان بود و اقتصاد و سیاست میهمان بودند اما در حال حاضر این مساله برعکس شده است

وی با اشاره به اینکه حجاب باید باعث عفاف شود اما با زور نمی توان آن را برقرار کرد درباره مساله گشت ارشاد افزود: ارشاد یک کار فرهنگی است و باید توسط آموزگارانی انجام شود که با احترام و آرامش با مردم حرف بزنند پس باید به عهده دستگاههای فرهنگی واگذار شود نه پلیس.