سید عباس عراقچی در بخشی از سخنرانی خود ضمن اشاره به طرح حسن روحانی، رییس جمهور اسلامی ایران در سازمان ملل درخصوص «جهان ضد خشونت و افراطی‌گری» که در آذر ماه ۱۳۹۲ طی قطعنامه‌ای به تصویب مجمع عمومی رسید و با تاکید بر اهمیت و ضرورت حمایت جهانی از اجرایی شدن این قطعنامه، گفت: علیرغم برخی پیشرفت‌ها در حوزه حقوق‌بشر به ویژه در حوزه ساختاری و مفهومی، اما تحقق حقوق‌بشر در سطح جهانی با چالش‌های نوظهوری مواجه است. 

او ادامه داد: ظهور گروه‌های افراطی و خشن در نقاط مختلف جهان، از گروه‌های تکفیری در منطقه خاورمیانه گرفته تا گروه‌هایی که اسلام‌هراسی و بیگانه‌هراسی را در غرب ترویج می‌کنند، از مهمترین این چالش‌ها به شمار می‌روند. 

معاون وزیر خارجه در همین ارتباط تاکید کرد که پایان بخشیدن به حمایت‌های ایدئولوژیکی، مالی و نظامی و طرفداران افراط‌گرایان خشنی مانند داعش و خودداری از به حاشیه راندن و بی‌احترامی به ادیانی مانند اسلام و پیروان آن، یک ضرورت اساسی است.

رییس هیات کشورمان در اجلاس شورای حقوق‌بشر پس از اشاره به وضعیت فلسطین اشغالی و نقض سیستماتیک حقوق‌بشر فلسطینی‌ها توسط رژیم اسراییل و عدم اجرای ده‌ها قطعنامه سازمان ملل از سوی این رژیم برای پایان بخشیدن به کشتار وحشیانه مردم سرزمین‌های اشغالی، به اوضاع یمن و برخورد منفعلانه جامعه بین‌المللی نسبت به بمباران غیرنظامیان بی‌گناه این کشور، به ویژه زنان و کودکان، تخریب بیمارستان‌ها، مساجد، مدارس و اماکن مربوط به سازمان ملل در یمن توسط نیروهای مهاجم خارجی پرداخت و این اقدامات را به منزله جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت خواند و از جامعه بین‌المللی خواست تا فورا از تمامی ابزارهای در دسترس برای پایان بخشیدن به کشتار وحشیانه مردم این کشور و پاسخگو کردن مرتکبان این جنایات استفاده کند. 

عراقچی ضمن اشاره به سابقه تمدنی و فرهنگی اسلامی ایران و تاکید بر حمایت کشورمان از ارتقای حقوق‌بشر و همکاری با مکانیسم‌های حقوق‌بشری سازمان ملل، به منشور حقوق شهروندی اعلام شده از سوی رییس جمهور اشاره و آن را برای تمام دستگاه‌های اجرایی داخلی جمهوری اسلامی ایران لازم‌الاجرا دانست. 

رئیس هیات کشورمان در ادامه سخنرانی خود گفت: تصویب قطعنامه وضعیت حقوق‌بشر در ایران در شورای حقوق بشر را کاملا بی‌اساس و غیرقابل قبول می‌دانیم. استفاده سیاسی و ابزاری از حقوق بشر و مکانیسم‌های حقوق بشری سازمان ملل توسط برخی کشورهای خاص را چالشی جدی برای پیشبرد اهداف شورا و موجب تضعیف جدی و بی‌اعتباری آن دانسته و خواستار اجتناب از چنین رویکردهایی هستیم. 

‎عراقچی در همین ارتباط تاکید کرد که شورای حقوق بشر باید سازوکاری برای همکاری جهت پیشبرد حقوق بشر در جهان از طریق گفت‌وگوی سازنده باشد، نه محفلی برای اتهام‌زنی و ایجاد اختلاف. 

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در پایان تاکید کرد که گفت‌وگو بر مبنای احترام متقابل اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران است و مذاکرات هسته‌ای و برجام مهمترین نشانه پایبندی ایران به اصل گفت‌وگو است. شورای حقوق بشر نیز در موضوع حقوق بشر به جای اتهام‌زنی و صدور قطعنامه‌های بی حاصل، باید مسیر گفت‌وگو و تعامل را با کشورها هموار کند.