اسحاق جهانگیری عصر امروز (سه شنبه) در دیدار "پیتر پلگرینی" معاون نخست وزیر اسلواکی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی در بخش صنعتی با چکسلواکی سابق داشته است و این سابقه مثبت در روابط اقتصادی دو کشور در کنار ظرفیت های موجود می تواند زمینه توسعه مناسبات اقتصادی میان ایران و اسلواکی را فراهم کند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تبادل هیات های عالی رتبه و سفرهای اخیر مقامات دو کشور، افزود: این سفرها می تواند نقش موثری در توسعه و تقویت روابط دو جانبه داشته باشد و امیدوارم سفر شما منجر به تحول جدی در روابط دو کشور و توسعه مناسبات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی شود.

وی با اشاره به اینکه برخی موافقت نامه های پایه مورد نیاز همکاری های دو کشور تا کنون به امضا رسیده است، خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم مسائل بانکی میان دو کشور را به سرعت حل و فصل کنیم چرا که روابط بانکی پیشنیاز توسعه روابط تجاری و اقتصادی است.

جهانگیری امضای یادداشت تفاهم میان وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران و بانک اسلواکی که امروز انجام شد را گامی مهم در جهت توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور دانست و افزود: یکی از ظرفیت های قابل توجه ایران وجود منابع و ذخایر عظیم نفت و گاز است که می‌تواند زمینه همکاری بسیار خوبی برای سرمایه گذاری شرکت های اسلواکی و صادرات انرژی به اروپا باشد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه ایران از همکاری بخش خصوصی دو کشور در فعالیت های صنعتی و اقتصادی استقبال می کند، به حضور گروهی از بخش خصوصی اسلواک در هیات همراه معاون نخست وزیر این کشور اشاره و اظهار امیدواری کرد مذاکرات میان بخش خصوصی دو کشور منجر به توافقات سازنده و گسترش همکاری ها شود.

جهانگیری ادامه داد: ایران علاوه بر آمادگی برای توسعه همکاری های اقتصادی میان دو کشور، از گسترش روابط در زمینه فرهنگی با اسلواکی نیز استقبال می کند و امیدوارم شاهد امضای موافقتنامه همکاری در بخش فرهنگی میان دو کشور باشیم.

وی همچنین با اعلام آمادگی ایران برای توسعه روابط میان دانشگاه های دو کشور، از ایجاد کرسی زبان فارسی در یکی از دانشگاه های اسلواکی قدردانی کرد و گفت: امیدوارم زبان فارسی به یکی از رشته های درسی در اسلواکی تبدیل شود و ایران حمایت های لازم را در این زمینه انجام خواهد داد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه آمادگی ایران برای گسترش همکاری ها با اتحادیه اروپا جدی است، گفت: در یک سال سپری شده از توافق برجام هیات های متعددی از اروپا به تهران سفر کرده اند و توافقات خوبی نیز ایجاد شده و از طرف ایران محدودیتی برای همکاری با کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود ندارد.

معاون اول رییس جمهور افزود: انتظار داریم همین رویکرد در طرف مقابل و از طرف کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز وجود داشته باشد.

معاون نخست وزیر اسلواکی نیز در این دیدار با بیان اینکه روابط دو کشور از دیرباز روابطی مثبت و سازنده بوده است،‌ گفت: نگاه اسلواکی به ایران نگاهی صمیمانه و دوستانه است و علاوه بر توسعه روابط اقتصادی آماده تقویت روابط دو جانبه سیاسی نیز هستیم.

پیتر پلگرینی با بیان اینکه اسلواکی از توافق نامه برجام به طور کامل حمایت می کند، گفت: اسلواکی با اعمال تحریم علیه هر کشوری مخالف است و هیچگاه از اعمال تحریم علیه ایران نیز حمایت نکرده است چرا که معتقد هستیم اعمال تحریم ها به هیچکس کمک نخواهد کرد.

وی با اعلام حمایت اسلواکی از توسعه روابط بانکی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به ملاقات ها و مذاکرات خود با مقامات ایرانی اشاره کرد و گفت: امروز تفاهم نامه ای میان بانک اسلواکی و وزارت اقتصاد ایران به امضا رسید که می تواند محرک و مشوقی برای رشد مبادلات اجرایی دو کشور باشد.

معاون نخست وزیر اسلواکی با تاکید بر اینکه کشورهای اروپایی باید درک بهتری از وضعیت جاری و موقعیت فعلی ایران داشته باشند، افزود: ایران در سالها و ماههای اخیر پیشرفت های فراوانی داشته است که کشورهای اروپایی باید در جریان این پیشرفت ها قرار گیرند.

پیتر پلگرینی با اشاره به نشستی که در اکتبر سال جاری در اسلواکی برگزار خواهد شد، گفت: تلاش خواهیم کرد از مقامات ایرانی نیز در این نشست دعوت کنیم تا وضعیت فعلی و چشم انداز بهتری از ایران را در حضور مقامات کشورهای اروپایی معرفی کنند.

وی افزود: روابط دو کشور نباید مختص به سرمایه گذاری و مناسبات اقتصادی باشد و اسلواکی فضای مناسبی برای فعالیت شرکت ها و اتباع ایرانی فراهم خواهد کرد.

معاون نخست وزیر اسلواکی افزود: اسلواکی از ژانویه ۲۰۱۷ نام ایران را در زمره کشورهایی قرار داده است که اتباع آن می توانند از بورسیه تحصیلی اسلواکی استفاده کنند و این موضوع می تواند در توسعه روابط دو کشور و ارتباط دو ملت نقش موثری داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های دو کشور در بخش های مختلف گفت: ایران از دانش خوبی در بخش تحقیق و توسعه برخوردار است و دو کشور می توانند در فناوری های نو و پروژه های تحقیقاتی مشترک همکاری کنند.