پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- دکتر صالح زماني- از چند ماه پيش از پايان يافتن ضرب الاجل بازپرداخت وام هاي اروپايي از سوي دولت نوپا و چپ گراي يونان، اين سوال وجود داشت که چه آينده اي در انتظار اين کشور و اتحاديه اروپا خواهد بود؟

اين گمانه زني ها ديگر چند روزي است پايان يافته است و دولت يونان ناتوان از بازپرداخت بدهي هايش در موعد مقرر، دست به اقدامي هوشمندانه زده است. تصميم نهايي دولت برگزاري همه پرسي درباره پيشنهاد به تعبيري «تحقير آميز» اروپايي هاست که قرار است دولت را به اجراي بيشتر سياست هاي رياضتي ملزم کنند. 

پذيرش اين پيشنهاد در ازاي وام هاي پرداخت شده چيزي جز شکست وعده هاي دولت چپ گراي سيپراس نيست و به همين منظور او اين تصميم را به عهده مردمي گذاشته است که قطعا با او هم نظرند.

دولت به طور روشني مردم را به ميز مذاکرات مالي دولت با اتحاديه اروپا فراخوانده است و اروپا را به مرز عصبانيتي تاريخي کشانده است. 

از نظر دولت، ماندن در اتحاديه اروپا چندان هم اهميتي ندارد در حالي که اين موضوع براي اروپا به سادگي قابل پذيرش نيست چرا که مسئله اتحاديه اروپا صرفا مالي نيست. اروپا نگران همبستگي سياسي ميان کشورهايي است که آن را به آساني به دست نياورده است.