شب گذشته بعضی از خبرنگاران رسانه‌های خارجی اعلام کردند که ایران نامزد کرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل بوده است که پس از مدتی مشخص شد یک سوء تفاهم بوده و به دلیل اشتباه در یکی از برگه‌های رأی گیری این تصور به وجود آمده است.

 شب گذشته شورای حقوق بشر سازمان ملل که 47 عضو دارد برای انتخاب مجدد یک سوم از اعضای خود رای گیری کرد و از میان کشورهایی که نامزد کرسی شورا بودند اعضای خود را انتخاب کرد.

براساس گزارش رسانه‌ها، کشورهایی نظیر عربستان، عراق، چین، مصر، مجارستان، ژاپن، کوبا، آفریقای جنوبی، روآندا، انگلیس، آمریکا، تونس و کرواسی به عنوان اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شدند.

عربستان درحالی بعنوان عضو شورای حقوق بشر انتخاب شده است که بارها از سوی سازمان‌های بین المللی حقوق بشری بعنوان ناقض حقوق بشر شناخته شده است.

از جمله کشورهای مهم و بزرگی که نامزد کرسی شورای حقوق بشر بودند اما موفق نشدند در انتخابات پیروز شوند میتوان به روسیه اشاره کرد. مسکو از سال 2006 هرساله به عنوان عضوی از شورای حقوق بشر سازمان ملل رای آورده است و در آن حضور داشته است.

روسیه با 112 رای و تنها با اختلاف دو رای از رقیب خود کرواسی که 114 رای آورد از حضور و راهیابی مجدد به شورای حقوق بشر سازمان ملل بازماند.

این درحالیست که چند خبرنگار حوزه دیپلماسی و سازمان ملل رسانه‌های غربی نیز که اخبار انتخابات شورا را از نزدیک دنبال می‌کردند در حسابهای توئیتری خود خبر دادند که ایران نیز نامزد انتخابات شورای حقوق بشر سازمان ملل بوده است و تنها یک رای آورده است!

اما ماجرا از چه قرار بود؟ نحوه رای گیری انتخابات شورای حقوق بشر به صورت کاغذی بوده و یکی از کشورهایی که در انتخابات حاضر بوده به اشتباه اسم ایران را در برگه رای خود نوشته است که طبیعتا آن رای غیرمعتبر بوده است و از چرخه شمارش کنار گذاشته شده است. این موضوع باعث شده است که بعضی از خبرنگاران از جمله فرناز فصیحی(@farnazfassihi) خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا تصور کنند ایران نامزد کرسی شورای حقوق بشر بوده و تنها یک رای آورده است.

در گزارشهای رسمی خبرگزاری‌ها بعد از انتخابات شورای حقوق بشر نیز هیچ اشاره‌ای به نامزدی ایران نشده است و معلوم شد این موضوع به دلیل یک سوء تفاهم و اشتباه یکی از کشورها در برگه رای گیری رخ داده و در شبکه توئیتر منتشر شده است.

وزارت خارجه کشورمان نیز شب گذشته بلافاصله اخبار مربوط به نامزدی ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل را با صدور یک بیانیه رد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد؛  به رغم برخی اخبار منتشر شده در برخی سایت‌ها و شبکه‌های مجازی، جمهوری اسلامی ایران نامزد عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نبوده است، بنابراین عدم رای آوردن ایران صحت ندارد.