پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: تفاوتی بین جنس و جوهره اوباما و ترامپ نیست. اوباما با لبخند، بیان زیبا و رفتار نازیبا بعد از توافق هسته‌ای بدون هیاهو و بلکه مقدار زیادی با سیاست لبخند دیپلماتیک، سخن گفت، اما در حوزه عمل با سیاست محدودسازی اقدام کرد. 

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: آقای ترامپ همان کار اوباما را انجام می‌دهد، با این تفاوت که فقط هیاهوی ترامپ زیاد است و کارهایی که قصد انجام آن را دارد، بیان می‌کند. سخن و رفتار اوباما متفاوت بود.

وی افزود: البته قضاوت در مورد ترامپ هنوز زود است، اما معتقدم در مورد ترامپ چندان نباید منتظر آینده بود. 

وی اضافه کرد: به دلیل این‌که اتفاق خیلی مهمی در آمریکا نیفتاده و صرفا لکوموتیوران تغییر کرده است، قطار همان قطار و ریل همان ریل است و تغییر ریل نیازمند زمان است. 

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل خاطرنشان ساخت: درنهایت پیش‌بینی این‌که شاهد تغییر بنیادین آن هم به دست ترامپ باشیم، قدری سخت است، اما این‌که ترامپ همچون گورباچف در روسیه یا شوروی سابق بتواند به جامعه سیاسی آمریکا تکانی بدهد و به این ترتیب پس‌لرزه‌های اقدامات ترامپ در آینده مبنایی برای تغییرات بنیادین در جامعه آمریکا باشد، می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به موضوعات کلیدی ایران در دوران ترامپ گفت: موضوعاتی که برای ما کلیدی و دقیقا نقطه پارادوکس رفتار ما و آمریکاست، اول موضوع رژیم صهیونیستی است. 

وی افزود: در این موضوع هیچ تغییر اساسی‌ حاصل نخواهد شد، جز این‌که تحولات بیشتر به سمت حمایت از رژیم صهیونیستی پیش خواهد رفت، لذا می‌بینیم که آقای نتانیاهو بیشتر از دیگران از انتخاب ترامپ هیجان‌زده شده است. 

وی اضافه کرد: در مورد منطقه نیز تصور نمی‌کنم اتفاق جدی‌‌ رخ بدهد، جز این‌که ترامپ با یک نگاه ساختمان‌سازی و بساز و بفروش به قضایا نگاه می‌کند. تجربه ترامپ تجربه ساختمان‌سازی و بساز و بفروش است، ولی ما نمی‌توانیم قاعده‌ای که در بساز و بفروش وجود دارد در عرصه سیاست خارجی و نظام جهانی به عنوان یک نماد یا شاخص قرار بدهیم و از آن الگوی رفتاری‌ استخراج کنیم.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با اشاره به اینکه قضاوت درباره سیاست ترامپ در قبال ایران درحال حاضر زود نیست گفت: صرفا می‌توان امید داشت که ترامپ در هفته‌های آینده از مرحله شتاب‌زدگی عبور کند و قدری با دقت نظر بیشتر و با توجه به ‌نظرات کارشناسی، اقداماتش را پیش ببرد. 

امیرعبداللهیان افزود: در حوزه منطقه‌ای پیش‌بینی رفتار ترامپ کار دشواری نیست، اما در ارتباط با روسیه هنوز سیگنال‌هایی که بتواند مورد قضاوت قرار بگیرد و نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده‌پژوهشی رفتار روس‌ها و آمریکایی‌ها داشته باشد، نیازمند فرصت است.